shybert:) Skrevet 28. juli 2008 #1 Skrevet 28. juli 2008 hei Jeg lurer på om noen har noen praktiske erfaringer med å pumpe til alle måltider. Min datter vil ikke ta pupp og etter mye styr med ammehjelp, helsestasjon osv har vi kommet fram til at jeg pumper siden jeg har mer enn nok melk, men hun greier ikke ta brystet. Noen tips om hva som er greit å av utstyr, praktiske tips til hvordan løse hverdagen osv??? hilsen uerfaren pumper
Idun<3tosmå<3 Skrevet 28. juli 2008 #2 Skrevet 28. juli 2008 Nå pumper ikke jeg til alle måltider, men pumper meg i allefall.. Og iom at du må sterilisere pumpen mellom hvert bruk - kanskje en sterrilisator hadde vært en god investering. Det er litt stress å koke pumpen om du skal koke den antall måltider i døgnet. Tenker også på at du må opp på natta også, det tar jo litt tid. Du trenger å sove og ha tid til andre ting også! Et lite tips om du skal koke er å ta varmtvann fra springen, da tar ikke kokingen så lang tid! Evt vil du muligens dra nytte av sånn pumpe som er dobbel slik at du kan tømme begge puppene samtidig. Evt ha to pumper, sånn at du kan sterilisere annenhvert måltid. Ring helsestasjonen/sykehuset/apoteket eller andre plasser som leier ut pumper og hør om de har anbefalinger. Så slipper du kanskje å kjøpe inn alt du trenger! Også beundrer jeg deg for at du orker å fullpumpe for at barnet ditt skal få mm! Lykke til:) (Håper noen som fullpumper også kan svare deg! De har nok noen triks på lur som jeg ikke tenker på)
Smiiil :o) Skrevet 28. juli 2008 #3 Skrevet 28. juli 2008 Jeg fullpumpet i 2 måneder. Da sluttet jeg å pumpe om natta. Sluttet helt å pumpe da hun var 4 måneder. Jeg invisterte i en dobbelpumpe. Da bruker du bare halvparten så lang tid. Ifølge produsenten av min pumpe skal du ikke sterilisere etter hver gang for det sliter så mye på delene. Skal visst være nok å vaske grundig i såpevann. (Men jeg steriliserte de 2 første månedene, og muligens litt lengre) Du får jo kjøpt løse deler til pumpen. Kan kanskje være greit, så slipper du å stresse med vasking og koking etter hver gang. Er babyen gammel da?
AS og lillemor=) Skrevet 28. juli 2008 #4 Skrevet 28. juli 2008 Hei=) Jeg fullpumper, på akkurat samme grunnlag som det du gjør. Tok avgjørelsen selv, for klarte ikke se på at lillesnuppa ikke fikk det hun trengte av mat.. Iallefall... * jeg har 6 flasker av typen Dr. Brown. Disse er spesielt utviklet for å forhindre at babyen får så mye luft i seg. Det fikk datteren min ved bruk av Avent sine flasker, så har gått over til disse. Med så mange flasker, så koker jeg 1 gang i døgnet, og det er overkommelig=) * flaskebørst er et must. * Pumper meg slik at jeg ligger noen " doser" foran måltidene. Da kan jeg bare stå opp om natten, ta melka fra kjøleskapet og varme denne. Pumpingen tar jo litt tid, så da passer dette best. Når lillemor har fått mat og stell, legger jeg henne og pumper meg. Fungerer fint i grunn. * for å spare tid, hender det at jeg legger henne på en tykk og god pute i fanget mitt. Så, gir jeg henne mat fra flaske med den ene hånden og pumper med den andre. Dette har jeg gjort flere ganger på natten, når trøttheten har tatt tak i meg. For, det tar som sagt tid med selve måltidet og så kommer pumpingen i tillegg.. Datteren min er 4 uker nå på onsdag, så har holdt på en stund. Slitsomt til tider, men skal holde ut en stund til =) Bare å spørre om det er noe. Lykke til =) Hm.. kommer egentlig ikke på noe mer som kan være lurt å tenke på.. Eller
tiger82 Skrevet 28. juli 2008 #5 Skrevet 28. juli 2008 Du må skaffe deg en elektrisk pumpe. Det går an å leie de, hør med helsestasjonen angående det. Ellers er sikkert en sterilisator grei å ha ja. Jeg hadde ikke det selv når jeg pumpet. Da var det pumping, vasking av utstyr, koking av alt utstyr så det var klart til neste pumping. Det er mye styr med å skulle kun pumpe seg. Man blir veldig knyttet til hjemmet. Ikke lett å dra på turer og lignende i og med du er tvunget til å pumpe til visse tider, og få vasket pumpeutstyr og lignende. Det er bakdelen. Fordelen er jo selfølgelig at ungen får morsmelk. Jeg fullpumpet i ca 3 mnd. Da var det slutt på melken hos meg. (ikke så veldig motiverende å pumpe når man bare får ut 40ml tilsammen på begge bryster i løpet av 10 min pumping) Så det viktigste med at du skal pumpe deg, er at du slapper av når du gjør det, og at du gjør det fordi du synes fordelen med det er større enn alt styret som blir med det. så bare stå på. Og hold på så lenge du syns det er greit for deg!!
AS og lillemor=) Skrevet 28. juli 2008 #6 Skrevet 28. juli 2008 Ja, glemte å skrive at jeg har den elektriske pumpen til Avent.
BoyMadeInChina Skrevet 28. juli 2008 #7 Skrevet 28. juli 2008 Hei! Nå har ikke jeg så mye erfaring med fullpumping, men hadde også en gutt som ikke ville suge... Har du prøvd ammeskjold? Det ble løsningen her,,, Nå bruker vi ammeskjold til alle måltid, og jeg pumper meg en gang om dagen for å opprettholde melkeproduksjonen. Fullpumpet meg før jeg fikk hjelp også, og har stor respekt for "fullpumpere"! Vil forresten anbefale den elektriske brystpumpen som heter Medela. Kjempefornøyd! Håper det løser seg for dere, eller at dere finner en god ordning på pumpinga! Lykke til!
Gjest Skrevet 28. juli 2008 #8 Skrevet 28. juli 2008 Du "må" faktisk ikke sterilisere pumpen mellom hver gang. Det holder å skylle i iskaldt vann og så sette den i kjøleskap for så å koke/sterilisere den en gang i døgnet. Sterilisator er uansett en kjekk sak, selv om jeg lenge var av typen. "hva er galt med gryte og vann". Medela har gode elektriske pumper, jeg har swing utgaven. Ha amme-te på lur, slik at du kan være føre var hvis du ser hun øker. Da jeg fullpumpet, pumpet jeg det han trengte på 4 ganger i døgnet i stedet for å pumpe ved hvert måltid. Hvis du klarer det så er du flink og hvis det etter en stund går skeis, så skal du være stolt for at du holdt ut så lenge du gjorde. Lykke til og spør gjerne om det er mer du lurer på. flaskeposten.no er en side du bare kan lagre i bokmerker med en gang.
shybert:) Skrevet 29. juli 2008 Forfatter #9 Skrevet 29. juli 2008 takk for alle gode råd. jeg har avent sterilisator og to el- avent pumper. brystskjold fungerte heller ikke. hun er og blir et flaske barn. Melkemengden er det andre problemet hun spiser 4- 5 dl om dagen og jeg produserer 1,6 liter. Må sikkert snart begynne å levere til sykehuset.
Gjest Skrevet 29. juli 2008 #10 Skrevet 29. juli 2008 Herregud, ser at trultemamma sier at du kan ta varmtvann fra springen. Det MÅ INGEN GJØRE, ikke til voksne en gang! Varmtvannsbrederen er ikke så ren som du tror!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå