Gå til innhold

Hva gjør man hvis et barn har brent seg på brennmanet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør for en venninne - det skjedde tidligere i dag. Har skylt med vann og har på kalde kluter, men det gjør fortsatt veldig vondt.

Noen med gode råd?

Skrevet

Ha på tiss/urin...eller legg en glassmanet på, er det ikke det de sier, mon tro?

Skrevet

Hva med aloe vera gele - hvis hun har..?

Eller krem for den saks skyld.

Skrevet

Prøv å legge på en klut med melk :) aloe vera er også veldig bra, men det er jo ikke bestandig man har det i huset.

Skrevet

Kan jo ikke ta tiss på en jente på 9 år, vel..? :-S

He he...

Skrevet

Så det på Jackass, ene idioten tok en brannmanet på ansiktet, så fikk han en kompis til å pisse på se4g etterpå.. hehe...

Skrevet

Hehe, ja og det gjorde Joey på en eller annen av jentene i Friends også .

Var det Monica mon tro..?;o)

Skrevet

Ja det tror jeg! En av de tingene de "ikke snakker om mere" tror jeg :o)

Men det er visst et kjent råd, selv om jackass tar den litt mer ekle varianten :)

Skrevet

Hehe, jeg skjønner de godt ;o)

Akk det har jeg ikke sett fra jackass, har ikke noe brennende ønske om å se det heller da - i den forstand, hehe :)

Men, er morsomt å se på jackass når man ikke har en dritt å gjøre (som nå) :o)

Jeg brente meg i ansiktet av en brennmanet .Var ute på fisketur, broren min kasta ut firskestanga og kasta den opp i været.

Sluken traff meg og på den hang denne fordømte brennmaneten da.

Hadde onkelen eller broren min tissa meg i ansiktet så aner jeg ikke hva jeg ville gjort, hehe ;o)

Men, jeg ble faktisk bedre på veien inn til b.mor igjen (vi fiska fra båt) tror kanskje saltvannet hjalp til.

Skrevet

mener det er eddik man skkal ha på... prøv det, bedre en tiss liksom.

Skrevet

hihi! maks uflaks altså! Ser det for meg ja :)

Heldigvis ikke brent meg på brennmanet jeg...

Men husker en kjærring som satt og ventet på time hos legen samtidig som meg en gang, sa til meg (hadde halsbetennelse) at jeg skulle ta urin og gurgle i halsen, da ble det bra! (yuk og æææsj!) Jeg valgte penicillin jeg da :o)

Skrevet

Brennmanet (eller brennesle)

Symptom

I løpet av noen minutter får huden sikk-sakk mønster med 2-3 mm rød, stripet hevelse. Vanligvis gir den seg i løpet av 30 minutter og hevelsen går tilbake i løpet av en time.

Tiltak

Skyll rikelig med vann.

Smør på med Xylocain salve eller gel.

Rens evt. godt med sjøvann. Fjerne branntrådene. Kortisonkrem demper reaksjon og kløe i huden. Is eller kalde omslag kan redusere mild til moderat smerte. Unngå å skylle huden med ferskvann eller alkohol. Det kan føre til at nematocystene på branntrådene slipper ut all giften på en gang.

Andre gode råd er å bruke natriumbicarbonat (bakepulver) og ha det direkte på huden der trådene sitter, eller har vært i kontakt med huden. Bakepulveret kan blandes med vann og lage en tykk grøt som et omslag. Eddik kan også brukes.

Skrevet

Hehe, ja.. Jeg er alltid den det skjer ett eller annet med, hehe :P

Det er fryktelig vondt altså! Anbefales ikke! ;o)

Urin og gurgle..??

Hahaha!!!! Det der er faktisk noe av det verste jeg har hørt altså!

Ååå, jeg vet ikke hva jeg ville sagt om noen hadde sagt noe sånt til meg, hehe;o)

Skrevet

Jeg tror kanskje jeg himla med øynene litt, huff.. hehe....

Skrevet

Heheh, dt er ikke så rart! ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...