Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir langt... :o(

Jeg var på legekontoret og bestilte time tidlig i sommer (ca. 2. juni). Fikk da time tre uker senere; 23. juni kl 1515. I løpet av denne timen skulle jeg ”fikse” tre ting: Få legen til å skrive en legeerklæring til å sende sammen med min søknad om tidsbegrenset uførestønad, få en henvisning til ny psyk. utredning, samt å få en henvisning til spesialist (dette for å legge ved en søknad til et behandlingssted). Legetimen er jo på 20 minutter, og jeg vet at vi hadde rukket alt sammen, hvis jeg hadde fått 20 minutter (og da hadde det vært ok om ikke legen nødvendigvis skrev erklæringen og henvisningene der og da, men gjorde det senere).

Men, så skjer følgende: Jeg har altså time kl 1515. Kommer inn kl 1540. Legen sier da ifra at han har det travelt, og lurer på hva jeg trenger hjelp til. Jeg sier at jeg først og fremst må ha en erklæring til NAV, ang. uføresøknad (saksbehandlingstiden er på ca seks måneder, så det haster å få søknaden av gårde, hvis jeg ønsker en avklaring innen jul - og det gjør jeg jo!!). I tillegg sier jeg at jeg har et par andre ting også, men at vi starter med dette. Da sier han igjen at han har det travelt og tviler på om vi rekker noe mer, for han skulle vært på legevakten 20 minutter unna kl 1500! Så vi må skynde oss… Da sier jeg noe sånt som at jeg syns det er dårlig å sette meg opp på time kl 1515 hvis han skulle vært et annet sted kl 1500. –”Det fikk jeg greie på etter at du hadde fått timen din”, sier han da. Jeg blir stresset av tidspresset, og føler meg dårlig behandlet, da det også haster en del med den ene henvisningen (til behandlingsstedet), og gir uttrykk for dette. Da får jeg beskjed om at vi kan: 1) Jobbe med det som haster mest eller 2) Gi blaffen i hele legetimen. I tillegg sier han at "jeg regner med at du har forståelse for at jeg har ansvar og plikt til å være med på å drifte legevakten"...! Jeg sier jo at "det har jeg, selvsagt", og må jo da, naturligvis, velge å jobbe med det som haster mest. Vi fikk dermed tid til legeerklæringen til NAV, for uføresøknaden – punktum. Dessuten skrev han den ikke der og da, men gjorde bare opp status, som han sa; altså, spurte meg ut om hvordan jeg hadde det nå, hvordan jeg syntes at situasjonen min var og lignende - altså litt stikkord. Han skulle skrive erklæringen senere, og sende den så fort som mulig. Hvis jeg trengte mer hjelp, måtte jeg bestille ny time. Jeg sa da, lettere sint, frustrert og oppgitt, at jeg faktisk hadde bestilt time for tre uker siden, og at jeg regnet med å få den hjelpen jeg trengte, men han overså meg og avsluttet timen kl 1550, etter ti minutter.

Ferden gikk da til luka, hvor jeg snakket med legesekretæren (som for øvrig er hans kone) og uttrykte min misnøye der også. Fikk da temmelig nøyaktig de samme svarene som av legen. Jeg måtte bare få en ny time, foreslo hun. Da jeg spurte henne om når neste ledige time var, sa hun 18. juli (tre nye uker senere). Jeg takket nei, og sa at dette var helt uholdbart. Det kokte inni meg og jeg tenkte bare at jeg måtte komme meg ut, roe meg ned, komme meg hjem og evt. bestille ny time pr. telefon.

Mannen min satte seg sporenstreks ned og skrev et brev til legen. Han klaget blant annet over dårlig behandling og dårlig planlegging av legekontoret. Han sa også at jeg hadde hatt to andre ting jeg trengte hjelp til, og at jeg nå måtte vente tre nye uker på det (hvis jeg tok den timen 18. juli), og at dette var altfor dårlig! Legen visste vel at dette ville bety tre nye uker i grøfta, rent psykisk, for Gullemor sin del?? Jeg bestilte altså time 2. juni, og kunne risikert å bli ferdig med saken først 18. juli?? – Han skrev videre i brevet at han foreslo følgende: At legen skrev to henvisninger og sendte dem til meg. Det ville jo vært en smal sak, for han forklarte behovene for de to henvisningene, og legen har jo dessuten all informasjonen han trenger. Dermed mente han at jeg ikke nødvendigvis trengte å være tilstede mens legen skrev dem, og i tillegg skrev han at hvis legen hadde noen spørsmål eller meninger ang. henvisningene, måtte han bare ringe meg. Brevet ble levert til legen 25. juni.

Hva tror dere skjedde? Hva ville dere gjort? Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes mye ut med de tre tingene på kun en legetime, her på stedet sier de som regel at har man mer enn en-to ting bør man ha flere timer, og henvisning/søknader og slikt høres tidkrevende ut.

MEN du burde i alle fall ha fått hele timen din, det er ikke ditt problem at de har andre plikter - du har bestilt og fått din time, og har krav på den. Man betaler jo tross alt også for timen!!

Og å vente tre uker på ny time hørtes veldig lenge ut. Synes faktisk at det er uholdbart.

Skrevet

Joda, hvis jeg forlangte at han skulle skrive alle tre papirene der og da, hadde det vært nødvendig med en dobbelttime, men mye av dette gjør han på kontordagen sin, ettersom jeg har skjønt. Dessuten hastet det veldig med erklæringen til NAV, ang uføresøknaden, det hastet "sånn passe" med henvisning til det behandlingsstedet, og det hastet "overhodet ikke" med henvisningen til ny utredning. Men hvis jeg kunne fått "satt igang" alle tre tingene i løpet av én og samme legetime, hadde det jo spart både legen og meg for mye tid. Det var dét som var tanken min. :o)

Takk for svar. :o)

Skrevet

hei jeg er selv helsesekretær. jeg synes denne situasjone var noe spesiell siden legens kone var helsesekretær på hans legekontor..var det bare en helsesekretær der som både skulle ha lab og resepsjon, skiftestue og ekg rom eller var det et lite legekontor med bare han ene legen? Uansett han skulle ikke behandlet deg sånn, mest sannsynlig hadde nok helsesekretæren satt opp deg på en time som ikke skulle være der men det er jo virkelig ikke din feil! Er det flere legekontor i nærheten der du bor? Synes ikke du burde finne deg i å ha en lege som behandler deg på den måten.. når det gjelder timer på legekontor er standarden på de fleste faktisk (og veldig synd) 3 ukers ventetid spesielt ¨på store legekontor med mange leger. og man må ha 1t for vær helsesak man skal ta opp spesielt hvis det er store ting. Grunnen til det er at det ikke skal bli lang ventetid på neste pasient som har time men i ditt tilfelle var det jo sånn at han ikke lot deg ha de 20min som du betaler for en gang og i tilegg var uhøflig mot deg. du får ha lykke til i allefall og tenk deg godt om du ikke heller vil bytte legekontor. Jeg ville i allefall verken jobbet eller vært pasient der...

Skrevet

Ja, hva skjedde da?? :)

Jeg ville nå hvertfall byttet fastlege fort som f og funnet en hvor jeg kunne få time litt kjappere enn det her. Med mindre dere bor på et lite sted med kun en lege da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...