Gå til innhold

Helt ny mamma med 6 dgr gammel baby: Hjelp! Hvordan kler jeg på ham om natta i denne varmen!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snørr og barseltårer her! Er så fortvilt over ikke å vite hva som er "passe". Sambo og jeg er uenige om nesten alt ang klær på/ikke på, vindu åpent på soverommet eller ikke.....Hva gjør dere andre med så små???

Fortsetter under...

Skrevet

hm kan jo fortelle hva vi gjorde i fjor når mathias var ny født. vi hadde kun på han bleie. og ikke dyne men et pledd. og vi hadde vinduet oppe. pysj og dyne var helt uaktuelt. var for varmt. vi prøvde i starten men gutten sov dårlig og var helt kliss bløt når han våkna. uff det er ikke lett å vite hva men skal gjøre i denne varmen. stakars de søte små.

Skrevet

God morgen! Jeg har ikke så liten baby, min har blitt 7 mnd. Han sover nå i bare bleie hvis det er veldig varmt, men ellers i "vanlig" sommer varme, med passe kjølig soverom i en sommer pysj, eller kortermet body. Mitt beste tips er at det er bedre med litt for lite enn litt for mye:) Nå er vel babyen våken om natta noen ganger( hvis du ikke er av de aller heldigste;) så da kan du alltids kle på litt mer etterhvert som det blir kjøligere om natta? Jeg har noen ganger lagt han uten noe annet enn bleie, og bredd over han et pledd etterhvert som rommet har fått kjølt seg ned. Du kan trøste deg med at alle førstegangs har det akurat slik som deg! Ha en flott dag og kos deg sammen med den nye familien din:)

Sommer klem!

Skrevet

Mini her kom til i august i fjor, det var ganske varmt da og på natta hadde vi på en tynn nattdrakt og en tynn dyne. Vinduet har vi alltid åpent på soverommet. Prøv dere frem. Syntes det var kjempevanskelig i begynnelsen når det gjaldt påkledning, men etterhvert som man blir kjent med barnet blir det lettere.

Skrevet

Bare bleie med helseteppe på.Vindu oppe.

Skrevet

Hei - tutta vår er 4 dager gammel og om natten har hun på bleie og en tynn body med bare helseteppet over seg. Vi har midlertidlig flyttet ned i stua fordi på soverommet er det badstu - over 32 grader om natten. Nede i stua har vi på vifte og luftrenser og har det egentlig ganske svalt. Jeg bytter ut helseteppet til en tynn dyne sånn rundt 4-tiden for da er det enda kjøligere. Når vi legger oss er det fortsatt ganske varmt pga. kveldssola. Hun har ikke vært noe svett i nakken og har fin temperatur, så dette passer ypperlig for oss i allefall :)

Annonse

Skrevet

Husk det er bedre at babyen er litt for kald enn for varm :-) Hvis babyen din har normal fødselsvekt ser jeg ingen feil i å ha kun bleie og et helseteppe. Har babyen derimot lav fødselsvekt kan han ha det vanskelig å holde på varme, å ville da ha en body i tillegg til helseteppet.

der jeg bor kan det bli litt kjøligere på natta, å ville da tatt et vanlig teppe over babyen.

Ha viduet oppe du :-) frisk luft er mye bedre å sove i enn et stengt rom.

Skrevet

Hei. Vi bor i det kalde nord vi. Men det sies jo at lammeskinn (korthåret er det som anbefales!!) skal regulere varmen selv. Men da må babyen ligge i bare bleien eller i ull. Tror effekten blir ødelagt av bomullsbody. Jeg ville prøvd å legge ham på lammeskinn i bleien evt. tynn ullbody. Det skal jo også regulere seg selv. Så kjenner du i nakken om babyen er svett. Ha ett tynt teppe oppå. Enten tynt i ull dersom du har det, eller et helseteppe eller bare trekket til ei dyne. Blir jo litt lunere med noe over. Jeg ville forrøvrig ha hatt vinduet åpent, men ikke hatt babyen rett under vinduet pga trekk dersom babyen ligger helt naken.

Må dere ikke la uenighetene styre denne nyfødttiden. Den er tung nok fra før! Mye kos, men det er slitsomt! Forklar sambo hvordan du føler deg i form av at det er vanskelig å være nybakt mor og ikke vite. Også barseltårer i tillegg...... Det går seg til dette her! Og varmen varer ikke evig! :o)

Skrevet

Jenta vår er 1 måned (i dag, som tiden flyr!) og vi legger henne i vognbagen om natta (hun vil ikke sove i sprinkelsenga, den er litt stor...). Oppi den har vi lammeskinn, med et flanellslaken oppå. Vi har soverom i kjelleren og der er det ganske kaldt, men vi har vinduet åpent i tillegg.

Hedda har til vanlig på seg bomullspysj og en tynn dyne, men de siste nettene har hun bare hatt på bleie. Dyna brukes uansett, fordi den pakker henne inn litt bedre, og hun sover bedre.

Som flere andre skriver her; prøv deg frem...

Jeg er også førstegangs og prøver hele tiden. Og jeg tenker egentlig at "hvordan ville JEG hatt det?", som når vi dro på shopping med henne i vogna kun ikledd body. Mange som ville kledd på henne mer, men det kan da ikek være godt å være for påkledd i 30 varme... :S

Skrevet

Bleie med vindu åpent. Og vi har også en vifte i rommet så vi får litt sirkulasjon på henne. Ikke rett på henne selvsagt.

Men det er korrekt som noen sier over her,det er bedre med for lite enn for mye. Kalde barn sier ifra,for varme barn blir bare sløve og "sover"...

For mye varme er ekstremt farlig med tanke på krybbedød og overoppheting. Du må nesten bare se an selv,men barn dør ikke av frisk luft og litt kjølig.. Varme og innestengt derimot..

Skrevet

vi bruker pysj, enten lang eller korterma/kortfota, siden soverommene våre er kjølige (deiiiiliiiii!)

det er forskjellig hvor varmt det er hjemme hos alle her, hos oss ville det blitt altfor kaldt med bare bleie.

vi bor i 1etg i en gammel leilighet med tykke vegger, så det blir ikke så varmt der hvor sola ikke skinner!

men vi lånte en kolonihage i juni, og den lå rett i solsteika på ettermiddagen/kvelden, og da ble det bare bleie, og utover natta la jeg over helseseppe og til siste ammerunde sent på natta, brukte jeg dyna, for da var det blitt kaldt.

hvis der er virkelig varmt inne hos dere, tror jeg bleie og helseteppe er greit i disse tropenatt tider! du kan tilby litt vann på flaske i løpet av natta dersom barnet virker veldig varm, pass på at babyen har våte bleier! tørre bleier over lengre tid, er et tegn på overoppheting/dehydrering.

Skrevet

Vi har på jenta en tynn, kortermet body. Hun ligger på skinn med flanellslaken oppå. Utover natten får hun flannellslaken over seg og videre ullteppe når det blir kjøligere. Vinduet er åpent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...