Gå til innhold

Angst for og bli syk igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brukt Cipralex i nesten 2 år. I tillegg brukte jeg Tolvon i kortere perioder. For noen mnd. siden begynte jeg og glemme medisenene. Det er ca 3-4 mnd siden jog tok sist. Jeg følte meg endelig frisk og var veldig lykkelig over og ha startet min egen bedrift. Forrige uke fant jeg ut at jeg var gravid igjen. Mannen min vil gjerne ha dette barnet da han bare har et fra før. Vi har en jente sammen som er to og ethalvt år. Jeg har to nesten voksne gutter fra før. Nå har jeg det helt fryktelig! Jeg er livredd for og bli syk igjen, og ikke kunne ta meg av de barna jeg har. Det har tatt meg over to år og bli frisk, hvor lang tid kan det ta evt. neste gang?

Noen gode råd??

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Mine råd er:

- Skaff deg hjelp allerede nå slik at du kan gå til kontinuerlig behandling gjennom hele svangerskapet, også etterpå.

- Gå gjennom de største grunnene til at du var deprimert sist gang. Kan noe endres på? Er det sammenhenger i hverdagslivet som gjør at depresjonen kan vende tilbake? Hva kan gjøres for å forebygge den?

- Tenk kortsiktig, men konstruktivt. (ikke tenk på hvordan ting er om feks. 6 mnd eller om 1 år). Tenk deg max 1 mnd fram i tid. Nullstil deg litt og ikke ta alt på forskudd. Bli enig med mannen/familie din om "avlastningsdager" mens du er gravid (og gjerne etterpå også- så fremt det lar seg gjøre). Bruk tiden på å slappe av, gå til frisør, ta forpleie, ha venninnekveld, sov lenge, PLEI DEG SELV.

- Hold fast ved nettverket ditt (dersom du har et stabilt og godt et). Fortell gjerne venner og familie (de du kan være åpne mot) om at du er redd for tilbakefall. De vil garantert forstå deg, og å være med på å bidra til positive ting. Tenke ekstra på deg osv. Være der.

- Bestem deg for at dette skal du klare! Bestem deg sammen med mannen din. Dere vet at det kommer både gode og onder dager, men vær forberedt likevel. Tenk tilbake på forrige gang. Kan noe gjøres annerledes denne gangen? Gjøres enklere? Frisk opp minnene, se i barnebøker, diskuter. Var du veldig sliten etter forrige svangerskap? Hvordan var fødselen? Hva kan forebygge et eventuelt tilbakefall i depresjonen, tror du?

Sist, men ikke minst.. ta hensyn til din egen helse. Hvis du føler at du ikke klarer dette, er det et valg du må vurdere. Kanskje du og mannen din kan gå sammen til en lege du synes er OK? Ta en seriøs prat. Luft ut tankene dine. Angst skal tas alvorlig, det samme gjelder depresjon. Man kan aldri forutse hvordan ting blir, men man kan forberede seg, og ha en del ting klare "i bakhånd".

Dette håper jeg skal gå bra! Ta vare på deg selv :) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...