Gå til innhold

Fødselsstipend

Happiness fødte 16.9 :)

Anbefalte innlegg

Må man søke om lån og stipend fra august for å få fødselsstipend fra september?

Jeg kan gå ut i permidjon 3.september, men vil prøve å gå på skolen frem til termin om jeg orker.

Hvor lang tid bruker lånekassa som regel på å behandle søknad om fødselsstipend? Først må jeg jo vente på fødselsattest og så vente på penger fra lånekassa igjen.

Fortsetter under...

Hvordan bestemmer lånekassen om lånet omgjøres til stipend, eller blir det omgjort uansett? Søker dere om både lån og stipend, eller kun stipend? (Jeg ønsker ikke mer lån, derfor jeg lurer) Og hva skjer hvis man stryker i noen fag? Krever lånekassen at man tar dem opp igjen senere for å omgjøre lån til stipend?

Skal dere forresten studere mens dere har baby, eller søker dere om permisjon fra studiet? Utgjør det noen forskjell hos lånekassen?

Puh... dette ble mange spm... jeg bare vurderer så sterkt å studere mer til høsten siden jeg ikke har fått meg jobb enda, men vil ikke ende med enda mer studielån. Har nok fra før for å si det mildt... :) :)

Du får alle pengene som du vanligvis ville fått som lån som fødselsstipend. Det vil si at de 85000 som du får til lån og stipend blir omgjort til fødselsstipend. Hvis du stryker i noen fag får du ikke deler av lånet omgjort som stipend før du har stått på eksamen. Du kan altså tjene litt penger fra lånekassen ved å være gravid student :) Etter at du har søkt om lån og stipend og oppgitt at du får barn i løpet av året, får du tilsendt eget søknadsskjema fra lånekassen om fødselsstipend og forsørgerstipend.

Hei! Jeg satt med noen av de samme spørsmålene som deg. Sendte mail til lånekassa og dette fikk jeg til svar i forrige uke:

1. Man må søke permisjon for å få fødselsstipend.

2. Tar du fag mens du har fødselsstipend vil du ikke få omgjort fra lån til stipend for de fagene, men ellers får det ikke innvirkning på fødsesstipendet.

3. Du mister retten til fødselsstipend når du blir ferdig med utdanningen din.

Legger ved litt generell info om fødselsstipendet

Dersom du får barn i løpet av studietiden, kan du ha rett til fødselsstipend. Fødselsstipend utgjør alt du ellers kunne fått i lån og stipend gitt som stipend i inntil 10 måneder. For å ha rett til fødselsstipend må du ha vært i støtteberettiget utdanning i minst seks måneder like før fødsel (sommerferie er inkludert i dette). Du må også være i, eller ha permisjon fra, støtteberettiget utdanning i fødselsstipendperioden.

Fødselsstipend gis fra tre uker før fødsel og i inntil 10 måneder til sammen. Du må sende inn søknadsblankett/nettsøknad for det aktuelle undervisningsåret. Etter at barnet er født, må du sende inn blankett G med de vedlegg som fremkommer av skjemaet. Blankett G kan du skrive ut her: http://www.lanekassen.no/upload/PDF-blanketter/G- bla-2007- 2008-bm.pdf

Det settes ikke krav til studieprogresjon i perioder med fødselsstipend. Dersom du ikke tar permisjon fra studiet, men i stedet fortsetter å studere, vil det likevel ikke ha konsekvenser for fødselsstipendet dersom du skulle stryke på eksamen.

Du kan lese mer om fødselsstipend her: http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx

Annonse

Ble litt forvirret av de to siste svarene, jeg... Men; Betyr det at man ikke MÅ bestå eksamen for å få fødselsstipend? Jeg vurderer nemlig bare å melde meg opp til noe for å få stipendet... men vet ikke helt om jeg kommer til å fullføre enda, de kommer litt an på hvor mye tid det blir etter at bebis kommer til verden...

Jøss, for et merkelig svar du fikk fra dem.

Man må ikke søke permisjon fra studiene for å få fødselsstipend. Dette med permisjon er kun for studiets del, slik at man kan komme tilbake der man hoppet av, uten at det får større konsekvenser.

Lånekassa stiller ingen krav til progresjon når du får fdselsstipend. Dvs at du kan fortsette studiene som før, eller du kan ta permisjon fra studiene, eller du kan fortsette studiene og stryke på alle fag.

Svar nummer 2 var også litt misvisende synes jeg: Greit nok, du får ikke omgjort lån til stipend når du tar fag under fødselspermisjonen/mens du får fødselsstipend, men det er nettopp fordi du allerede får alle pengene som stipend - ergo intet lån å gjøre om.

Og dette med at man mister retten til fødselsstipend når man er ferdig med utdanningen er jo logisk nok. For å oppfylle kravene lånekassa stiller så må man være student og ha rett til støtte. Thats it!

Alt dette står veldig greit skrevet her: http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx

Da ble det hele litt klarere, tror jeg. Så nå kan jeg egentlig bare takke ja til studieplassen og se hva jeg orker mtp eksamen til jul. :) Om jeg står eller stryker har ingenting å si, så da kan jeg gjøre den innsatsen jeg vil. Har nemlig ikke lyst å gå hjemme frem til fødsel i november fra nå uten å holde på med noe, så da kan det være fint å lese litt. (er sykemldt)

Takk for svar! :)

Det høres jo veeldig rart ut da.... å bli straffet for å prøve å gjennomføre noe mens man går hjemme med baby... hvis jeg forstår lpnekassen rett virker det som at du får stipend uansett... men de er vel de flinkeste til å svare på slike spm! Hvis man bare slapp å sitte i tlf.kø i en evighet...

Jada man får stipend uansett. Etter babyen er født, og dere har fått fødselsattest sånn at dere kan sende inn søknaden om fødselstipend, og den er blitt godkjent. Så kommer dere til å få et brev fra lånekassen der de skriver at dere godt kan ta fag og eksamen samtidig som dere mottar fødselstipend. Har dere tatt permisjon fra skolen, får dere også et brev fra skolen hvor de skriver at dere kan ta fag/eksamen dersom dere har lyst.

Det enkleste er forresten å skrive mail til lånekassen når det er noe dere lurer på. Sendes via "mine sider" på lanekassen.no. Da kan dere følge med på behandligstiden på sendte mail.

Det stemmer ikke. Om du tar fag eller ei har ingen ting å si for fødselsstipendet. Gå inn på lånekassas nettsider og les der. Om man går inn på "spørsmål og svar" så er det noen som har spurt om nesten det samme, og også her opplyser de om at dette er helt valgfritt, og noe de egentlig ikke har noe med.

Annonse

Du må søke om støtte fra lånekassen på vanlig måte og krysse av for at du venter barn i løpet av semesteret. Husnk lånekassens frister (tror det er 15.nov) Du vil da få tilsendt papirer fra lånekassen, disse skal returneres sammen med fødselsattest etter babyen har komt. Du vil da få omgjort lån til stipent. Men merk at man bare får stipend fra 3 uker (eller noe sånt) før fødsel, og intil 42uker (eller noe) etter. (dvs du må melde deg opp til noen fag også i vårsemesteret for max utbytte)

Når det kommer til eksamen i permisjonstiden: Du får vanlig fødselstipend uansett. MEN om du har strøket på eksamener du har fått støtte fortidligere, kan du få omgjort lån til stipend for disse fagene ved at du består eksamen i permisjonstiden. Som jeg fikk beskjed av lånekassen; tar man eksamen under permisjonen kan man komme a jour med hengefag, eller komme på forskudd i forhold til fremtidige stp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...