Mamman til gullet og klumpen Skrevet 29. juli 2008 #1 Del Skrevet 29. juli 2008 Som jeg har skrevet i ett annet innlegg her så fikk jeg HELLP i uke 25 med forrige mann, og er nå 4-5 uker på vei med nestemann. Jeg har alltid tenkt at jeg bare MÅ bli sykemeldt med en gang ved neste svangerskap, men nå er jeg plutselig her og vet ikke helt hva som er vanlig. Kanskje legen bare himler med øynene når jeg spør om sykemelding... Foreløpig har jeg ferie, ut denne uken og begynner så i jobb igjen på mandag. Jobben min er ganske krevende fysisk og psykisk, så jeg er litt redd for at den faktisk kan presse meg tidligere inn i en eventuell ny svangerskapsforgiftning. Hva har dere andre opplevd? Jeg syns jo legen må ta avgjørelsen med tanke på hvor tidlig jeg faktisk utviklet HELLp sist... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138334300-n%C3%A5r-sykemldes-man-i-nytt-svangerskap-ved-tildlig-hellp-i-forrige/
mjelle Skrevet 1. august 2008 #2 Del Skrevet 1. august 2008 Hei!! Jeg ble innlagt i uke 24 med min første fødte, med svangerskapsforgiftning. Ble tatt med sectio i uke 26+2, noe som utviklet seg til kraftig HELLP. Jeg har nå ny mann, og er gravid i uke 33. Jeg ble sykemeldt i uke 6 denne gangen og fikk beskjed om å spise Albyl-E. Jeg har hatt veldig tett oppfølging av fast lege og gynekolog på sykehuset. Fom uke 20 har jeg vært på kontroll 1 gang pr uke. Jeg spurte om å få celleston (lungemodning) og fikk det i uke 23 uten spørsmål. Jeg var forberedt på å føde tidlig denne gangen, men har ingen tegn på sv.skapsforgiftning. Så må innrømme at jeg begynner å bli lei av å vente, det føles som å gå på overtid å da med 7 uker.... Ha god dialog med legen din, du vet hva du skal se etter denne gangen og du vet litt mer om hva du kan spørre etter. Det har hjulpet meg masse... Lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138334300-n%C3%A5r-sykemldes-man-i-nytt-svangerskap-ved-tildlig-hellp-i-forrige/#findComment-138351838
Mamman til gullet og klumpen Skrevet 1. august 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 1. august 2008 Tusen takk for svar ) Jeg var hos legen i overgår, men han sa at man sykemeldte først når man ER syk. Jeg sa da at da er det jo for sent for meg. Jeg ønsker å bli sykemeldt på forhånd, i tilfelle jeg utvikler hellp på nytt, slik at det utvikler seg saktest mulig. Jeg nevnte også Albyl-e, men legen sa at det var sprikende forskningsresultater på det. Jeg sa at jeg ønsket å bli fulgt opp på sykehuset, ( noe han ikke helt så at var nødvendig). Enden på legebesøket var at legen sendte elektronisk henvendelse til A-hus og at legene på sykehuset fikk ta stilling til Albyl e og tidlig sykemelding. Jeg var ganske skuffa da jeg gikk derfra og kjørte rett til helsestasjon for å snakke med legen der ( hun har tidligere poengtert viktigheten med tidlig oppgølging på sykehuset), men selvfølgelig så var hun på ferie og hadde i tillegg sluttet der. Nå er det min fastlege som er på helsestasjon.... Er det mulig? JEg ble hvertfall kjempeglad når jeg leste at du er uten tegn på svangerskapsforgiftning nå- så bra!! Har du klart å slappe av i svangerskapet, eller har du engstet deg mye for å få det på nytt? Jeg ser for meg at jeg kommer til å være veldig nervøs fra uke 20 og utover. Tror jeg skal krangle meg til sykemelding..jeg vil ikke kunne tilgi meg selv om noe skjer igjen, og da kanskje enda tidligere enn sist. Masse lykke til videre mjelle! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138334300-n%C3%A5r-sykemldes-man-i-nytt-svangerskap-ved-tildlig-hellp-i-forrige/#findComment-138353993
Medicus Skrevet 1. august 2008 #4 Del Skrevet 1. august 2008 Det er nok ulike meninger blant leger om når man skal sykmelde i et svangerskap. Jeg er selv lege og har hatt alvorlig svangerskapsforgiftning, og er veldig bestemt på at jeg skal sykmeldes tidlig i et evt nytt svangerskap. Det er vel desverre slik at fastlegen ikke alltid sitter på nok kunnskap om dette temaet, og da er det viktig å få oppfølging av gynekolog. Så det er bra du har fått henvisning til Ahus! Håper at alt ordner seg, og at du får en god oppfølging der du føler deg ivaretatt. Jeg hadde i alle fall ikke hatt noen betenkeligheter med å sykmelde deg tidlig... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138334300-n%C3%A5r-sykemldes-man-i-nytt-svangerskap-ved-tildlig-hellp-i-forrige/#findComment-138354346
Mamman til gullet og klumpen Skrevet 1. august 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 1. august 2008 Takk ) Kanskje jeg skulle ha fått meg time hos deg isteden jeg da! Da hadde jeg blitt glad! Jeg vet ikke hvor lang tid det vil ta å få tid på A hus jeg, er jo ikke lenge siden henvendelsen ble sendt over, men jeg føler at jeg har ganske dårlig tid med tanke på å begynne på Albyl E tidlig i svangerskapet. Må le litt av meg selv også, er 4-5 uker på veg og er allerede stressa... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138334300-n%C3%A5r-sykemldes-man-i-nytt-svangerskap-ved-tildlig-hellp-i-forrige/#findComment-138354743
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 1. august 2008 #6 Del Skrevet 1. august 2008 Medicus: Når fikk du svangerskapsforgiftning sist? Jeg begynte å få svangerskapsforgiftning i ca uke 35 i forrige svangerskap. I uke 38 utviklet den seg til alvorlig og jeg ble indusert etter å ha vært innlagt en uke på sykehus. Mitt spm er da om jeg kommer inn under et annet opplegg siden jeg fikk det så sent? Min fastlege er veldig bastant på at det ikke vil komme tidligere nå enn det gjorde sist..Er nå 23+4. Skal på UL i uke 25, det er standard prosedyre på Haukeland når en tidligere har hatt den alvorlige graden. Er det etter dette de kanskje begynner å intensivere kontrollene. Har hatt veldig få kontroller frem til nå og det bekymrer meg. Alle virker så laidback rundt meg, men selv er jeg drittnervøs for å få det igjen..Følte meg i kjempefin form selv om det var den alvorlige graden og da er det jo bare hyppige kontroller som kan avsløre det før det blir for sent. Har samme oppfatning som deg når det gjelder manglende kunnskap på dette området blant helsepersonell som ikke er spesialiserte innen dette.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138334300-n%C3%A5r-sykemldes-man-i-nytt-svangerskap-ved-tildlig-hellp-i-forrige/#findComment-138354776
Medicus Skrevet 2. august 2008 #7 Del Skrevet 2. august 2008 Jeg hadde høyt blodtrykk helt fra uke 10, og lå på grensen til svangerskapsforgiftning fra ca uke 35. Fikk alvorlig svangerskapsforgiftning i uke 39, og ble da satt i gang. Gikk bra med sønnen min, men jeg ble veldig dårlig 1 døgn etter fødselen og gikk i kramper. Måtte bruke blodtrykksmedisin i 5 måneder etter fødselen. Jeg tror de ventet for lenge med å sette meg i gang. Etter dette har jeg hatt mange tanker rundt det som skjedde, og har brukt en del tid på å bearbeide alt sammen. Så jeg kjenner godt igjen den bekymringen dere har rundt et nytt svangerskap og om det kan skje igjen. Jeg tror ingen riktig kan forstå denne følelsen før man har gjennomgått det selv.... Etter som jeg vet så er det som regel mot slutten av et svangerskap at svangerskapsforgiftning oppstår, men hvis man har fått det tidlig, så er det vel en viss risiko for at det kan oppstå tidlig igjen. Hvis man føler at det er for få kontroller, så er det viktig å formidle det. Kanskje man kan redusere stressnivået ved å få tatt en ekstra kontroll..... Jeg gikk til privat gynekolog i hele svangerskapet (kombinert med jordmor) og følte det var riktig for meg for da jeg fikk hyppige kontroller og ultralyd oftere enn normalt. Selv om det ble dyrt (jeg var student da...), så synes jeg det var verdt det for jeg følte meg trygg og ivaretatt - inntil jeg kom på obs.posten på Ullevål og en lege der var ganske så arrogant og utsatte igangsettingen.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138334300-n%C3%A5r-sykemldes-man-i-nytt-svangerskap-ved-tildlig-hellp-i-forrige/#findComment-138356944
mjelle Skrevet 2. august 2008 #8 Del Skrevet 2. august 2008 Hei igjen! Husker du navnet på en av legene som var på sykehuset sist du fødte?? Det gjorde jeg så jeg kontaktet ham ca 1,5 år før jeg ble gravid på nytt. Rett og slett for å snakke igjennom forrige fødsel. Jeg utviklet kraftig HELLP, med synsforstyrrelser, blodtap, høytblodtrykk 210/150 osv. Jeg fikk beskjed om at alt kunne gå bra og det kunne bli som sist, med andre ord 50/50. Jeg fikk også beskjed om å ta kontakt med ham med engang jeg ble gravid. Det gjorde jeg, og fikk utskrevet albyl-e på dagen. Og med beskjeden om at jeg skulle gå jevnlig til kontroll hos fastlegen og på sykehuset min 1 gang pr mnd i begynnelsen. Det ble tatt en doppler i hovedpulsåren i livmoren i uke 9, for å kunne måle gjentakelses prognosen. Han fant da ut at muligheten da var veldig tilstede. Fom uke 20 har jeg vært på kontroll på sykehuset annen hver uke, med full sjekk bt, urin, ultralyd, doppler,osv. Og motsatte uker hos fast legen. Jeg har slappet av i svangerskapet, men kjenner hvor psykisk sliten jeg er nå. Har jo ventet på å få et veldig prematurt barn og keisersnitt..... Måtte jo forberede meg på det værste...... Så har jeg gått 7 uker lenger enn forrige gang- KJEMPE FLOTT!! Men det har sin pris det også. For nå kjenner jeg virkelig angst for det å føde normalt. Hva om bt stiger unormalt, og det blir hastesnitt?? Var så nært døden sist og er livredd for at min eldste skal bli uten mor i en alder av 8 år... Men har først nå de siste dagene klart å sette ord på angsten. Skal til samtale med jordmor, der ønsker jeg å snakke med ei som var der sist jeg var inne. Ei som husker historien min, så slipper jeg å gå så i detalj hun vet!! Du må bare kreve sykemelding. Vet ikke hva du arbeider med, men jeg er ass.butikksjef i en dagligvarebutikk og ble sykemeldt fom uke 6. Stå på det er du som kjenner kroppen din!!! Lykke til!! Dette klarer du!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138334300-n%C3%A5r-sykemldes-man-i-nytt-svangerskap-ved-tildlig-hellp-i-forrige/#findComment-138357182
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 2. august 2008 #9 Del Skrevet 2. august 2008 Jeg skal høre om jeg kan få litt oftere kontroller nå etter UL neste uke, og hva de tenker om sykemelding osv. Har vanligvis et litt forhøyet blodtrykk og får lett høy puls, men tror dette kan være pga at jeg har veldig kontortrykk, kjenner pulsen fyker i været med en gang mansjetten kommer på armen. Fastlegen min har snakket lenge om å ta en 24 timers måling av blodtrykket mitt, men plutselig ble jeg gravid igjen og 1.tri var over før hun rakk å henvise meg. Nå er blodtrykket mitt gått ned slik det ofte gjør i 2.tri så nå vil det ikke være noe sikkert svar i det likevel..men sist begynte det å stige igjen i 3.tri og det gjør det nok denne gang også. Fikk aldri blodtrykket lengre ned enn 90 i undertrykk etter fødselen. Synes jeg får veldig diffuse svar på når en bør begynne med blodtrykksmedisiner..Hva var trykket ditt, Medicus, siden du måtte gå på medisiner i 5 mnd etterpå? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138334300-n%C3%A5r-sykemldes-man-i-nytt-svangerskap-ved-tildlig-hellp-i-forrige/#findComment-138357184
