Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her om dagen kom sønnen min på 3 1/2 år og sa:

" Se her mamma, jeg kan skrive navnet mitt!!" og jammen gjorde han det også:)

Og han er ikke fire engang.

Er det flere barn som har lært å skrive navnet sitt før de ble fire???

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kart du skal være stolt. Det er ikke uvanlig at barn er interessert i å lære å skrive eget navn i den alder, og tenk så flott at noen har lært han det!

Skrevet

Morsomt når de lærer:)

Jenta mi har et forferdelig langt navn... hehe... min feil:P Men, hun kunne skrive navnet til nabojenta, som er et navn på 3 bokstaver da hun var 2 år og 8 mnd:) Ikke så veldig lenge etter kunne hun skrive sitt eget. Hun lærte å lese da hun var 4,5 år:)

Tror ikke det er unormalt å lære å skrive navnet sitt i den alderen, mange som kan det. Men også mange som ikke kan det. Noen kan ikke skrive sitt eget navn når de begynner på skolen heller... store forskjeller, avhenger mye av interesse,

• 2 uker senere...
Skrevet

Klart man blir stolt:-)

Men det er nok ikke uvanlig nei, sønnen min var rundt tre og han har fire litt lange navn;-) Det har mye med interesse å gjøre, og at han har det i orden er superflott.

Idag lærte sønnen min seg å svømme for eks. Tok flere svømmetag og jeg er stolt som en fura, selv om han hverken er tidlig eller sein, så stolta på du;-)

• 9 måneder senere...
Skrevet

Datteren vår går på en Montessori barnehage, og der ser man godt at det er store variasjoner blant barn. Noen leser når de er 4 år, andre er veldig flinke med tall... noen tegner ansikter når de er 2 år, mens andre er 4år og bare rabler.... Det er store variasjoner blant barn, og det meste er normalt.

Jeg kommer selv fra en akademisk familie som er høyt annerkjent både i Norge og utlandet, med mor, far og søster som alle har vunnet internasjonale priser for fremragende forskning. Men det mest fantastiske med familien min, er at de ikke tror de er "bedre" enn andre. Det er så mange som er så opptatt av det å være begavet, ikke fordi det medfører problemer men fordi de vil være bedre enn andre, smartere enn andre... Er vi ikke alle stolte når vårt barn er flinkest???

Ja, det kan være en utfordring med begavede barn. Jeg liker ikke betegnelsen selv, men hva skal man kalle barn som kjeder seg ihjel i skolen fordi de ligger forann andre barn?

Skrevet

Datteren vår går på en Montessori barnehage, og der ser man godt at det er store variasjoner blant barn. Noen leser når de er 4 år, andre er veldig flinke med tall... noen tegner ansikter når de er 2 år, mens andre er 4år og bare rabler.... Det er store variasjoner blant barn, og det meste er normalt.

Jeg kommer selv fra en akademisk familie som er høyt annerkjent både i Norge og utlandet, med mor, far og søster som alle har vunnet internasjonale priser for fremragende forskning. Men det mest fantastiske med familien min, er at de ikke tror de er "bedre" enn andre. Det er så mange som er så opptatt av det å være begavet, ikke fordi det medfører problemer men fordi de vil være bedre enn andre, smartere enn andre... Er vi ikke alle stolte når vårt barn er flinkest???

Ja, det kan være en utfordring med begavede barn. Jeg liker ikke betegnelsen selv, men hva skal man kalle barn som kjeder seg ihjel i skolen fordi de ligger forann andre barn?

Gjest lillemamsi
Skrevet

ja min datter( på 3 år) lærte også å skrive navnet sitt tidlig :) og hun kjenner igjen bokstavene sine over alt, på tv reklamer, veiskilt, på butikken osv. da sier hun - Se det er min bokstav T f.eks !

Hun kan også fornavn OG etternavn på alle våre bekjente, det er nå nærmere 25 stk hun kan etternavnet på.

Alt dette pluss mye mye mer er ting som jeg bevisst har lært henne, fordi jeg har merket at hun er sulten på å lære.

Jobber foresten som barneveileder, så jeg bruker mye av pedagogikken der til oppdragelse av dattern min. Vi har det kjempe gøy :)

Skrevet

Misforstå meg rett, jeg syns det er veldig gøy når minstesnups lærer seg nye ting og allt. Men jeg syns det er så uendelig mye viktigere at barna lærer seg gode sosiale ferdigheter, så tidlig i livet! La nå barn være barn, de har så sinnsykt masse å lære seg fra før av, om de ikke skal kunne hele alfabetet før de er to år i tillegg... Syns det er fryktelig dumt å måle barnets "begavethet" i hva de kan av slike teoretiske ferdigheter. Se helller på hvor flinke de er til å løse og unngå konflikter, samhandle med andre barn, sette seg inn i andres situasjon, etc...De skal lære seg ALT av normer og regler, hva som er rett og galt, hva vi kan si og ikke, hva vi får lov til og ikke, og i TILLEGG til alt dette det innebærer å være ny her i verden, skal de plutselig måtte lære å lese, skrive og regne før de fyller fire?

Jeg syns ikke man skal begrense barnas læring, dersom barnet tar initiativ til f.eks å lekeskrive så skal man jo støtte det. Men ikke push dem og prøv så hardt å lære dem alt mulig når de enda bare går i barnehagen. Kan de klare seg bra sosialt før de går ut av barnehagen så er det viktigst, resten tar de på skolen. Jeg blir mere imponert om et barn klarer å løse en konflikt alene med et rettferdig utfall enn jeg blir over et barn som kan regne med desimaler.

Det er ikke meningen å tråkke på noen i det hele tatt her, bare følte for å ytre min mening :) Jobber selv i barnehage, og dette temaet hadde vi en del om på skolen da jeg utdannet meg. Syns man ofte glemmer litt bort det viktigste når man fokuserer så mye på at barna skal tegne de flotteste tegningene, skrive alle bokstavene og forme ord, kunne halve gangetabellen og i det hele tatt. Dere som ikke har de "begavede" barna, kanskje dere har det likevel :-) Gode prososiale ferdigheter og forståelse for disse er virkelig en gave man får bruk for i livet.

Dette innlegget var heller ikke myntet så mye på dere som har skrevet her. Det virker som at det er deres barn som tar initiativ til å lære, og har interesse for å lære akkurat disse tingene. Og da er det jo selvfølgelig bare flott at man støtter dem :-)

• 3 måneder senere...
Skrevet

søsteren min kunne skrive og lese før hun ble 3. kunne nesten alle bokstavene da hun var 1 1/2... :) stolt!

Skrevet

Min gutt på 6 kan ikke skrive navnet sitt helt enda, men min bror både leste og skrev da han fylte 4 år.

Han er en veldig intelligent gutt(mann etterhvert kanskje?) men sliter en del grunnet at han ikke passet helt inn som barn.

Lenge leve janteloven vettu...

Jeg synes du har all grunn til å være stolt av sønnen din, å skrive navnet sitt så tidlig er jo kjempebra! -og håper dagens skole er bedre på å tilrettelegge, og for de flinke barna slik at de og får lære studieteknikk og læringsprosesser helt fra børjen!

• 2 uker senere...
Skrevet

Har ei svigerinne hvor eldste sønnen hverken kunne lese eller skrive før han begynte på skolen....og nå er han best i klassen. :) Om det er sant eller ikke vites ikke...hun har tendens til å skryte ungene sine høyt i sky for det minste....hehe..

• 1 måned senere...
Skrevet

Flott innlegg lilletussi:) Selvfølgelig er det artig å ha barn som er begavet innenfor et eller annet felt... men det viktigste for de aller fleste foreldre er jo at barnet skal få det godt og ha det bra i livet... og da er de sosiale kunnskapene utrolig viktig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...