Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 28. juli 2008 #1 Skrevet 28. juli 2008 Jeg har ei som er født 5 uker før tiden og lurte på hva jeg egentlig kan forvente meg? Bør jeg være forberedt på at hun vil være litt tregere i forhold til alt mens hun er baby?
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2008 #2 Skrevet 28. juli 2008 tror ikke du skal bekymre deg så mye for det, 5 uker er ikke så altfor tidlig! Har selv prematur født 7 uker for tidlig.. når man snakker prematur snakker man om at hver uke/dag teller indelig. tror vekt har litt og si også, det er vel en større risiko når de er under 1500 gr.. også, sagt det før: Barn er ekstremt!!!!!!!!!!!! forskjellige
~\/ero~ Skrevet 28. juli 2008 #3 Skrevet 28. juli 2008 Jeg fikk beskjed at de kunne ligge litt etter. Men når de ikke er født veldig for tidlig går det som oftest greit. Gutten min er født 7uker før termin, og ligger ikke etter i det hele tatt. Han har utviklet seg som 'normalt'. Men dette er jo uansett veldig individuelt.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2008 #4 Skrevet 28. juli 2008 Mi tulle ligger nok noe etter, har hatt liten styrke i føttene pga at hun mistet noen uker i min mage (det sa ihvertfall vår fysio). Men om det skyldes normalvariasjon eller ikke det er ikke godt å vite. Hun er 13 mnd nå (født 34.4) og begynte å gå rundt møbler for ca 3 uker siden. Er nok enda en god stund til hun går på egen hånd, er veldig ustødig enda.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2008 #5 Skrevet 28. juli 2008 Må bare legge til at du bør korrigere i alder hele veien. På helsestasjonen hos oss er de ikke alltid veldig flinke til dette, men som en lege sa til meg "da er de ikke profesjonelle og gjør jobben sin riktig". Selv om hun viser aldersadekvat utvikling bør du ha i bakhodet at hun er født litt over en mnd før hun egentlig skulle.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2008 #6 Skrevet 29. juli 2008 Det er nok veldig individuelt. Min første , født i uke 31-0 hang etter motorisk i 2 år, og er fortsatt veldig liten av vekst. Han lærte seg å gå da han var 18 mnd, krabba 12 mnd, satt 11 mnd, rulla rygg til mage 8 mnd.. Lille Tulla (32-0) er nå 6 mnd ukorrigert og klarer så vidt å rulle fra rygg til mage, så ho er 2 mnd tidligere ute med det enn storebror! Men uansett tar de det jo igjen og etter to år er de vel nesten alltid der andre barn er?!
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 29. juli 2008 #7 Skrevet 29. juli 2008 Tusen takk for svar :-) Jeg er veldig klar over at det er store variasjoner uansett på babyer, men det er jo greit å være litt forberedt på at det ikke er unormalt at de kan være litt "senere" ute pga de er født for tidlig :-)
vi blir 4 :o) Skrevet 29. juli 2008 #8 Skrevet 29. juli 2008 heihei! gutten min ble født 5 uker for tidlig.. han brukte lengre tid i starten enn andre små jeg kjenner. Han holdt ikke hodet sitt selv før han var 3,5 mnd og ruller sent rundt.. plutselig tok han igjen det tapte og gikk før han var et år, og prater 3-4 ords-setniger, nå når han bare er 20 mnd.. som nevnt ovenfor er de så forskjellige disse små.. jeg tenker at vi var heldige som fikk barna så "sent" i svangerskapet, iforhold til andre på denne siden..
mjelle Skrevet 31. juli 2008 #9 Skrevet 31. juli 2008 Tror ikke du trenger å bekymre deg... Men er du veldig bekymret snakk med en barnelege eller helsesøster. Jeg fødte ei tulle i uke 26+2 for 8 år siden. Hun lå etter de første 2-3 årene, men var da på kommet omentrent der andre på hennes alder var. I år skal hun begynne i 3 klasse, og har matte som favoritt fag. Så du skal se det går bare bra. Lykke til!!
Cocco*med 2 små spirer* Skrevet 1. august 2008 #10 Skrevet 1. august 2008 hei, hei Collargol ) Vi er på samme sted igjen ser jeg. Håper alt er bra med deg og tulla nå i sommer varmen. Når det gjelder om disse premture babyen våre kommer til å henge etter, jeg har fått beskjed om at jeg ikke skal tenke for mye på det, fra helsestasjonen. Gutten vår kom jo i uke 33+5, ca. 7 uker for tidlig. Så jeg har f også fått beskjed om å ha det i bakhodet dersom vi skulle føle at han begynner med ting litt senere enn andre. Han må få lov til å bruke ihvertall 7 uker ekstra... Men jeg har også lest at de første 6 mnd. vil ikke en evnt. forskjell gjøre seg så gjeldene, og det vil også være individuelle forskjeller mellom premature barn. Noen vil ikke ligge etter i det hele tatt, andre vil ta inn igjen så rakst de kommer til den alderen de egentlig skulle hatt. Vi får vel bare følge med og se hva som skjer med våre søte små. Og skulle det bli grunn til bekymring får vi ta det opp med lege/helsestasjon
Galskapens overhode Skrevet 1. august 2008 #11 Skrevet 1. august 2008 Jente født 6 uker prem.. hang etter til ca 9 mndr.. rakk å ake seg, krype o g gå innen hun var 11 mndr.. Nå snart 5 år og akkurat som alle andre.. Faktisk stor av vekst.. Gutt, 6 uker prem, 6 mndr.. aker seg rundt egen akse og aker seg litt fremover.. Begynt å stille seg opp på alle 4 men kommer seg ikek fremover slik.. Så han henger ikke etter noe enda i hvertfall..
Gjest Skrevet 4. august 2008 #12 Skrevet 4. august 2008 Vår jente er født 8 uker før termin, og hun har ikke hengt etter sine terminfødte barselgruppe barn. Krøp da hun var 7-8 mnd, noe som var gjennomsnittlig greit, Og gikk da hun var 13-14 mnd, noe som også var gjennomsnittlig.
Gjest bissen Skrevet 4. august 2008 #13 Skrevet 4. august 2008 Jeg har tvillingjenter på snart 22 mnd, 11 uker premature, der hun ene har tatt igjen så å si alt ( veier 10 kg da, men det er innenfor normalen) og minstejenta ligger veldig langt etter. Hun var 700 gram i uke 29 og var veldig dysmatur, det har mye å si for senere utvikling. Hun har kommet opp i 7 kg nå, kommer feks ikke til å gå før hun er rundt 2 og et halvt..forespeilet av fysioterapeutene. Det kommer jo helt an på når de kommer, hvor store de er i forhold til alder, og forløpet på sykehuset:)
Sylteflesk Skrevet 7. august 2008 #14 Skrevet 7. august 2008 Dattera mi ble født i uke 34 og har vært ganske treg hele veien, særlig etter 6 mnd. Satte seg ikke opp selv før hun var nesten 1 år, krabbet 14 mnd (men ålte seg 10 mnd), reiste seg og gikk rundt møbler 14 mnd, første skritt 18 mnd, gikk alene 20 mnd. Nå er hun 21 mnd, snakker nesten ikke. Har også vært vanskelig med innføring av fast føde. Men hun har vært frisk og fin hele tiden, har hatt god oppfølging av helsestasjon og fysioterapeut, og ingen av dem har uttrykt noen bekymring. Hun tar ting i sitt tempo, og vi vet jo ikke hvordan hun ville vært hvis hun ikke var prematur. De sier vel at man skal korrigere alderen frem til 2 år, så frem til det kan man regne med at de er litt trege. Men alle er forskjellig og det gjør jo ingen ting om de er litt seine av seg?
Gjest Skrevet 12. august 2008 #15 Skrevet 12. august 2008 Gullet mitt er født i uke 34+5 og han hang ikke etter i begynnelsen. Men så begynte jeg å se veldig forskjell,men alle sa at han kom til å komme etter,bare vent å se. Når han var 9mnd KREVDE jeg en fysiotime og da fikk jeg bekrefta mistanken min. Etter to avtaler sa fysio at han lå 3mnd etter. Nå ligger han nesten på linje med andre ettåringer. Mangler bare å begynne å reise seg opp etter ting. Så min anbefaling er at føler du at det går tregt,krev å snakke med fysio for å be/av-krefte mistankene.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #16 Skrevet 23. august 2008 Jenta mi født uke 26, 900 gram, er nå snart 17 mnd (13 mnd korrigert). Hun rullet rundt ca 5-6 mnd korrigert, ålte seg ca 8,5 mnd, krøp 9 mnd, satt seg 9,5 mnd. reiset seg opp 10 mnd. Nå, 13 mnd korrigert, har hun begynt å gå sånn smått rundt bordet. Hun er 8,3 kg, men tror utviklingen har gått såpass fint siden hun har vært frisk siden jul=) Blir de syke henger de straks etter litt, men dette ser ut til å bli tatt kjapt igjen=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå