Gå til innhold

Mor mottar 3500 i bidrag + barnetrygd, barnet flytter ut å får 2500 av dette. Mor beholder resten. Er dette rett synes dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

tenkte jeg ville prøve å lufte denne problemstillingen her i dette forumet.

Saken er altså denne:

Eldste barnet ( 17 år) til min mann må flytte hjemmefra om ca 3 uker til for å kunne ta den utdannelsen han vil. De har ikke den utdannelsen han ønsker å ta her på bygda. Og da dukker jo selvsagt spørsmålet om finansiering av dette her opp. Det er dyrt å bo i storby, og lån og stipend dekker husleie,strøm og busskort.

Min mann betaler tilsammen 7000 kr i bidrag i mnd til sin eks, det vil si at hun mottar 3500 kr per barn. Det sier seg selv at når han betaler så mye ibidrag,så har vi lite penger å avse ellers.

Biomor mottar også utvidet barnetrygd,eller hva det nå heter fordi hun er alenne. det vil si at på dette barnet som skal flytte mottar hun minst 4500 kr i mnd for å dekke de utgiftene hun har på han.

Nå viser det seg da altså at biomor mener at barnet kun skal få 2500 kr i mnd av henne. resten skal hun beholde for å dekke utgifter hun kommer til å ha på barnet når det kommer hjem i de helgene han måtte ønske, og i ferier. hun argumenterer med at helgene og f.eks juleferier og påskeferier er de dyreste i året, fordi da forventes det litt ekstra god mat og gerne litt ekstra snop.

Vi fikk spørsmål i helgen fra eksen om ikke min mann kunne tenke seg å sponse sin sønn med ca 1000 kr ekstra i mnd i lommepenger. Det sa vi var uaktuelt. Vi har ikke 1000 kr til å avse.Og det er i hvertfall uaktuelt når hun velger å ikke gi barnet hele bidraget. Og skal det da være slik at det kun er pappan som skal hjelpe sønnen med de utgiftene han får nå?Eksen ser jo på det som at hun bruker 2500 kr av sine penger på sin sønn, mens vi ser på det som at hun bruker 2500 kr barnebidraget som faktisk skal gå til å dekke utgifter på barnet, og egentlig ingenting av sine egne penger. Er det vi som tenker helt feil i denne situasjonen??

Hva mener dere?Bør hele bidraget følge barnet, eller kun deler?Og hvor mye er det i såfall ok for mor å beholde?Så lenge barnet er under 18 år er vel mor egentlig i sin fulle rett til å beholde hele bidraget selv.

Ser frem til synspunkter fra dere!Dersom dere mene at "vi " tenker feil,så vil jeg gjerne høre dette også!

Fortsetter under...

Skrevet

7000 kr i mnd på barnebidrag??

Hvor kom dere frem til denne ordningen? tjener mannen din millioner eller?

Nei dere tenker ikke feil, bidrag skal da følge barnet,og hvis han flytter har ikke mor krav på bidrag til dette barnet lengre!

Har dere dobbeltsjekket at far virkelig skal betale så mye?

Her har også min mann to barn fra tidligere og betaler litt over 3000 kr (privat avtale) per mnd for sine to...

Skrevet

Dere skulle latt barna bo hos dere og se om det hadde kostet mindre/mere!

Men 3500 i barnebidrag hørtes litt vel voldsomt ut?!?!

Men jeg er enig i at mor skal ta litt av pengene, så lenge det er hu som handler inn mat, klær, vaskeutstyr osv... selvsagt skal hu beholde noe av pengene... men jeg tenker fortsatt.... 3500?!?!

Skrevet

åhh, når barnet flytter ja... selvsagt skal det følge med barnet da :-)

det synes jeg virkelig!

Skrevet

7000 i bidrag for to, da tjener han rått, og det er rettferdig at han skal betale det, er det en privat avtale har han vært dumsnill ;)

Uansett, jeg mottar 1500 for min 17 åring, disse får han inn på kontoen sin når han må flytte til en annen bygd for å ta videregående. Jeg beholder barnetrygden, og jeg kommer til å betale studielånet hans og noe jeg tar som en selvfølge er at far spleiser

(det som gjelder for videregåënde, ikke etter det ;))

Skrevet

Hi her.

takk for svar så langt.Håper på flere:)

Til dere som lurer på om bidraget stemmer..Jada, ddet gjør det.Og nei,min mann tjener ikke 1 million:)men slik går det når biomor nekter å skrive under på en samværsavtale. da kan hun skrive hva hun vil når det gjelder hvilket samvær far har, og dette blir trodd av NAV. Dette høres kanskje sykt ut synes dere, men vi har vært igjennom saken 100 ganger med NAV, snakket med foreldreforeningen 2 foreldre, advokat så det jeg sier her stemmer faktisk.

Nå er det uansett så kort tid igjen min mann skal betale bidrag at vi velger å betale dette feilaktige bidraget, og spare oss og ikke minst barna for en tung og vanskelig rettspsosess. For det er den eneste utvei som står igjen.Ikke har vi råd til å ha en rettssak gåendes og i tillegg betale 7000 kr i bidrag heller.

Men nok om det ,det var ikke dette innlegget mitt handler om. Men jeg tenkte jeg måtte svare,siden flere hadde kommentert dette.

Men til de av dere som synes at det er rimelig at mor beholder noe av bidraget. Hva er rimelig synes dere? Mor beholder nå 1000kr av bidraget, og 1 1/2 barnetrygd selv, derson jeg deler det hun mottar på de to barna.

Annonse

Skrevet

det er jo opp til henne og ikke dere det da, om hun beholder det eller ikke. men, når han blir 18 år går bidraget inn på sønnens konto.

Skrevet

Jeg synes ikke det er rettferdig at moren skal beholde bidraget når sønnen flytter ut, da bør han få de pengene. Husker at min venniner som har skilte foreldre fikk bidraget selv når de flyttet hjemmefra.

Skrevet

lurer på om ikke sønnen kan gå til nav å høre. For bidraget SKAL gå til barnet. En 17 åring kan også vitne om hva slags samvær far har for å redusere bidraget..

Skrevet

Synes det er greit at hu beholder 1000 så lenge gutten bor hjemme, men med en gang han er ute av redet synes jeg han skal ha pengene.. alle pengene faktisk!

Skrevet

Poenget er jo at mor og far skal dele på utgifter til barna. Hvis de tjener omtrent like mye skal de dele 3/6 på utgiftene. Så hvis sønnen flytter ut så skal jo mor bidra med noe av "hennes" penger også.

Skrevet

Hvis sønnen flytter hjemmefra har sønnen rett på bidraget PLUSS bidrag fra mor så lenge han går på skole. Selvfølgelig skal hun ikke ha bidraget selv da. Ikke engang deler av det. Barnet må jo sette fram krav om bidrag fra mor også, hun er pliktig å betale det.

Skrevet

Hmmm min søsters sønn flyttet ut i en alder av 17 da mor og mindre søsken skulle flytte langt avgårde. For at mor skullebeholde bidrag så måtte faktisk både mor og sønn bevise at mor ga disse pengene videre til sønnen. Altså ho måtte dukomentere at ho betalte strøm og husleie for han samt ordnet med lommepenger. Og at denne summen var større en den summen far betalte i bidrag for han.....

Annonse

Skrevet

Ikke enig med anonym over her som mener at sønnen har rett på bidraget PLUS bidrag fra mor.

Reglene er slik at den som har betalt bidrag mens barnet bodde hos mor, skal fortsette å betale. Ikke bare til 18 års dagen, men til barnet er færdig med videregående.

Bidrag fra mor skal det IKKE være. Det er jo hun som i årevis har brukt av SINE penger (delvis barnetrygd, bidrag, og eventuelle støtteordinger, men også i mange tilfelle av EGEN INTEKT) på å oppfostre barnet.

Skrevet

Hæ?? Er du seriøs??

Barnetrygd, bidrag og eventuelle støtteordninger (pga barn) er ikke mors penger, skjønner du. Det er barnets penger.

Også har mor i tillegg brukt av EGEN INNTEKT for å oppfostre barnet sitt, oj, oj, oj, så generøst!

Hvorfor mener du at barnet ikke har krav på bidrag fra mor i tillegg til farsbidraget? Det er vel ikke annet enn rettferdig at begge foreldrene bidrar...??

HI: i denne saken mener jeg at hele farsbidraget skal gå til gutten, i tillegg bør mor betale bidrag (sin brøkdel av det livoppholdet koster) til gutten hun også. Så kan hun heller la vær å hjelpe han med å betale studielån osv. Gutten kan ta seg en ekstrajobb utenom, og får sannsynligvis borteboerstipend også. Da burde han klare seg.

Skrevet

Ingen som sier noe om å være generøs. At en far betaler noe skarve tusenlapper i mnd, kommer aldri til å veie opp for det en mor har betalt.

Hadde det vært noe tak i faren hadde han vel fått gutten som tross alt er 17 til å fortelle hvordan samværet er. At de ikke gidder gjøre det så sent får være deres skyld. Tviler på at NAV eller hvem som har noe med de å gjøre tror en 15, 16, 17 åring står der og lyver. Skulle vel heller ikke være så vanskelig å bevise at de har hatt barna når dem sier det.

Og hvorfor skal mor også bidara? Tror du ikke det er hjem til mamma sønnen reiser når han har fri? Da er det igjen hun som må betale for sin sønn.

Skrevet

noen skarve tusen. han betaler 7000 pr mnd for to barn. tviler på at det koster mor også 7000 pr mnd. koster nemlig ikke 14000 pr mnd å ha to barn.

men uansett mener jeg barnet skal ha alle pengene og at mor bør betale som far gjør.

Skrevet

At barnet ikke har krav på bidrag fra mor er ikke noe jeg MENER. Reglene bare ER slik: Dersom barnet flytter hjemmefra, skal den som har betalt bidrag før fortsette med dét til barnet er færdig på videregående. Først til mor, og så til barnet etter at ungen er blitt 18 år. Den barnet har bodd hos skal IKKE betale bidrag.

Ikke min idé dette her, bare noe lovgiverne har fastsatt.

Skrevet

Dersom reglene er som du beskriver, sier det ganske mye om hvem det er som faktisk bidrar mest når det gjelder det økonomiske. Og det er ikke mor.

Dersom man mottar f.eks 4000 i bidrag (for to barn) og nesten 3000 i barnetrygd dekker jo det i grunn det aller meste det koster å ha barn. Jeg bruker iallefall ikke så mye på mine barn pr. mnd, inkludert full betaling av barnehage. Hus og hjem må jo alle ha uansett, og det gjelder både mor og far. Og det er ikke sååå dyrt å mette en munn eller to ekstra.

Har man ikke tenkt å bidra med noen tusen til sine egne barn, burde man latt vær å sette de til verden. Blir sjokkert over hvor kjipe enkelte mennesker er, og det gjelder både mødre og fedre!

Skrevet

Det med at mor også skal betale bidrag til barnet når det flytter hjemmefra, er faktisk lovfestet. Det er bare det at det så få som vet om det. Barnet kan faktisk, dersom det gjøres oppmerksom på det, kreve bidrag fra mor også, ikke bare far.

Dette var et eget tema på dette forumet i vår, tror jeg. Husker ikke helt når. Men jeg fikk meg en aha-opplevelse, ja. For dette visste jeg ikke. Men i den tråden, mener jeg det også ble vist link til denne bestemmelsen om at barnet også kan gjøre krav på bidrag fra mor når det flytter hjemmefra før fylte 18 år.

Hadde jeg vært HI, hadde jeg kontaktet NAV, samt studert, nettsidene deres, for å få dette bekreftet. Deretter vist gjort sambos sønn klar over dette, samt vist lovbestemmelsen til mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...