Gå til innhold

Redd for stor baby..

Anbefalte innlegg

Høres fælt ut kanskje, men er så redd for å måtte presse ut en stor baby, og da tenker jeg fra 4kg og oppover... Har hørt så masse skrekkhistorier fra folk som har født store barn, revnet hele veien og bare vært jævlig for å si det rett ut.. Lurer på om man kan kontrollere det litt med kostholdet, og da mener jeg ikke å sulte seg eller noe for å få et så lite barn som mulig, vil jo ha en sunn og frisk baby, men ikke en på 5kg!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138334076-redd-for-stor-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

tenker litt d samme... første jenta vår var 4100 gram... å d sies jo at andremann er større..å d er en gutt i tillegg, mange gutter er jo større enn jentene ved fødsel å...så er vel fra 4500 gram å opp?? usj får helt skrekken, jeg... gruer meg som bare juling!

kan neppe sulte meg heller..babyen tar jo d den trenger uansett...

Vel, det er en del du kan gjøre med kosthold, iallefall! Unngå alt som er søtt, insulinet du produserer som svar på det søte virker som veksthormon for barnet. Dessuten er det er stor fordel for deg om du er i form - gå tur hver dag, unngå "stress-less-stillingen", og sitt en halvtime på huk hver dag. Lykke til, dette tror jeg går veldig bra!

Jeg levde sunt forrige svangerskap, gikk opp 13 kilo (3 kilo var fett/vann, resten var baby, fostervann, blod og morkake), og babyen min veide 4,3 kilo. Jeg revnet ingenting under fødselen, og merket ikke at han var så stor. Ble faktisk veldig overrasket da han kom ut, og jordmødrene sa: oi, han var en sværing! Jeg syntes han var bitteliten, og hadde jo ikke problemer med å få ham ut.

prøv å ikke bekymre deg for mye for dette for det er desverre ikke så mye du får gjort med det. ungen vil ta det den trenger av næring uansett om du spiser mye eller lite og om du spiser lite vil dette bare gå utover deg. jeg fikk en jente for 11mnd siden, og jeg spiste IKKE sunt under svangerskapet, da gikk det i godteri og burger mye siden jeg rett og slett ikke orket å lage mat. jeg gikk opp 15kg men jenta mi veide bare 2900g.....så ungen blir nok så stor eller liten den vil, er ikke så mye vi kan gjøre tror jeg....men er sikker på at jeg får et stort barn denne gangen...hadde liten mage med dattera mi....nå er den STOR allerde i uke 13+3....

• 2 uker senere...

Det er ikke nødvendigvis så mye du kan få gjort med størrelsen på babyen, MEN det trenger ikke være værre å føde en stor baby. Jeg har selv født en på 2,8 kg og en på 5,2 kg og siste var ikke værre. Tror det er andre ting enn størrelsen på babyen som bestemmer fødselen.

Jeg spiste og trente helt likt i begge svangerskapene, men forskjellen på barna var likevel på 2,4 kg! (Riktignok kom nr 1 4 uker for tidlig og nr 2 2 uker på overtid, men likevel).

Annonse

• 2 uker senere...

Hei, jeg har alltid hørt at det er omkretsen på hodet og IKKE vekten på baby som avgjør om det er værre eller lettere å føde. Dette er heller ikke noe man kan gjøre noe med. Tror dessuten at jeg leste om å ta omega 3 eller 6 (husker ikke hvilken, ta begge selv) gjør huden i og rundt fødselskanalen smidigere. Liten vits å ta disse sorgene på forskudd mener nå jeg.

Ville vært mer bekymret for hodeomkretsen enn størrelsen ja. Kroppen er jo myk og føyelig, og det samme er fødekanalen din som andregangsfødende.

Alle har vi hørt historier, men en må bare prøve å tenke positivt.

Et godt råd er dessuten å massere mellomkjøttet i 8-10 minutter hver dag de siste ukene. Det gjør at blodgjennomstrømmingen øker og gjør det utsatte området mer tøyelig, sies det:-)

• 1 måned senere...

Jeg er litt usikker på om dette med å prøve å begrense hvor mye baby vokser egentlig virker. Ingenting i veien for å være i god form og leve sundt. Men jeg har kastet opp begge svangerskap i ca 8 mnd og likevel fårr store unger. Det har mer gått ut over min energi, mens babyene ser ut til å ta det de vil ha :)

Er selv bekymra for fødsel da det endte med hasteks sist og baby nå er godt stor og det lakker mot overtid.

mora mi fødte normalt,broren min veide 4600g og var 55 cm. fødselen hennes gikk kjempebra .snakka med ho i går om det.mora mi er bittelita,med lite bekken.hun spiste veldig sundt og ikke så mye sødt.

Tror nok jeg også får en stor unge denne gangen.det ligger til sekta ,selv om damene er små så blir ungene store.

kjenner flere som spiste som en hest.men ungen var liten.

syns det er dumt at folk må fortelle skrekkhistorier.

Jeg har faktisk hørt at smertemessig, så skal det ikke være noen forskjeld på stort eller lite barn.

Jeg revnet sist, men merket ærligtalt ikke det selv, merket det ikke når jeg ble klipt heller, ble klipt mitt i en rie. Det høres mye værre ut enn hva det er.

Det er etterpå det da er kipt, med stingene og slikt. Ikke morro å gå på do, men må sies at å gå på do er heller ikke så ille som man tenker seg.

Jeg gruet meg like mye til hver gang jeg måtte på do, uansett om det var nr 1 eller 2 jeg skulle, å hver gang syns jeg det gikk bedre enn forventet.

Så hver gang så lurte jeg meg selv til å bli mye mer skremt og redd enn hva jeg trengte å være.

Jeg er virkelig dum sånn altså.

Jeg fødte en plugg på 4265 gram, revna ingenting og klippet ingenting! Hadde en kjempefin fødsel! :)

Har et lite tips ang sårhet ved tissing. Bruk dusjhodet og spyl på underlivet samtidig som du tisser, da svir det ikke så mye! ;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...