Gå til innhold

Dere som ikke bruker nynorsk som skriftspråk til vanlig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. er dere flinke nok til at dere hadde klart å skrive feks et brev eller jobbsøknad på nynorsk uten å måtte slå opp i ordliste/regelhefte mye? Og er det basert på (mangelen på) interresse, eller har dere aldri fått det til i tilfelle?

Jeg er fryktelig dårlig på nynorsk og syns egentlig det er litt flaut. Jeg er ikke antinynorsk, men har bare aldri fått det skikkelig til. Snakker jo dialekt som likner endel på nynorsk, men likevel går det meg hus forbi...

Skrevet

Jeg var ganske glad i nynorsk på skolen, men jeg har i grunnen hatt få anledninger til å bruke nynorsk etter skolen. Nå er nynorsken så rusten at jeg pent må slå opp i ordlister og gramatikkbok for å klare å skrive selv den enkleste tekst.

Skrevet

Er ikke så flink som jeg burde, enda jeg også har en dialekt som ligner mer på nynorsk enn på bokmål.

Men har skrevet noen eksamener på universitetet på nynorsk, og har hatt en del pensum på nynorsk, så har fått litt oppfriskning derfra.

Skrevet

Jeg hadde ikke fått det til uten å bruke ordbok, etc. Hadde nok gjort mye riktig, jeg husker noen av reglene vi lærte på skolen - men langt fra alle.

Det har ikke med manglende interesse å gjøre, med mindre du kaller det manglende interesse å ikke sitte inne og forfriske nynorsken jevnlig;)

Jeg forstår godt nynorsk, synes det kan være fint - og kunne det godt for 11 år siden da jeg gikk ut av videregående.

Skrevet

Manglende interresse vil jeg si er enten å "hate" nynorsk eller å like det men likevel velge det bort som hovedmål.

Skrevet

Hehe, tenkte egentlig det;)

Skrevet

Måtte flire litt av kommentaren din "sitter og flikker på nynorsken". Jeg syns jeg ser det - DA er man devoted da :oDDDDDDD

Skrevet

Haha, kanskje det er det vi skulle begynne med!

Skrevet

Nei det hadde jeg absolutt ikke klart :) grunnet manglende interesse rett og slett, alltid syntes det har vært litt bortkastet å lære..

Hadde 5 i nynorsk på skolen men det var kun fordi jeg hadde min gode venn ordboken til å hjelpe meg :)

Skrevet

Tror ikke det hadde blitt et feilfritt brev, nei. Hehe...

Er 15 år siden jeg hadde avsluttende eksamen i norsk på gymnaset, så er jo ikke så rart.

Skrevet

Nei, ikke i naerheten av aa klare meg uten ordbok. Men har hatt minimalt med nynorsk da siden jeg ikke gikk paa norsk vidergaaende skole.

Skrevet

Jeg elsket både norsk og nynorsk på skolen, og fikk 5 til slutteksamen på VGS, og M i ungdomsskolen.

Men tror jeg hadde fått problemer i dag. Kanskje...

Skrevet

Ja, absolutt. Jeg hadde det som hovedmål i deler av grunnskolen, og behersker det vel omtrent like godt som bokmål.

Men det er vel som med alle andre språk - det skal noe til å lære det bare ved å pugge regler/vokabular. Leser du en del bøker på nynorsk, vil det skriftlige språket ditt garantert bedres.

Skrevet

Ja det kunne jeg - men så har jeg hatt nynorsk som hovedmål fra 1-9 klasse da. Byttet på videregående, siden det da var lettere å selge bokmålbøker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...