Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 2 år og 8 mnd.

Han snakker nesten helt flytende, og er stort sett grei å ha med å gjøre.

Men jeg merker at jeg ofte truer med straff/ frister med belønning når jeg vil at han skal gjøre / ikke gjøre ting.

For eksempel- "Hvis du ikke er flink til å sove i stor seng, må du tilbake i barnesenga", eller "Hvis du ikke pusser tennene ordenlig, kommer Karius og Baktus og lager hull i tennene" , eller; hvis du er rolig og flink i butikken, skal du få en is etterpå"..

Jeg tenker noen ganger at dette ikke er helt riktig måte å gjøre det på. Jeg bør jo bare gjøre ting klart uten å true med "straff" eller belønning hvis han er flink.. Men det funker jo.

Noen som har noen tanker rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er kanskje ikke så bra å true så mye, av og til kan man jo gjøre det hvis han motsetter seg helt.

Men går jo an og gjøre tannpussen til en lek, for eksempel si at man skal pusse bort ole brumm, tigergutt eller andre han kjenner, sier det ikke får lov å lage hull der inne så vi må pusse dem bort. Før jeg tar med min gutt i butikken sier jeg på forhånd hva vi skal inn for å handle, og han prøver å ta godteri, men jeg sier han får det ikke i dag. Da legger han det bort med en gang. Hvis han ikke skulle oppføre seg ville jeg ha sagt at da får han gå i billen, men ikke sagt at han får is for hver gang han skal oppføre seg ordentlig, det blir litt feil. For man skla jo oppføre seg ordentlig uten å få premie, ikke sant?

Ikke så lett bestandig, lykke til ;)

Skrevet

Jeg er helt enig. Man skal oppføre seg ordentlig uten å få premie. Men å si at "da må du gå i bilen", er jo på en måte en trussel det også..

Føler ofte at det ikke hjelper å bare si nei, men det er jo også forskjell på konsekvenser og straff.

Men man må jo vise hvem som er sjefen og være konsekvent uansett.

En dag han ikke ville ta på nattbleia, sa jeg bare at greit, da venter vi her til du er klar ( underforstått at det ikke ble noe lesing/ synging) før han gikk med å å ta den på. Det funka perfekt, han tok den på med en gang. ...så jeg var litt fornøyd med den ;-)

Det går vel mye på tålmodighet også, noe jeg aldri har hatt så mye av, men har biltt litt bedre til etter jeg fikk barn.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...