Mamman til gullet og klumpen Skrevet 2. august 2008 Forfatter #10 Del Skrevet 2. august 2008 Det høres ut som en veldig grundig lege du går til! Legen jeg hadde sist var Svenningsen på obs posten på Ullevål. Han er visst en av de aller fremste fødselslegene vi har i Norge, men jeg vet ikke om jeg kan ringe obsposten heller. Nå er det 3 år siden jeg var der og han er kanskje pensjonert? Hmm, kanskje jeg skal ringe på mandag og høre... Føler at det liksom ikke er lov jeg? Skal hvertfall ringe ahus og høre om de har fått hendvisningen- for legen min sendte den til "søknad om fødeplass", det var det eneste alternativet det kunne passe under på datan hans. Jeg har ikke tid til å surre bort tid. Jeg jobber som pedagogisk leder for 19 barn og 2 andre voksne, og har en KREVENDE foreldregruppe. Så jeg vet at jeg blir ekstra stressa og sliten av å jobbe ( nå har jeg jo ferie da, men begynner på mandag), og er jo livredd for å påskynde sv.sk.forg. Det som er ekstra frustrerende er at det er avhengig av personen jeg treffer på om mine ønsker blir fulgt eller ikke. Kan forresten andre leger enn min fastlege sykemelde meg? Tenker på om hun som var på helsestasjonen før syns at jeg burde vært sykemeldt, kan da henne gjøre det? De to legene er tidligere kollegaer da.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138334300-n%C3%A5r-sykemldes-man-i-nytt-svangerskap-ved-tildlig-hellp-i-forrige/#findComment-138357520
mjelle Skrevet 2. august 2008 #11 Del Skrevet 2. august 2008 Nå er jeg veldig heldig som har en far som allmen spesialist og har jobbet på gyn på sykehuset her. Men jeg har ikke brukt ham annet enn til rådføring. Det har vært avd. overlegen på gyn som har fulgt opp meg. Du kan selvfølgelig få en annen til å sykemelde deg..... Du kan ikke gå til en privat praktiserende gynekolog..??? De kan faget sitt og har stort sett ultralyd. Det er jo verd forsøket... Det virker ikke som om fast legen din forstår alvoret, dessverre!! Kjempe bra at du ikke lar deg stoppe. Det er bare å stå på...!!! Du burde bli henvist til gynekologen på sykehuset der du bor, og svangerskapet betraktes som høyrisiko svangerskap!!! Det er rutiner for det.... Du skal bare ring å prøve å få tak på Svenningsen, det hadde jeg gjort...Ikke gi deg!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138334300-n%C3%A5r-sykemldes-man-i-nytt-svangerskap-ved-tildlig-hellp-i-forrige/#findComment-138360127
Medicus Skrevet 2. august 2008 #12 Del Skrevet 2. august 2008 Jeg hadde et trykk på 200/120 da jeg ble innlagt på obs. posten, og etter fødselen lå vel trykket på ca 160-170/110 i flere måneder. Det kom ned på 130/90 da jeg sluttet på medisiner. I dag (1 år etterpå) er det 120/80. Kontortrykk er jo et kjent fenomen, så det er sikkert lurt å få tatt en 24t måling når du ikke er gravid. Jeg gjorde det nylig, og jeg synes det er betryggende å ha gjort det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138334300-n%C3%A5r-sykemldes-man-i-nytt-svangerskap-ved-tildlig-hellp-i-forrige/#findComment-138361263
Medicus Skrevet 2. august 2008 #13 Del Skrevet 2. august 2008 Ja, andre enn fastlegen din kan sykmelde deg. Hvis du hadde bra oppfølging hos Svenningsen så kan du jo prøve å kontakte ham. Han er sikkert dyktig på sitt felt, men det er nok litt delte meninger i de beslutningene han tar og måten han behandler pasientene på. La meg si det slik at han er den direkte årsaken til at jeg ikke ønkser å føde ved Ullevål igjen (i tilfelle jeg må på obs.posten). Og det er ikke bare meg som har hatt noen uheldige opplevelser, har bl.a. en venninne med lignende erfaring, i tillegg til "snakk" fra kollegaer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138334300-n%C3%A5r-sykemldes-man-i-nytt-svangerskap-ved-tildlig-hellp-i-forrige/#findComment-138361351
Mamman til gullet og klumpen Skrevet 3. august 2008 Forfatter #14 Del Skrevet 3. august 2008 Takk for mye støtte ) I går kom innkalling til Ahus, jeg har fått time om 1.5 uke. Da er jeg 6+4, så da mener vel kanskje de også at det haster litt med å starte kontroller? Jeg lurer på om jeg avventer litt maset med sykemelding til jeg har vært der jeg da. Da jobber jeg ut neste uke og 2 dager til hvertfall. Det eneste jeg skal er å sjekke papirene fastlegen min har fått tilsendt fra den forrige fastlegen min. Er usikker på om alle papirene fra ullevål er sendt med, eller om det kun er utskrift fra alt jeg har vært hos legen for. Da må jeg i såfall få tak i alle papirene som Ullevål har på meg fra jeg utviklet svangerskapsforgiftning. Det er jo eneste måten å få "bevist" for sykehuset hvor tidlig jeg ble dårlig. Har jeg forresten lov til å få disse papirene selv, eller er det fastlegen min som må bestille dem og så sitter på dem? Sånn, da skal jeg ikke plage dere med flere spørsmål, på en liten stund ihvertfall. Kanskje hodet mitt er fullt igjen etter kontrollen på Ahus....... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138334300-n%C3%A5r-sykemldes-man-i-nytt-svangerskap-ved-tildlig-hellp-i-forrige/#findComment-138362833
mjelle Skrevet 3. august 2008 #15 Del Skrevet 3. august 2008 Du kan få kopi av journalen din fra sykehuset, men det er en lege som må bestille dem. Jeg fikk min...! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138334300-n%C3%A5r-sykemldes-man-i-nytt-svangerskap-ved-tildlig-hellp-i-forrige/#findComment-138363904
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 3. august 2008 #16 Del Skrevet 3. august 2008 Jeg fikk kopi av journalen min. Ringte til sykehuset og ble satt over til de som har med journalene å gjøre. Fikk beskjed om å sende en mail eller skrive brev (husker ikke helt) der jeg skulle oppgi navn, personnr, hvorfor jeg ønsket journalen og tidsrom). Har vært veldig informativt å ha denne. Var mye ingen sa til meg som sto der og som er informativt for meg å vite nå i mitt nye svangerskap. Tror jeg måtte på postkontoret å signere for å få den ut. Dette var i 2005, godt mulig at reglene har endret seg siden da. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138334300-n%C3%A5r-sykemldes-man-i-nytt-svangerskap-ved-tildlig-hellp-i-forrige/#findComment-138363969
Mamman til gullet og klumpen Skrevet 13. august 2008 Forfatter #17 Del Skrevet 13. august 2008 Sånn, da er jeg kommet tilbake etter første kontroll på Ahus. Jeg skal visst kun gå der etter uke 22, så da er det tilbake til fastlegen frem til da. Jeg ble sykemeldt en uke (frem til neste legetime hos fastlegen, så må han ta det derfra), men grunnen til at jeg ble det er at jeg ikke er i noe særlig form nå. Jeg får ikke bli sykemeldt fordi jeg var syk i forrige svangerskap..... Men jeg er kvalm, trøtt, skjelven og mye sterke "voksesmerter" i livmora som kommer når jeg er fysisk aktiv. Har forresten begynt å tenke mye på alt som skjedde forrige gang og får veldig "angstfornemmelser" av det. Det kan visst også være grunnen til at jeg blir så sliten for alt. Jeg trenger å bearbeide alle vonde følelser fra forrige svangerskap, ellers er jeg veldig redd for å utløse en eller annen stor fødselsdepresjon. Bare jeg skriver det nå kjenner jeg på kroppen hvor viktig det er for meg å jobbe litt med det.... Hmm, må kanskje finne ett annet forum for det da. Skulle bare informere om mitt møte med Ahus og fortelle at nå er jeg hvertfall sykemeldt en uke. Takk for mye hjelp alle sammen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138334300-n%C3%A5r-sykemldes-man-i-nytt-svangerskap-ved-tildlig-hellp-i-forrige/#findComment-138444752
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå