Gå til innhold

KS og bakterier fra mor...

Anbefalte innlegg

En del snakker om dette med at babyen ikke får i seg bakterier fra mor (tarmbakterier+ bakterier fra skjeden) når det fødes ved KS, og at det kan gjøre at immunforsvaret ikke får best mulig utgangspunkt.

Hvorfor får ikke bare barnet tilført dette etterpå da? Fordi det er ekkelt? Hvorfor er det eklere å utsette babyen for dette på "unatrulig vis", når det hadde blitt usatt for dette hvis det hadde blitt født vaginalt?

Alt det jeg lurer på hehe :-D

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138318558-ks-og-bakterier-fra-mor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det er ekkelt. Litt utradisjonelt kanskje, men så lenge det er til barnets beste synes jeg det er helt greit. Det er jo ikke snakk om å mate babyen med avføring heller. Mannen min synes det er ekkelt. Hvis det blir ks neste gang også, kommer jeg til å ordne med den delen ja. Det koster så utrolig lite.

Å så godt å høre at det ikke bare er jeg som har tenkt tanken! :-D

Hvordan skal du eventuellt gjøre det?

Jeg har tenkt litt frem og tilbake, og så er det jo slik at man får jo klyster før KS så da er det jo ikke mye avføring igjen i tarmen, men bakterier er det vel uansett?

Hihi hvis mannen din synes det er ekkelt å tenke på, så kan du jo bare si at han skulle bare visst hvor mye avføring babyen får i seg på vei ut av skjeden når babyen fødes vaginalt hehehe :-p

Lurte på om jeg skulle ta dette opp med legen på sykehuset men hun hadde vel bare sett forskrekket på meg og ledd etterpå!

Selv synes jeg det er rart at "ingen" har tenkt på det før.

Øøøøh... litt viktig da: Er vel ikke snakk om at babyen får I seg så mye bakterier - heller at den får PÅ seg disse. Huden skal jo koloniseres med bakterier - fortrinnsvis "kjente & kjære" bakterier fra mor/familien.

Jeg tror (men min mening, altså) at man kan komme langt med å IKKE være overhygienisk overfor babyen.

Kjenner folk som krever at absolutt alle bortimot steriliserer hendene før de evt får lov til å røre babyen, dette tror jeg ikke er sundt!

Babyen får nok bakterier både I og PÅ seg ja. Men spørsmålet er hvordan fikser man dette rent praktisk i umiddelbar tid etter et KS? Skal man smøre tarmbakterier på babyens hud/i munnen?

Enig med deg i at babyen ikke nødvendigvis har godt av et sterilt miljø, men bakterier bør nok først og fremt bør komme fra dens egen familie - får de ikke vent seg til bakterier, tror jeg de kan få et svakere immunsystem på sikt.

Jeg har tenkt å stryke en finger i området der det er naturlig å finne tarmbakterier og deretter stryke fingeren over et lite område på barnet hud. Kjapt og forhåpentligvis effektivt. Og kanskje vaske det bort etter en stund, slik at babyen ikke lukter rompe;).

Annonse

Vet ikke hvor mye dere har peiling på med tanke på helse og medisin, men det er rellativt lite skjønner jeg!!

Gærne eller, stryke bakterier på babyens hud! Vet ikke om jeg skal gråte eller le...

Håper babyene deres overlever de første barne årene!!

Må si meg enig med pom, hva er det dere tenker på?? For guds skyld, hadde dette vært viktig, så hadde nok det blitt gjort noe med det, allerede på sykehuset! Jeg har 4 stk med ks, og kunne da ldri utsatt babyene for tarmbakterier el. Er dere overhodet klar over hva dere kan påføre deres barn?? Det er ikke naturlig, og det er ekkelt og skal smøre på tarmbakterier på babyene deres!! La nå sykehuset ta seg av barna deres, de overlever nok! Ingen av mine, som hværken har fått det ene eller det andre, forde de er født med ks!!

Tullete!

Til de to siste anonyme: det er kanskje DERE som ikke har peiling på helse... Når babyen fødes vaginalt er det naturlig at babyen får på seg og i seg tarmbakterier fra mor. Så hvorfor synes dere at det er så rart å få i babyebn disse bakteriene etter et KS????

Og du som sier at at dette vært viktig så hadde sykehuset gjort noe med det...Det er da mange ting som sykehusene ikke gjør som burde vært gjort, og som de først etter mange år får øynene opp for og gjør noe med. Dette er kanskje èn av disse tingene.

Det skrives som propaganda mot KS at KS-barn blir snytt for tarmbakterier fra moren og derfor er mer utsatt for å utvikle astma og allergier, så hvorfor kan dere da ikke skjønne logikken i å smøre på babyene disse bakteriene etter et KS?

Tror ikke dere kan ha lest hovedinnlegget skikkelig, eller satt dere nok inni helse og immunforsvar.

Ærlig talt... Tror nok ikke dette har noe for seg.. Dessuten er ikke skjeden så full av tarmbakterier. Og å smøre litt på huden for å vaske det av igjen, tror jeg virkelig har absolutt ingenting for seg.. Er ikke slik mikrobiologien fungerer.. Skjerp dere, og undersøk fakta litt mer før dere begynner å gni bakteriene på ungene. Er ikke slik de skal få en normalflora, den utvikler de etterhvert med hudkontakt etc..Hadde dette vært viktig hadde det nok vært ordnet på andre måter, mer effektive måter!!

Kjære vakre vene, anonym 15:59....

Det er ikke SKJEDEN som er full av tarmbakterier - ingen av oss har vel påstått det?

Når babyen står i åpningen så får den i seg (gjennom nese og munn)tarmbakterier fra tarmen til moren (du vet vel at de fleste kvinner driter litt på seg under pressriene?)

Det er dette som er poenget -ikke å gni avføring på huden til babyen, men at de får det i seg oralt.

Det er slik babyen får i seg tarmbakteriene - de viktige som etterhvert gjør at babyen utvikler et sunt immunforsvar.

Du kan google "KS+vaginal fødsel+tarmbakterier" og lese selv..og se at det vi skriver ikke er idiotisk i det hele tatt!

Dette ville jeg overhodet ikke eksperimentert med, dere risikerer at barnet får infeksjon, hvis dere har noen aggressive bakterier i underlivet. Jeg har fått to alvorlig infeksjonssyke barn, (GBS-infeksjon) den ene smittet ved vaginal fødsel og den andre ved keisersnitt (gudene vet hvordan han ble smittet) Jeg kan garantere at dette har dere ikke lyst til å risikere å måtte oppleve. Nei, hvis det var nødvendig å "herde" immunforsvaret så ville man gjort det kontrollert.

Annonse

Tvillingerimai: hvordan forklarer du da at de aller fleste barn som blir født vaginalt IKKE får GBS-infeksjon?

Man kan sjekke før fødselen/keisersnittet om man har denne bakterien, har man det anbefales det ikke at man føder vaginalt.

Så fremt man ikke har denne bakterien i skjeden, så risikerer man ikke å at barnet får noen infeksjon, tvert i mot så er dere bare sunt at barnet får i seg bakterier fra mor.

Heldig heldigvis er det de færreste GBS-bærere som får GBS-syke barn. Sjansen er veldig veldig liten. Man vet jo ikke helt hvorfor noen får syke barn, men i de tilfellene som barnet er blitt smittet i fødselskanalen under fødselen så øker jo naturlig nok risikoen ved lang eksponering og høy mengde bakterier. Det er ikke bare GBS som kan forårsake alvorlig sykdom, det kan også E.coli som de fleste har i tarmen. Derfor høres det i mine øyne ut som galskap å eksponere mitt nyfødte barn for potensielt farlige bakterier med vilje. Jeg har slitt med skyldfølelse for å ha smittet mine barn uvitende, orker ikke tenke på hvordan jeg ville hatt det hvis jeg faktisk hadde bidratt aktivt til at de ble syke. Jeg kunne aldri ha tilgitt meg selv.

Det er forøvrig feil det du skriver om at man ikke anbefaler vaginal fødsel ved GBS-smitte. Det gjør man i aller høyeste grad, det er overhodet ingen indikasjon for keisersnitt, og normalt får GBS-bærere ikke antibiotika under fødsel såfremt det ikke er spesielle grunner til det.

"Gruppe B-streptokokker (GBS)

Det har i 2006 vært mer oppmerksomhet omkring GBS pga økt forekomst av alvorlig infeksjon hos nyfødte. GBS bakterien finnes i kroppens naturlige bakterieflora, ca. 30% av alle kvinner har bakterien i tarm eller skjede uten symptomer. men GBS kan overføres til barnet og gi alvorlig sykdom.

Tiltak for å hindre overføring av bakterien fra en kvinne til barnet kan være å behandle henne med antibiotika under fødsel eller skylle fødselsveiene med antiseptika umiddelbart før fødsel.

Har den gravide tidligere hatt en infeksjon med denne bakterien tas en bakterieprøve fra skjeden samt urinprøve.

Helsemyndighetene diskuterer i dag hvilken metode som skal innføres som rutine.

Snakk med legen din om tiltak som kan være aktuelt for deg for å forebygge GBS infeksjon hos barnet."

Uansett så skjønner jeg ikke hvorfor du mener at det er verre å gi barnet tarmbakterier etter et KS, enn det er å føde et barn vaginalt og dermed sørge for at barnet får i seg tarmbakterier på den måten.

Tarmbakterier fra mor er ikke farlig, babyen er ment å ha i seg disse bakteriene. Det er jo en grunn til at helsepersonall sier at KS barn blir snytt for disse bakteriene når de tas med KS. Disse bakteriene er bra for barnet, så fremt mor ikke har GBS bakterie selvfølgelig.

"Forklaringen på at "keisersnittbarn" ser ut til å kunne få mer matallergi enn barn født naturlig, vet man ikke sikkert. Den mest nærliggende hypotesen er at dette kan ha sammenheng med bakteriefloraen i tarmen etter fødselen. Nyere forskning har vist at tarmbakterier spiller en svært viktig rolle for modningen av immunforsvaret etter fødselen. Slike gunstige tarmbakterier får barnet fra moren når det passerer gjennom fødselskanalen i løpet av en normal fødsel. Barn som forløses med keisersnitt, får ikke med seg disse bakteriene fra moren. De kan derfor få en litt forsinket og annerledes sammensetning av bakteriefloraen i sin tarm. En avvikende sammensetning av bakteriene i tarmfloraen kan tenkes å føre til en avvikende utvikling av immunforsvaret med en eventuell matallergi til følge."

Skjønner du nå hvor vi vil hen med det vi skriver?

Se heller hva du skriver/kopierer, det står KAN TENKES.....

Som sagt har 4 ks, og ingen av mine barn har hatt hverken sykdommer eller allergier, og jeg har ikke gjort noe for at de ikke skulle få det heller! Det er lov å tenke sjæl... Noe dere tydeligvis IKKE gjør! Sykehuset hadde helt sikkert ordnet det, om det hadde vært nødvendig! Så får tiden vise hvem som får barna med de fleste sykdommene av oss!! Min statistikk er i allefall bra til nå! Kun en barnesykdom, på 1 mann i en alder av 3 år, ellers noen få enkle forkjølelser, ellers ikke noen sykdommer!!

Men for guds skyld, klin avføring på barna deres for min del...

Du leste kanskje ikke hele artikkelen?

"Nyere forskning har vist at tarmbakterier spiller en svært viktig rolle for modningen av immunforsvaret etter fødselen. Slike gunstige tarmbakterier får barnet fra moren når det passerer gjennom fødselskanalen i løpet av en normal fødsel. Barn som forløses med keisersnitt, får ikke med seg disse bakteriene fra moren."

At dine barn ikke har utviklet allergi eller astma har nok å gjøre med gode gener. Å bli forløst med KS er ikke det samme som å si at barna får allergi og astma, men det gir økt risiko for å utvikle dette.

Hvorfor skal vi ikke gjøre det vi kan for å hindre dette, når forskning sier at det er gunstig for barn å få tarmbakterier fra moren?

Og til din kommentar om at vi må tenke sjæl, det er jo akkurat det vi gjør jo!

Cilimed nr5 i magen: ja å tenke for mye er skikkelig skummelt...

Greit at du selv ikke vil gi dine barn de bakteriene forskning sier er gunstig for barna, men synes det er teit av deg å kritisere de av oss som genuint er opptatt at barna vårs skal få det beste utgangspunktet, og ønsker å finne løsninger for å gi dem det.

"Æsj" sier du? Hva er det som er ekkelt med å gi barna våre tarmbakterier fra mor, når det er det som er naturlig?

Er naturen også ekkel da - æsj for en ekkel natur som gjør at når barna fødes vaginalt så får de i seg tarmbakterier fra moren?

Kanskje enkelte også burde tenke "for mye" - eller rettere sagt; tenke seg mer om.

Fy fan altså, du er ikke sann... Ler meg skakk, syntes du er teit som kritiserer mine meninger, og hva i all verden er det du henger deg opp i, gjør som du vil, det har jeg jo sagt! En ting er å føde vaginalt, en annen ting er å kline avføring på ungen din, og om du ikke skjønner forskjellen, ja, da har jeg ikke mere å tilføye, fornuften seirer ikke, og mensa testen er på under normalnivået, å da gidder jeg ikke diskutere mere! Hadde du turt å skrive under med nick, så hadde jeg kansje tatt deg mere seriøs!

Denne debatten kan du legge ut på kranglesiden, hadde vært morsomt å se responsen der, for min del er jeg ferdig i denne tåpene debatten, med et tåpent anonymt menneske!

Cilimed Nr5 i magen: ja jeg ser jo hvilket modenhetsnivå du befinner deg på, så det er liten vits å føre "diskusjonen" videre med deg.

Det jeg har reagert på i dine innlegg, er ikke at du er uenig med oss. Det jeg har reegert på er måten du legger meningene dine frem på. Du viser ikke mye repsket for andres meninger når du håner de. Og da hjelper det fint lite å slenge på et "dere gjør som dere vil" etterpå.

Du har ikke nok kunnskap om emnet, og det hadde vært større av deg å heller innrømme det enn å komme med usaklige og umodne kommentarer. Anyway, jeg skal iallfall gjøre det osm forskning og logikken tilsier er det beste for barna, og det er at de får i seg tarmbakterier fra meg rett etter fødselen.

Så kanskje du sitter der om 5 års tid med "skjegget i postkassen" og kan tenke tilbake på denne tråden ;-)

Takk for deg...

Ok jenter....la nå ikke dette utarte seg til en krangletråd.

Kan vi ikke prøve å lufte fornuftige tanker rundt emnet heller?

Fakta 1: Babyer som blir født vaginalt får i seg bakterier fra moren.

Fakta 2: Det er påvist at disse bakteriene er bra for babyen i forhold til immunforsvaret.

Fakta 3: Babyer som blir født med KS får ikke i seg disse bakteriene.

Fakta 4: Det påstås at barn som er født med KS generelt har lettere for å utvikle astma og allergier.

Så blir spørsmålet:

Har det noe for seg at babyen får tilført bakterier fra moren rett etter KS?

Kan det skade - i såfall hvorfor?

Hvis man ser bort i fra selve handlingen, som er å gi babyen bakteriene, er det da så rart å tenke på at babyen skal få i seg bakteriene når det er til barnets beste?

E.coli er en av de hyppigste bakteriene i tarmen til oss alle. E-coli-bakterien kan fremkalle sykdom hos mennesker.

Hvis man blir smittet med E.coli typen ("EHEC") er den en viss risiko at man utvikler diare, eventuelt blodtilblandet. Denne kan være noen dager eller uker. noen fa av de som får diaresykdom kan utvikle den farlige sykdommen som også har rammet noen barn: em kombinasjon av nyresvikt og forbruk av blodplater som regulerer blodlevring.

Får barnet eller den voskne diare med magesmerter og som er blodtilblandet bør det tas en avføringsprøve. Dette gjelder nå og generelt.

Hvis en person utvikler nyresvikt ser man rask avtagende urinproduksjon, evt. ingen urin i det hele tatt. Personen blir rask veldig syk og slapp og krever sykehusinnleggelse. Diagnosen nyresvikt vil da vanligvis raskt bli stilt med noen av de mest vanlige blodprøver osm tas ved innkomst på et sykehus.

E-coli, den har dere i tarmen! Her er fra nettavisen!

Jenta på syv måneder fra Akershus behandles for akutt nyresvikt, skriver VG.

- Det går bra med babyen.Ifølge Krogvold har den vesle jenta utviklet nyresykdommen hemolytisk-uremisk syndrom (HUS). Hvordan babyen ble smittet, er ikke kjent.

Hun er den første HUS-pasienten på Ullevål universitetssykehus siden den dramatiske epidemien i februar/mars i år.

En fire år gammel gutt fra Oppland døde av akutt nyresvikt 9. mars .

Dette pga e-coli!

Infeksjoner, spesielt i urinveiene ansees å være utløsende årsak til en betennelsesreaksjon i bevegelsesapparatet, hud og slimhinner.En lang rekke bakterier assosieres med reaktiv artritt, de vanligste er patogene tarmbakterier som shigella, salmonella, campylobacter,klamydia og gonokokker.

Hvor lang tid du vil ha symptomer avhenger helt av hvordan akuttbehandlingen har fungert.

Lykke til alle sammen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...