Gå til innhold

Om arv og generasjonsbolig, kan noen hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine og min bestemor bor i et digert hus i Oslo (mitt barndomshjem).

Bestemor står fremdeles oppført som eier av huset. Huset har vært i familien i 60 år, og har steget noe voldsomt i verdi (taksert til 10 mill).

Hva skjer egentlig den dagn bestemor går bort? Må da foreldrene min betale 3-4 mill i i arveavgift for å beholde hjemmet sitt?

Noen som vet om noen lure krumspring eller som kjenner regelverket ved generasjonsbolig?

Fortsetter under...

Er det flere arvinger, eller er foreldrene dine de eneste arvingene?

Én løsning er muligens at din bestemor kan selge dem huset mens hun fremdeles er i live. Da kan hun, så vidt jeg vet, bestemme prisen selv. Men hvis hun har flere barn kan det hende de føler seg snytt for arv, med familiekrangel som resultat.....

Man kan nok selge til sterkt redusert pris, men om prisen settes veldig lavt så må man nok regne med å måtte betale arveavgift i forhold til verdien. Det hjelper ikke å gi bort ting til fammilien mens man er i live, i forhold til arveavgiften.

Det som i hvertfal er lurt er at bestemor overfører, eventuelt i testamente en større del av huset til den av dine foreldre som ikke er hennes barn. Det rediserer arveavgiften ganske mye (begge får fribeløpet og den lavere avgiften).

En del kan også overlates til deg og din mann om det er aktuelt. Da vil dere også kunne få fribeløpet. Dere vil da eie en del av huset, men om det er OK for foreldrene dine tror jeg ikke dere taper noe på det annet enn at dere kan få formueskatt og at dere er eiere om det kommer til salg. Dere kan uansett skrive en avtale som gir foreldrene dine bruksrett og vedlikeholdsansvar så lenge de laver eller ønsker det.

Om bestemor fordeler arven med minst 500.000,- til deg, 500.000,- til din mann og 500.000,- til hver av dine foreldre vil bare det gjøre at dere får et fribeløp på 2.000.000,- det hjelper jo en del. Det er også mulig å overføre direkte til dine barn. Hadde din bestefar vært i live ville også hann kunne fordelt ut arv for å redusere arveavgiften. Om din bestemor sitter i uskiftet bo er det mulig at det også er en del av arven som er å regne som fra din bestefar. Da kan dine foreldre frasi seg arv til fordel for deg, dine søsken eller deres barnebarn slik at fribeløpet blir enda høyere.

Problemet med denne løsningen er jo at det bare i mindre grad vil være dine foreldre som eier huset, men de får i hvertfal redusert arveavgiften.

Om det er flere arvinger blir det selvfølgelig vesentlig å finne en løsning som hele fammilien kan leve med.

I en slik situasjon som dere er i nå tror jeg dere vil tjene på å ta kontakt med en advokat. Selv om dere må ut med la oss si 10.000,- i advokatsalær blir det lommerusk i forhold til hva dere kan spare på å gjøre dette på en smart måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...