Anonym bruker Skrevet 28. juli 2008 #1 Skrevet 28. juli 2008 FIkk en liten gutt for to år siden. Han var litt over 1 kg når han ble født. De sendte oss hjem etter 3 mnd, og vi fikk oppfølfing av fysio. Når han var mindre, en baby, da så jeg ikke at han var prematur, syntes han var verdens fineste. Men nå, når jeg ser bilder fra den tida, så ser jeg det klart.. Han så ikke helt ferdig ut... Vi fikk diagnosen CP etterhvert, ikke alvorlig, men allikavel så er det jo en hjerneskade. Han er stiv i den venstre armen... Han er en flott gutt, å det er aldri noen som spør om han er prematur... Men jeg tenker ofte på om han kommer til å bli mye hemmet av det i skolealder fks... Noen som har en "stor" prematur og vil fortelle litt hvordan det går med dem? Henger de etter i utviklinga fks? Håper på mange svar! Klem fra oss to
mjelle Skrevet 31. juli 2008 #2 Skrevet 31. juli 2008 Hei!! Jeg fødte ei jente i uke 26+2 for 8 år siden, og hun var 660g da hun ble født. Vi ble fulgt godt opp av fysio og barnelege fram til hun var 5 år. Hun var også tilmeldt ppt fram til hun var 5 år. Hun har ingen men etter hennes premature fødsel. Da hun var 2 år hadde hun litt problemer med grov motorikken, noe vi løste med å la henne begynne å ri. Det hjalp masse, og anbefales.. Hun skal begynne i 3 klasse og har matte som favoritt fag. Hun liker også å lese. Du må ha lykke til!!
Margrethe1311 Skrevet 14. august 2008 #3 Skrevet 14. august 2008 Jeg fikk ei lita jente etter 28+6 uker i magen etter svangerskapsforgiftningen HELLP. Hun veide 925gram når hun ble født og var nede i 848gram på det minste. Vi fikk dra hjem etter 10uker på sykehuset, og da veide hun rett over 2kg. Hun er faktisk 2år nå i november og er kjempe flink. Hun har hele veien vært lita, men hun har kommet langt når det gjelder fysikk og er på samme nivå som andre 2åringer faktisk. Vi gikk til fysioterapi fra vi kom hjem i januar07 og frem til mars08. Da sa både legene på sykehuset og deres fysioterapauter og vår egen fysioterapaut i nærområdet at vi ikke trengte å treffe dem mer, fordi jenta er så flink og klarer alt utmerket på egenhånd. Jeg syns faktsik at et år med fysioterapi ikke er værst for ei jente som har vært så lita og premature om hun var. Hun er til den dag idag fortsatt ikke stor. hun er lang og slank, men ikke noe farlig tynn heller heldigvis klem fra meg og lillmor på snart 2år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå