Mockanin Skrevet 28. juli 2008 #1 Skrevet 28. juli 2008 Kom til å tenke på en ting nå når jeg satt og så på bilder av en haug med 13 åringer på fotballtur. Det er en som skiller seg litt ut fra de andre både av utseende og væremåte. De andre gutta på laget er interesert i fotball og jenter og ser ut til å ha en boks med hårstæsj i håret pr. gang dem stæsjer seg. På en av turene disse gutta var på så hadde denne som skiller seg litt ut forlangt at dem skulle spille klespoker... IKKE FAN hadde min og flere andre sagt. Denne gutten har også sånn bamse som man "bygger" selv, som han driver og diller med.. Dette er da ikke vanlig til gutt på 13 år og være vel?
Gjest Skrevet 28. juli 2008 #2 Skrevet 28. juli 2008 Hvilken bamse du snakker om, aner jeg ikke, men det er ikke unormalt at en trettenåring vil spille klespoker. Vi gjorde det "alltid" i 6. klasse (nå 7.) i storfri. Kom jo ikke lenger enn en skjorte, sokk, likevel.
Mockanin Skrevet 28. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. juli 2008 meeen dere var vel gutter og jenter vel? I dette tilfellet var det bare gutter...
Kamomille Skrevet 28. juli 2008 #4 Skrevet 28. juli 2008 hva er det du mener ikke er normalt? Klespoker er vel en usyldig lek som mange tenåringer har vært med på vil jeg tro. Kanskje mest spennedne når det involverer begge kjønn, men likevel... Når det bare er et kjønn involvert så handler det vel kanskje om å sette hevrandre i en forlegen situasjon. Og hva mener du med at han diller med en bamse? jeg hadde bamsen min i senga selv da jeg var 16 år jeg:)
Mockanin Skrevet 28. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 28. juli 2008 Det jeg mener, og som min 13 åringer og flere andre reagerer på, er at han på død og liv skulle spille klespoker og at her var det bare gutter. Hadde nok ikke noe med å sette de andre i en forlegen situasjon. Ja, han diller med bamser.. Har vist kjøpt en på nett som han har satt sammen selv. Når jeg selv var i den alderen så var det stor forskjell på om en jente dillet med bamser enn om en gutt gjorde det. Syntes det høres snålt ut bare både med klespoker og bamse når du er gutt og 13 år.
Gjest Skrevet 28. juli 2008 #6 Skrevet 28. juli 2008 Stemmer i at det blir anderledes når det kun er gutter: at det da går i å ungå å bli driti ut. Prøver du å si at han er homo og at det er krise?
Gjest -<<- Skrevet 28. juli 2008 #7 Skrevet 28. juli 2008 Det er vel ikke så uvanlig at en trettenåring ikke er spesielt interessert i fotball og jenter, eller foreslår å spille klespoker. Bamseinteressen er litt sær. Men hva så?
Gjest Skrevet 28. juli 2008 #8 Skrevet 28. juli 2008 De er jo på veldig ulike nivå i den alderen. Noen er ganske modne, mens andre er helt usannsynlig barnslige (har selv undervist på ungdomsskolen noen år, så dette har jeg sett mange ganger) Kanskje han liker gutter...?
Kamomille Skrevet 28. juli 2008 #9 Skrevet 28. juli 2008 jaha, så liker han bamser da - jeg kan virkelig ikke skjønne at det er problem jeg da:) Og vet du motive hans for å ville spille klespoker? Siden du er sikker på at det ikke var for å drite hverandre ut. Snålt eller ikke - folk har forskjellige preferanser. det som gutten sin kan synes er snålt er kanskje ikke det for andre. Jeg ser bare ikke hvrofor du lager en sak ut av dette. Hva er egentlig problemet? Hvis de andre ikke ville spille, så ble det vel ikke noe spill eller? Han kan jo ikke tvinge de til å vøre med....
Mockanin Skrevet 28. juli 2008 Forfatter #10 Skrevet 28. juli 2008 Jeg prøver ikke å si at han er homo. Har ikke noe i mot homofile. MEN Jeg syntes denne karen er litt snål bare. De andre gutta reagerte veldig på at han skulle spille klespoker og han bli sur fordi dem ikke ville. Som min sa, hvorfor spille klespoker når man ikke får sett pupper... Synes kanskje han som 13 åring burde vite bedre enn å gjøre insistere på noe sånt, sånn i betraktning til hvordan de andre reagerte på det. Bamser er jo litt barnslig og jentete så han burde kanskje være litt forsiktig der også sånn egentlig. Tenker på for å slippe å bli ertet, noe han faktisk blir. Var ikke noe annet jeg mente.. litt snål gutt bare.. og jeg er snål som syntes han er litt snål også :-) Kjenner han veldig godt også siden dette er sønnen til noen venner av oss.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 28. juli 2008 #11 Skrevet 28. juli 2008 synes ikke den som blir mobbet skal forandre seg bare for at andre skal slutte å mobbe. alle barn er forskjellige i utviklingen. og synes ikke han skal være forsiktig med å være glad i en bamse bare fordi de andre guttene synes det er teit. kanskje det er sånne tanker og holdninger som du har som gjør at folk blir mobbet og ikke blir akseptert. får håpe at du ikke viser den holdningen for sønnen din. beklager hvis jeg virker krass. men mobbing er det verste jeg vet! hva så om han er litt snål?
Mockanin Skrevet 28. juli 2008 Forfatter #12 Skrevet 28. juli 2008 jaja.. det måtte jo komme. Han kan være så snål han bare vil for meg. Men jeg har lov til å synes hvem som helst er snåle uten at det skal hyles opp om mobbing og hvilke holdninger jeg skal vise ovenfor sønnen min. Her er det ikke snakk om at denne gutten blir mobbet. Noen ting må man faktisk tåle å få høre igjen når man legger opp til det og har visse holdninger selv. Som feks.at han kaller min sønn og flere andre for jævla homoer fordi dem ikke hadde lyst til å spille kort og ende opp naken. Dette ordnet gutta opp i selv, så det dveler jeg ikke ved. Eller når han kommer med rasistiske uttalelser til gutta med annen hudfarve. Når det gjelder hvilke holdninger jeg viser sønnene min så skal jeg forklare dem for deg. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg fikk så innmari lyst til det nå før jeg går hjem, og fordi jeg kjeder meg på jobb akurat nå. Mine sønner lærer at alle mennesker er like mye verdt uansett hudfarve, legning etc. Dem lærer også at det er lov til å egne meninger og ha andre synspunkter og at man noen ganger ikke skal synligjøre dem mens andre ganger er det greit å gjøre det. Vi bor i Oslo et sted hvor det er stor andel utenlandske både på skolen og i bhg.. Hos oss er alle vennene til unga velkommne... eneste greia er at dem må oppføre seg.. nytter ikke å henge i gardinene eller være fullstendig bajas (alt etter alder selvsagt). Noen er snåle og det har man lov til å være, men har også lov til å synes andre er snåle også uten at det trenger å hyles opp om.
Gifteklar:0)) Skrevet 28. juli 2008 #13 Skrevet 28. juli 2008 Syns det virket litt rart jeg. Gutter er jo interesert i å spille klespoker av en grunn, å få se jenter nakne. Virker som at han så gjærne vil se guttene nakne, men det er min mening. Blir vel halshugget nå. Men men.
Mom2Two Skrevet 28. juli 2008 #14 Skrevet 28. juli 2008 Skjønner ikke problemet jeg da.... Å ha en build-a-bear når du er 13 er kanskje ikke veldig vanlig, men det skader vel ingen gjør det vel?
Tøysetipp Skrevet 28. juli 2008 #15 Skrevet 28. juli 2008 Det kan nok tenkes at flere av gutta hadde synes det vært sjov, men frykten for å bli stemplet som homo resulterer i et rugende i mot. De er jo i en fase i livet hvor de begynner å få drifter og bli nyskjerrige på seksualitet. Det er er heller ikke unormalt at gutter eksperimenterer med gutter og jenter med jenter, så jeg synes ikke det var så unormalt jeg. Det kan jo tenkes at han blir tiltrukket av gutter, eller at han er mer frempå enn de andre guttene..
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 28. juli 2008 #16 Skrevet 28. juli 2008 Tja, han er sikkert spesiell. Men da har vi som er mødre til andre 13-åringer en jobb å gjøre:0) Nemlig å skape toleranse for at ikke alle "følger strømmen", og at det er helt okay:0) Synes personlig at den moten som er nå for gutter i 13-årsalderen, med en boks gele i huet, ser ekstremt snålt ut, da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå