Gå til innhold

Hvor kaster dere bleiene i disse kildesorteringsdager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et litt dumt spørsmål men...

I min kommune skal de kastes i matavfallet. Dette finner jeg litt merkelig siden jeg trodde at det var meninga at det som havnet i den dunken skulle råtne opp fortest mulig. Det gjør vel ikke bleier akkurat??

Til nå har jeg brukt en vanlig søppelbøtte med lokk til bleiene, og hatt en sånn brun pose som matavfall skal kastes i oppi (man hører jo stadig vekk hvor lang tid det tar for plastposer å brytes ned). Har bært posene ut i matavfallsdunken når søppelbøtta har vært full. Jentene mine har stort sett fått mm og lukta fra bleiene har ikke vært så ille. Men nå har de begynte med grøt og det har blitt mer lukt. Må vel gå til anskaffelse av en ordentlig "bleiebøtte", eller hva det nå heter. Men der skal det vel være plastikkposer oppi?

Er de sånn der dere bor også, at bleiene skal i matavfallet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg aldri sjekket, men ville ikke drømt om å kaste de i matavfallet!

Nå måtte jeg bare sjekke - og her har vi ikke bleier i brune dunker!

Unngå feilsortering

Avfall som ikke er biologisk nedbrytbart, slik som stein, glass, metaller, plast samt plastbelagte materialer (f.eks melkekartonger og bleier), impregnert trevirke og farlig avfall (olje, maling- og kjemikalierester m.m.) skal ikke legges i denne (brun) dunken.

Skrevet

her skal bleiene i restavfallet. på bioposene som vi har til matavfallet står det at bleier ikke skal der.

Skrevet

Stusset på dette jeg også. Trodde det ikke når samboer fortalte meg det. Men det står i Sorteringsguiden som vi har fått fra kommunen at babybleier skal i den brune dunken sammen med matrester, tørkepapir, servietter, kaffegrut/filter osv..

Skrevet

Det står også: "Alt matavfall skal legges i utleverte papirposer. Det kan ikke brukes plastposer eller bioposer".

Skrevet

her står det trykket på papirposene at bleiene skal i matavfallet..

må tydligvis lese for hver enkelt kommune ?? dette var rotete- har noen kontakter innen miljøvern på sentralt hold og kan sjekke hvorfor ?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi sorterer mat i disse mais-posene, og bleiene kan IKKE kastes i matavfallet...

Ei venninde av meg sorterer mat i brune papirposer, og hun SKAL kaste bleier i matavfallet...

Så det er nok forskjell fra kommune til kommune ja

Skrevet

Hadde en mistanke om at det var forskjell fra kommune til kommune ja. Litt rart kanskje?

Skrevet

Hva gjør du med bleine da? I papirposen oppi vanlig søppeldunk?

Skrevet

Der bleiene skal i matavfallet hentes ofte restsøpla sjeldent sånn at hvis bleiene skulle blittt kastet der ville de luktet vondt og søpla ville blitt veldig full. Likevel sorteres de ut fordi de ikke vil råtne som resten av det som kastes som matavfall. Det har hvertfall jeg blitt forklart en gang.

Jeg har forresten aldri hatt noen bleiebøtte. Brukte vanlige plastposer utenpå bleiene så lenge det fungerte og nå lukter det for mye, men nå er det stort sett bare 1-2 bæsjebleier i døgnet, så nå går jeg ut med søpla de gangene. Tipper det lukter ganske mye av bleiebøtter også når de får fast føde.

Skrevet

Takk for oppklaringen :) Her hentes restavfallet kun hver fjerde uke, mens matavfalle hentes hver 14. dag. Der har vi forklaringen ja.

De har litt av en jobb de som sorterer bleier fra matavfall da...! Hehe..

Skrevet

Hos oss går bleiene i restavfallet. Matsøppel leveres i grønne bioposer. Datteren min bor i/på Stjørdal, og der leveres bleiene i matavfallet. Syns det høres helt snålt ut jeg da.

Matavfall og restavfall hentes samtidig her, annenhver uke.

Skrevet

Her skal bleiene i matavfall, men her bruker vi vanlige plastposer når vi kaster både bleier og matavfall..... Og det er riktig her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...