husmus &2 Skrevet 28. juli 2008 #1 Skrevet 28. juli 2008 Jeg innser at dette er et helt umulig spørsmål å svare på, ivertfall utfallet, men jeg lurer på om det er noen genetiske genier her som kan fortelle meg hvor stor sjanse det er for at vårt barn skal få rødt hår når min mor har rødt hår, men ingen andre i familien har det? Barnefar innsisterer på at hans familie også har rødt hår i genene, men dette tror jeg er så langt unna at det nesten ikke er for å regne med. Rødt hår er vel dominant så jeg innbiller meg at det er stoooore sjanser for han vil få det? Vi er begge mørk blonde selv.
Gjest Skrevet 28. juli 2008 #2 Skrevet 28. juli 2008 Vanskelig å si,men sikkert en sjangs for det. Datteren min har rødt hår og her er jeg lys og han mørk. Men tanten til pappaen er rød. Og alle komenterer den fine fargen på håret hennes... Slapp iallefall å få min kommune farge :-)
Gjest leelu25- GRAVID nr. 2 i mars09 Skrevet 28. juli 2008 #3 Skrevet 28. juli 2008 Rødhårede barn har ofte foreldre hvor en er lys( kommune) og en er mørk. Dette kan sikkert være tilfeldigheter, men stemmer med de jeg kjenner som har fått rødhårede barn. Jeg så antydning til rødt i håret til Tobias som nyfødt men det gikk over etter få dager, og han er superduperblond som meg. samboer er også lys kommune som jeg kaller det
linda1983 Skrevet 28. juli 2008 #4 Skrevet 28. juli 2008 Jeg har rødt hår (eller blond med rødskjær) og min mor har det samt at der er rødt hår langt uti pappas familie.. Min søster er mørk og det er mannen til barna hennes er og mørk, men de fikk ei blond jente og en gutt med rødt hår så jeg tror ikke man kan spekulere i hva barna får. Men går kanskej an å regne ut hvor stor % sjans det er for det ene eller det andre. Mener vi hadde noe om det når jeg gikk på skolen. Jeg er veldig spent på om jenta i magen min får rødt hår. Syntes det er litt søtt.
maria isabell Skrevet 28. juli 2008 #5 Skrevet 28. juli 2008 har din mann Bb og du Bb er det 25 prosent sjangse for rødt hår:) begge må ha rødt på det resensive genet(...dominant( er det som kommer til syne, resensivt er det du arver men ikke kommer til synet.... vanskelig å si hva det resensive genet er...har dere begge rødt hår er dere begge bb..får et par som begge har rødt hår et barn med for eksempel lyst hår,har postmannen vert der:)
husmus &2 Skrevet 28. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 28. juli 2008 hahahahahahahahahaha! Jaja, vi får bare smøre oss med tålmodighet, men er utrolig spent.
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 29. juli 2008 #8 Skrevet 29. juli 2008 Tror ikke sjansen er større for dere fordi moren din har rødt hår, men hvis en av dere har antydning til rødskjær, kan det vel bli litt rødt. Har hørt at rødt er veldig arvelig. Sønnen vår kommer nok til å få samme røde håret som pappa'n. Men jeg synes det er søtt, jeg! :-)
krabbetrollet Skrevet 29. juli 2008 #9 Skrevet 29. juli 2008 Så vidt jeg vet er ikke rødt hår dominant, så du bærer sikkert et rødt gen (fra din mor) selv om du ikke har rødt hår selv. Dersom mannen din også bærer et rødt gen, er sjansen til stede for å få et barn med rødt hår. Min mann har rødt hår, men ingen av våre 3 barn har rødt hår (2 lyse og 1 mørk). Dermed regner jeg med at jeg ikke selv er bærer av rødt gen. Hvis fjerdemann nå får rødt hår, får jeg heller revurdere den påstanden :-)
Trollkatt Skrevet 29. juli 2008 #10 Skrevet 29. juli 2008 Rødt hår pleier gjerne å hoppe over en generasjon, så siden mormor har rødt hår, er det en sjans for at barnet deres får det. Men det er jo ikke banna bein. Mannen min har rødt hår, kanskje arvet fra farmoren hans, som har rødt hår. Men faren min hadde rødblondt hår, og ingen av barna våre har et snev av rødskjær engang. Men siden det er så mye rødt i vår familie (mormoren min hadde også rødt hår), tipper jeg minst ett av barna våre får barn med rødt hår. Synes det er skikkelig fascinerende med rødt hår. Det er så få som har det, og plutselig dukker det opp. Mannen min bodde en stund i en liten landsby i Italia (husker ikke hvor, dessverre), og der var det en hel gjeng med folk, som ikke var i slekt med hverandre, som hadde helt rødt hår. Så alle syntes det var kult da han dukket opp. Synd at jeg ikke husker hvem de stammet fra, men det var fra laaaangt tilbake i tid. Noen sjøfolk fra et eller annet sted som slo seg ned der. Og det røde håret ble igjen som et fint minne, hehe.
Fikkennydeliggutt08 Skrevet 29. juli 2008 #11 Skrevet 29. juli 2008 Dette var interessant å lese Selv har jeg mørkt hår, og kjæresten min har blondt, med rød-skjær i skjeggen. Han sier at bestefaren hans hadde rødt hår. Etter å ha lest alt her, innser jeg at det er mulighet at gutten min har rødt hår...blir spennende å se om ti uker Har et spørsmål; Er det slik at folk med rødt hår er mer hissig enn ellers? Det har noen sagt til meg og jeg vet ikke om det er sant siden jeg kjenner ingen med rødt hår.
Trollkatt Skrevet 29. juli 2008 #12 Skrevet 29. juli 2008 De jeg kjenner med rødt hår er mindre hissige enn andre, faktisk. Ikke at jeg kjenner så mange, men har ei venninne, pluss mannen min og hans farmor, og alle tre er supersnille og ikke hissige i det hele tatt. Og mormoren min, som døde da jeg var liten, var usedvanlig snill, har jeg hørt. (Og husker så vidt selv.) Så enten er det en myte, ellers er jeg veldig heldig med mine rødhårede bekjentskaper
Trulte76 Skrevet 29. juli 2008 #13 Skrevet 29. juli 2008 jeg kjenner ei med rødt hår som har to blonde gutter. Hun og hennes to søsken er rødhårete, men hun fikk blonde gutter Så kjenner jeg ei med brunt hår, og faren har ganske mørkt han ogs. Hans far har rødt hår. og hennes unger er rødhåret. Så hvor dominerede det er vet jeg ikke. Min mor har rødskjer i håret, og det har min søster også. Hun var mere rød som lita, men har fått brundt med rødt i som voksen, sånn min mor har. Men jeg og min bror er m.blond, og mine unger er lyse. Så kan nesten virke helt tilfeldig om man får rødt eller ikke
Trulte76 Skrevet 29. juli 2008 #14 Skrevet 29. juli 2008 og mine søsters unger er mørkeblonde/brune i hårfarge.
- Heidi - Skrevet 29. juli 2008 #15 Skrevet 29. juli 2008 Min mor har rødt hår og datteren min på snart 2 år har rødt hår, ellers har ingen her rødt hår. Både jeg og pappan hadde sølv-hår da vi var små, men i dag er vi begge mellomblonde med litt rød- eller kobberskjær. :-)
Rosie the riveter Skrevet 29. juli 2008 #16 Skrevet 29. juli 2008 Sønnen min på 21 mnd har rødt hår. På min side har min farmor -altså hans oldemor rødt hår, noe hun igjen "fikk etter" sin farfar. På mannen min sin side er det en kusine av sønnen min som har rødt hår. Jeg har "kommunefarget" hår og mannen min har blondt hår.
Reiki 73 Skrevet 29. juli 2008 #17 Skrevet 29. juli 2008 Husk iallefall at det finnes mange nyanser innen rødt hår, og at det kan blekne eller bli mørkere m åra. 2 av mine søskenbarn har rødbrunt hår, det er jo nydelig!
husmus &2 Skrevet 29. juli 2008 Forfatter #18 Skrevet 29. juli 2008 I utgangspunket har jeg selvfølgelig overhodet ikke noe problem med rødt hår, men jeg har ikke akkurat verdens beste forhold til min mor så det og bli daglig minnet om henne hadde vært fint å unngå, men jeg tror samtidig det er fort glemt allikevel skulle det skje. Det er da ikke noe å gjøre med så jeg prøver heller å komme meg over det før fødselen. Dette hørtes veldig slemt ut, jaja.
snart en av hver;) Skrevet 29. juli 2008 #19 Skrevet 29. juli 2008 vår lille tulle ble født med mørkerødt hår(nesten gullskjær) ,er nå 2 år og blitt veeelig lys, med litt rødskjær avhengig av hvilket lys ho er i.er selv helt lys og mannen mørk.han kan ha tendens til røsskjær i skjegget.merkelig åssen håret forandrer seg på de små.min mann var rød/brun i håret som barn, å blitt helt mørk.spent på min lille tulle, har troa på nok ei blondine i familien:)hehe. de er jo så nydelige disse små uansett;)gleder meg til å se nestemann nå.
en av hver Skrevet 29. juli 2008 #20 Skrevet 29. juli 2008 Jeg er lys, mannen min mellomlys/blond med rødt i skjegget. Han har en bestefar med rødt hår, jeg en oldefar. Førstefødte her hadde rødt, nesten gullhår ved fødselen. Litt lysere nå, men tror det blir lysrødt resten av livet hans. Det var veldig rart da jeg så ham første gang, hadde visst sett for meg at han ble født mørk som meg.. Nå er det spennende med neste. Synes rødt hår er ganske kult. Det er jo en veldig særegen nordisk egenskap. Sønnen min er ihvertfall verdens peneste :-)
Mamma*til*3 Skrevet 29. juli 2008 #21 Skrevet 29. juli 2008 Av mine 4 søsken er 3 rødhåret, (altså 4 av fem søsken). Min mor er blond, har blå øyne og huden hennes blir gyllenbrun i sola. Min far har mørkt hår, har brune øyne, men skjegget har noen røde skjeggstubber. Han blir også brun, men har en blekere vinterhud, og noen fregner. Søsteren til min mor har blekere hud og litt rødskjær i håret. Så meg da, blå øyne, blir fort solbrent, og rødt hår. Mine barn, er blonde, en lys blond, og en mørk blond. Begge har blå øyne. Pappan er mørk blond. Min søster med rødt hår har to barn, begge er blonde, og med brune øyne. Pappan har mørkt hår og brune øyne. Min bror med rødt hår har to barn, en med nydelig kobberrødt hår, og en med blondt hår. Kona er blond, men har lys hud og litt fregner. Min blonde bror har to barn, en blond og en med rødt hår. Kona hadde litt rødt hår som liten, men ikke som voksen. Hun blir dessuten svært brun. Min yngste søster har rødt hår, men ingen barn ennå... Ut fra det jeg vet og har lært om arvelighet for rødt hår, så må det være rødt i genene på begge sider for at barnet skal få rødt hår. Foreldrene behøver ikke ha rødt hår, men det må være gen for rødt i omløp! Det stemmer bra i forhold til det jeg har sett i vår familie. Vet ikke om en eneste på min manns side som har rødt hår, så jeg tror ikke vårt tredje barn får rødt hår heller. Men hva hår angår: RØDT er veldig fint og levende! Jeg er ikke lei meg over å ha rødt hår. Kunne bare ønske at jeg tålte solen bedre... Blir altfor fort brent...
malise Skrevet 30. juli 2008 #22 Skrevet 30. juli 2008 Jeg har også rødt hår. Min samboer har blitt mørkere med årene, men hadde også veldig rødt hår da han var liten. Da er vel sjansene store for at vårt barn får rødt hår? Noen som vet prosentvis sjanse? Er så spent på å møte den lille. Vi vet ikke kjønnet engang, det var umulig å se på ultralyd. Jeg var visst veldig hissig som lita jente, vet ikke om det skyldes hårfargen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå