Bomsedeisi Skrevet 28. juli 2008 #1 Skrevet 28. juli 2008 Hei. Jeg ser i et innlegg at du har en gutt med Downs på 1 1/2 år. Jeg har selv en gutt på 3 mnd. med Downs, et stort sjokk da vi etter 3 dager fikk beskjeden. Hvordan fungerer din gutt? Kan han krype, gå el.? Min er liten ennå, men han smiler, "snakker" mye og er en meget fornøyd lite kar.
klar for 3? Skrevet 13. august 2008 #2 Skrevet 13. august 2008 Jeg har vært på ferie, så jeg så ikke innlegget før nå. Han fungerer fint, men har vært ganske sein motorisk. Han begynte ikke å krype før nettopp nå (21 mnd), har ålt seg rundt på gulvet til nå. Det er ganske seint, men han hadde en tøff periode i vinter med operasjon, mye sykdom og stort vekttap. Det satte han ganske langt tilbake. Nå ser det ut som om ting går i rakettfart, og han suser rundt på gulvet og reiser seg opp langs bord, sofaer etc. Gjennomsnittet for å krype er forresten ca 15 mnd, gå ca. 2,5 år, hvis du lurte. Spennet for hva som er normalt hos barn med downs er ganske stort. Jeg kjenner en gutt som begynte å gå før han var 1 1/2 år. Det er tidlig!! Ellers er han veldig sosial og ivrig på å lære å kommunisere. Han gjør et par tegn (vi forsøker å bruke tegn-til-tale) og kan si mamma, pappa, nei, hei og ha det. Hvordan går det med dere? Har han noen tillegsproblemer og får dere noe oppfølging? Bare spør hvis det er mer du lurer på.
Bomsedeisi Skrevet 18. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. august 2008 Hei igjen. Takk for svar. Høres ut som om gutten din fungerer bra :-) Jeg synes det er så godt å høre. Man har jo mange tanker, bekymringer, forhåpninger osv. om framtiden. Selvfølgelig håper man at sitt barn skal fungere best mulig. Vi har vært heldig, han har ingen tilleggsproblemer, ammingen har gått supert og han er sterk i kroppen. Så fint at dere bruker tegn-til tale, når begynte dere med det? Vi skal også gå på kurs så snart som PPT mener man burde begynne med det. Vi har fått utrolig bra oppføgning fra alle instanser og føler oss godt ivaretatt. Det er uansett artig å snakke med andre som er i samme situasjon. Husker du når gutten din kunne holde hodet sitt helt selv? Min kan det nesten nå, må støtte litt av og til. Han blir 4 mnd. denne uken.
klar for 3? Skrevet 20. august 2008 #4 Skrevet 20. august 2008 Jeg er nok ikke verdens flinkeste til å bruke tegn til tale. Det føles litt unaturlig, så jeg kommer ikke alltid på det, men jeg prøver å bruke det i bestemte situasjoner som spising og bading. Ser at han tar etter mer og mer og da blir det jo gøyere. Vi begynte med det når han var ca 8 mnd, men det har tatt seg opp etter at han begynte i barnehagen. De er veldig flinke der. Jeg husker ikke helt når han kunne holde hodet selv, men tror det var rundt 3-4 mnd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå