Natalina ´08 og snuppa ´10 Skrevet 27. juli 2008 #1 Skrevet 27. juli 2008 Hvor mye sover deres små på 6 mnd på dagen?? Blir sprø.. Bare hyling.. Nå har hun fått det for seg at hun må sovne med puppen i munnen (funker ikke med smokk lenger..), eller så vil hun sitte bæreselen å sove.. Ligger våken i vogna når vi går tur.. Har en reiseseng i stua som hun pleier å sove i hvis vi ikke er ute, men nå nekter hun. Igår sov hun 2x10 min mellom kl.9-20. Og i dag ca. 30 min i en lur.. Er ikke dette litt lite?? Takker for tips!
line_n & sara Skrevet 28. juli 2008 #2 Skrevet 28. juli 2008 vi sleit litt med dagsøvnen ved 5 mnd, var på et foredrag på litteraturhuset med ei helsesøster, og lærte masse! vi la sara i en vugge på kjøkkenet, og vugga henne i søvn, og hun våkna alltid etter en halv time. bestandig.. lærte av helsesøsterforfatteren, at barn har dype og lette faser i søvnen, rett før de når dyp søvn, har de en lett periode, denne kommer etter en halvtime, tre kvarter. dersom barnet opplever en forandring i denne lette fasen, i forhold til under innsovning, våkner de. feks vugging, byssing, pupping. da går en "alarmknapp" av, siden noe har forandret seg under søvnen, dette henger nok igjen fra steinaldergenene våre, da dette var en nyttig egenskap! jeg merka også at når sara våkna, ble hun liggende å se på hva jeg holdt på med. de fleste barn åpner øynene under de lette fasene av søvnen, det betyr ikke at de er våkne, men dersom det er mye aktivitet rundt barnet, blir det mer spennende å våkne. så jeg begynte å legge sara på soverommet, og lot henne sovne uten stimuli. noen ganger i starten, våkna hun etter en halvtime, pga at smokken falt ut, da snek jeg meg fort inn, putta inn smokk, og lista meg fort ut. uten kos, prat og lyder! dette ga seg fort. nå kan hun sove i over to timer sammenhengende! ulempen, er at hun nesten ikke sover i vogn! men det er ikke så farlig! håper noen av disse rådene hjelper på din lille jente, også!
vimsa;) Skrevet 28. juli 2008 #3 Skrevet 28. juli 2008 vi har samme problemet med tulla vår som har resultert i at jeg sitter å rugger på vogna i to t.. takk for mange tips over. fikk en del å tenke på
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 28. juli 2008 #4 Skrevet 28. juli 2008 Kjenner meg igjen i første svaret over, selvom vi gjør det litt annerledes. Jeg må bære tulla i søvn på dagen, for hun roer seg ikke selv. Men, det fungerer så utrolig bra. Jeg går en runde på ca 15 minutter og hun sovner omtrent halvveis. Klarer du ikke å legge jenta di i vogna/senga etter at hun har sovnet i bæreselen? Jeg har en meitai, og jeg løsner den bare og legger henne forsiktig i vogna. Det hender hun våkner, men med noen få rolige vugg og hånda på magen hennes sovner hun fort igjen. Men, det jeg kjenner meg igjen i i det forrige svaret er at hun sover veldig lett etter ca 30-45 minutter. Er det noen forstyrrelser rundt henne da våkner hun, og da sover hun ikke lenger. Derfor prøver jeg å holde meg unna, eller gå veldig forsiktig forbi henne i denne perioden. Etter at jeg ble oppmerksom på dette sover hun nesten alltid 1.5 - 2 timer på hver dupp på dagen. Siden vi begynte med dette er hun mye mye mer opplagt på dagtid, og det er nesten aldri skriking mer.
Gjest Skrevet 28. juli 2008 #5 Skrevet 28. juli 2008 Må henge meg på denne...... Veldig interessante svar her, og håper dette er noe som kan hjelpe meg og. Har en gutt på 6 mnd, og vi har også slitt med at han sover halv-times lurer. 4 stk om dagen. Dette blir slitsomt i lengden, spesielt siden jeg har to gutter til som krever sitt. Mellomste gutten min er 1 år og 10 mnd, og derfor kan det være vanskelig å få det rolig hjemme. Han høres godt, for å si det sånn. Jeg bruker vogna aktivt, og rugger babyen i søvn der. Kveldene er det vanskelig å få han til å sove. Mye byssing. Er litt fortvilt for tiden, da jeg ikke får denne sovinga til babyen på stell. Babyen er oppe langt på kveld, Jeg fullammer ennå. Har forsøkt å gi grøt i to uker nå, men minsten nekter. Alt frøses ut. I kveld fikk jeg tvingt i han to t-skjeer puree. Men han vil ha pupp. Hvordan sover deres babyer på dagen, og når legger de seg om kveldene?
Natalina ´08 og snuppa ´10 Skrevet 28. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 28. juli 2008 HI her, Vesla mi er en engel å legge på kvelden, ca.kl. 20. Sovner med en gang, og sover til ca 07.30-08.30. Men det er på dagen marerittet er.. Tro meg jeg har prøvd forsiktig å ta henne ut av Patapumen,og legge henne i vogna. Men hun våkner, og da er spetakkelet igang. Og det samme hvis jeg prøver å legge henne i reisesenga i stua. Jeg går ut av rommet, ingen ting som skjer osv. Er jeg heldig sovner hun, men sover aldri lenge. 10-30min, 1-2 x om dagen. Vet jo at puppen funker, men er ikke aktuelt å sitte å være smokk hver gang hun er trøtt.
Athina' Skrevet 29. juli 2008 #7 Skrevet 29. juli 2008 Er med her jeg også! aiden er snart 7 mnd nå og han har sovet fra 19 - 08.30 fra han var under 8 uker, men sover korte dupper. Har alltid gjort det, men nå er det 30 minutters dupper x 3 i løpet av dagen, og han må nå dysses i søvn og det tar ca 5 minutter. Slår aldri feil at han våkner selv om det er helt stille rundt han og ingen spesielle hendelser skjer, som at mister smokk, lyder, eller lignende. Nevnte dette til Legen sist jeg var der, og han sa bare at noenganger er babyer som sover godt hele natten sånn på dagen, og da er de vedig aktive. Aiden er superaktiv på dagen, kravler over hele huset, springer i gåstolen og leker med ting. Han er ALDRI rolig, og det er i seg selv en utfordring! Har slått meg til ro med at sånn er det, for han er en blid gutt hele dagen, men når han blir sliten selvsagt blir han litt urolig og fangbarn. Men jeg håper selvsagt at han får lengre dupper snart, for han skal jo i barnehagen og det blir slitsomt for han å ikke få sove....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå