Anonym bruker Skrevet 27. juli 2008 #1 Skrevet 27. juli 2008 Andre som ikke har klart å slutte å røyke? jeg har prøvd mange ganger, men får det bare ikke til, å har så sinnsykt dårlig samvittighet hver gang jeg tar en røyk.. lurer på om jeg er den eneste...
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2008 #2 Skrevet 27. juli 2008 en synder til melder seg.... har trappet voldsomt ned, men ikke klart å stumpe helt enda. er i 15. uke. har visst om svangersk. i 4 uker, og håper å klare å kutte helt i løpet av neste uke. beinhardt, men verdt det. lykke masse til fra meg, dette klarer vi!
venterpådeg:-) Skrevet 27. juli 2008 #4 Skrevet 27. juli 2008 Det er heilt sant som anonym skriv, det er verdt det! Lykke til begge to!
Tolly71 Skrevet 27. juli 2008 #5 Skrevet 27. juli 2008 Hmmm klarer ikke å slutte jeg heller :-( Prøver alt jeg kan men blir så irritert at jeg kjøper ny røyk....Røykte i begge de to andre svangerskapene og slutta på dagen da jentene ble født...Men begynnte igjen da jeg mista melka, angrer meg ihel og skal klare det denne gangen....Må bare klare det...så du er ikke den eneste nei :-(
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2008 #6 Skrevet 28. juli 2008 Jeg kan skjønne at det er vanskelig å legge fra seg røyken! Har selv røyket i 13 år men den dagen jeg fant ut at jeg var gravid var det ingen spørsmål om hva jeg skulle gjøre! Røyket i 2 dager etter testen og etter det har jeg ikke tatt ett trekk heller.... Har forståelse for at det kan være tøft men mener det er en selvfølge at man slutter! Har ikke bare deg selv å din helse å tenke på lenger! Såpass viljestyrke mener jeg at alle har! Men man må selvfølgelig virkelig ville det! Gjør du det så klarer du det... Alle kan hvis de vil!!! Ganske tragisk at ett barn allerede er passiv røyker før det er ut av mors liv!! Der det skal være trygt å godt...
hemmeliggravid Skrevet 28. juli 2008 #7 Skrevet 28. juli 2008 røyker jeg og. klarer ikke å slutte, jeg vet jeg er en svak nikotinslave. har dårlig samvittighet, men gidder ikke torturere meg selv med å gå å tenke på det hele tiden.. jeg har kutta ned drastisk, men likevel.
Gjest Skrevet 28. juli 2008 #8 Skrevet 28. juli 2008 Jeg røykte fra jeg var 12 år til nesten 21, men sluttet å røyke helt ett par dager etter jeg fant ut at jeg var gravid. Var seff tungt, men deff verdt det, så mange + i forhold til ingen -, for hva er vel positivt ved røyk?. Fordelene er blant annet bedre hud,kondisjon,lukte og smakssans, å vite med 100% sikerhet at røykingen min ikke har gjort noe skade på ungen min hvis den er født syk ell får senskader... Er så veldig mye negativt med røyking og graviditet, når man røyker alene er det egentlig ikke noe andre folk kan si på det, men når du er gravid så har du faktisk ett ekstra liv, som ikke kan snakke for seg når han ligger inni magen og hyperventilerer og får halvparten av den oksygenen den egentllig skal ha, og leve i en giftrus lenge for hver røyk du tar:/ Mindre næring får den og, er en grunn til at barn som har røykende mødre har i gjennomsnitt 200-300 gram mindre fødselsvekt, off, e så trist.. Kjenner dette er en sak som står meg nær, og beklager hvis jeg støter noen, er bare det at man må prøve og klare og være sterk og slutte å være en slave for røyken, og heller latt den være en slave for deg! Tenker på dere som strever sterkt med å slutte å røyke, bare stå på det er verdt det, heier på dere jenter, det er tungt, men bare tenk positivt positivt positivt! Er mange folk der ute, både på tlf, internett og i bøker som er der for å hjelpe dere.. Stoor klem fra ei som håper det ikk er så mange som ble sinte el lei seg for dette innlegget.. Slenger med noen harde fakta : -Nikotin og andre giftstoffer fra sigaretten når fosteret via morkaken. Nikotinkonsentrasjonen kan være opptil 15 prosent høyere enn hos mor, og mye tyder på at nikotinet kan påvirke celledelingen hos fosteret. -Røyking øker risikoen for svangerskap utenfor livmoren. Kvinner som røyker har i tillegg økt risiko for spontanabort. -Røyking under svangerskapet er årsak til 15 prosent av alle for tidlige fødsler. -Røyking i svangerskap er beregnet å forårsake rundt 10 prosent av alle dødfødsler. -Risikoen for krybbedød er 2,5 ganger så høy hvis kvinnen røyker under svangerskapet. Barn av kvinner som røyker og i tillegg sover i samme seng som mor, har 18 ganger større risiko for krybbedød. -Røykende kvinner får i gjennomsnitt barn som har 200-300 gram lavere fødselsvekt enn barn av ikke-røykende kvinner. Barn med lav fødselsvekt har ofte dårligere immunforsvar og økt risiko for sykdom og død. -70 prosent av kvinner som røykte før svangerskapet begynner å røyke igjen etter at barnet er født. Passiv røyking er en stor helserisiko for barna. Passiv røyking øker risikoen for hjertesykdom med minst 30 prosent og risikoen for lungekreft med over 20 prosent.
Maritnor Skrevet 30. juli 2008 #9 Skrevet 30. juli 2008 Jeg synes det er forferdelig synd at dere ikke klarer å slutte til tross for at det er et lite barn i magene deres. Dere gir ikke akkurat barnet en helt enkel start på livet.
svirrehodet Skrevet 6. august 2008 #10 Skrevet 6. august 2008 Jeg tror dem som ikke klarer å slutte, sliter nok med samvittigheten som det er.. hjelper sjeldent å kjefte gitt..Jeg gjorde det veldig symbolsk når det var min siste røyk, (etter noen andre forsøk på å tenke: ok, DETTE er den siste!!!) da gikk det faktisk utrolig greit. å viss du fortsatt ikke klarer det er det faktisk bedre med nikotinplaster.. mange ganger hjelper det å bare sitte å late som en røyker med en ekte uantent røyk.. Lykke til jenter! uansett når dere klarer å slutte i svangerskapet hjelper det barnet!!
Anonym bruker Skrevet 6. august 2008 #11 Skrevet 6. august 2008 jeg slutta også på dagen...det værste jeg ser er kvinner som røyker med stor mage...fydda meg... tenk på den lille som blir avhengig av røyken din å MÅÅÅ slutte etter den er født... den har ikke noe valg...blir nesten irritert når jeg leser hvor selvopptatte folk er!!! sorry,men dette er bare domt:(!!!!
Anonym bruker Skrevet 6. august 2008 #12 Skrevet 6. august 2008 herregud det var da voldsomt!!!!!! spurte jo bare om noen andre som ikke hadde klart å slutte å røyke... går det virkelig ikke an å skrive noe her uten å bli kritisert?
hemmeliggravid Skrevet 7. august 2008 #13 Skrevet 7. august 2008 All ære til de som klarer å slutte å røyke, men ikke alle klarer det... sånn er det bare. ser sjelden folk kritisere feite gravide som stapper i seg sjokolade, tro det eller ei, men det er farligere med for stor bebi enn for liten (dersom årsaken til høy fødselvekt er at mor har spist mye sukker og fett) Når ble det greit å forgifte ungen sin med boller og brus, men en skam å forgifte det med tobakk? Jeg forsvarer ikke røykerne, jeg forsøker bare å sette ting i perspektiv for dere antirøykere. Vi får håpe de fleste gjør så godt de kan for å leve sunnt for den lille i magen, så lenge man gjør så godt man kan skal man drite i alle stygge kommentarer og være fornøyd med egen innsats!
vårsola Skrevet 7. august 2008 #14 Skrevet 7. august 2008 Vil heller ikke dømme noen for hva de klarer og ikke klarer... Selv har jeg ingen selvdisiplin når det gjelder is. Har bare lyst til å komme med et lite tips: Kanskje akupunktur eller annen "alternativ" behandling kan hjelpe med røykeslutt? Har selv hatt veldig god hjelp av akupunktur mot kvalme, bihulebetennelse og halsbrann. Har også inntrykk at man ofte blir møtt med mer forståelse hos de utradisjonelle helsearbeiderne... Bare en tanke!
svirrehodet Skrevet 7. august 2008 #15 Skrevet 7. august 2008 tror ikke det.. en får la være å høre på kritikken:) når en skriver inn her, er det faktis fordi en lurer på noe, og kanskje vil ha gode råd.. kritikk og kjeft er nok det en minst trenger nå... alle som røyker, både i og utenfor svangerskap vet jo at det er skadelig... det er en grunn til at det er vanskelig å slutte, og det er vanskelig nok uten å møte folk som bare rakker ned på en... Det var forresten i boka til gro nylander "på vei" som hjalp meg.. Kan ikke folk heller komme med gode, råd og tips istedet for å gi enda mer dårlig samvittighet til en person som har mer enn nok fra før av? hjelper litt mer det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå