Gå til innhold

Livredd for fødsel

Anbefalte innlegg

Venter barn nr. 3 om noen uker og strever forferdelig med angst for fødselen. Har hatt to svært raske fødsler tidligere, som riktignok har vært ukompliserte, men intense. Jeg vet egentlig ikke helt hvorfor jeg er så redd som jeg er, men kjenner frykten som som sitter en lammelse i hele kroppen. Det er helt grusomt.

Har gått til psykolog og fått hjelp til å bearbeide frykten/angsten, og det har hjulpet meg til å fungere så langt i svangerskapet. Likevel kjenner jeg nå som fødselen nærmer seg at jeg begynner å miste grepet, og blir av og til helt irrasjonell i forhold til det jeg skal gjennom. Dette er en kjempevanskelig situasjon å være i, særlig når jeg har to småjenter som jeg må ta meg av. Er det noen som har noen råd å gi, så ville jeg blitt svært takknemlig!

Hilsen en som gråter mye

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138322983-livredd-for-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Anonym!

Jeg forstår deg veldig godt! Har det sånn jeg også nå. Har 3 uker igjen til termin,og kjenner nå at angsten har slått inn for for fult. Har 3 barn fra før, og fødselene mine har bare gått raskere og raskere for hver gang. Og det er det verste syns jeg. For da blir det så intenst,og man har som regel ikke tid til å få epidural, eller andre ting. Men det positive er jo at smertene går fort over. Tenk på de som må ligge i flere døgn med rier! Det må jo være helt grusomt. Kan du ikke skrive et føde brev som du kan ta med når du skal føde? Der kan du jo skrive ned alle bekymringene dine,og angsten din? Så blir du jo sikkert tatt litt ekstra hånd om. Masse lykke til! Håper du får en flott fødsel!

Klem

Hei Chrissi!

Takk for gode råd! Lurer på hvordan du håndterer redselen om dagene. Har du noen "teknikker" du bruker for å krympe redselen?

Ønsker deg forøvrig lykke til med forestående fødsel! Håper det går riktig fint.

Vennlig hilsen

Hei!

Jeg vil anbefale deg og lese fødselsboken fra Sandvik. Der står det noen fine tips om hvordan du kan tenke når fødselen har startet.

* For hver ri er du nærmere målet!

* Det er vanligvis tre ganger så mye pausetid som ri-tid!

* Pausene bør nytes!

* Ingen av riene kommer igjen!

Dette har jeg begynt å tenke på, og nå merker jeg at jeg ikke gruer meg fullt så mye som jeg gjorde før jeg leste boka. Det står også mange tips om hvordan du kan forbrede deg til fødsel, og div andre gode råd. Håper du får det bedre etterhvert! Masse lykke til!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...