Vannliljå Skrevet 26. juli 2008 #1 Skrevet 26. juli 2008 Noen som vet om hvordan forvertens rettigheter er? Og når oppdretter bryter avtalen(kontrakt)? Noen plass å få hjelp? Hilsen plutselig hundløse
* 5 om dagen * Skrevet 26. juli 2008 #2 Skrevet 26. juli 2008 tror desverre at du ikke har så mange rettingheter. Jeg var forvert for en hund for noen år siden, og jeg fikk beskjed om hva jeg skulle gjøre og ikke skulle gjøre med hunden(skulle bli førerhund for blinde) Etter ca 1 år måtte jeg levere han inn til test, og hadde han skikket seg,hadde jeg ikke fått han tilbake. Men den hunden kunne ikke brukes,så jeg fikk han tilbake til odel og eie gratis.(de spurte om jeg ville ha han tilbake) Dette var gjenom blindeforbundet i Oslo.
mamman til to gutter Skrevet 26. juli 2008 #3 Skrevet 26. juli 2008 Jeg aner ikke noe om rettighetene man har som forvert, men jeg tror jeg ville tatt kontakt med norges kennel klub. Aner ikke om de kan hjelpe, men de kan kanskje fortelle deg hvem du evt kan ta kontakt med. Ved å ta kontakt med dem, blir de hvertfall oppmerksomme på at oppdretter er useriøs. Fant en nettadresse til dem: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1 Vi var forverter for en hund når jeg var liten, men det var for naboen vår som ikke hadde plass til flere hunder i rekkehusleiligheten sin og vi kjente dem godt fra før. Den hunden fungerte som en "vanlig familiehund" for oss og så hadde naboen vår den med på utstilling noen ganger. Når den fikk valper bodde den hos naboen og vi fikk besøke den og valpene så ofte vi ville (og det var selvfølgelig veldig stas når vi var såpass små:-) ) Får håpe det ordner seg og at du får hunden tilbake:-(
Sunshine med småtroll:) Skrevet 26. juli 2008 #4 Skrevet 26. juli 2008 Ta kontakt med nkk (norsk kennelklubb). www.nkk.no Hva har skjedd siden dere har blitt tatt ifra hunden? Eieren kan ta bikkja hvis dere ikke har fulgt opp avtalen eller hvis annet spesielt har skjedd. Hvis det er ingen spesiell grunn så er kontrakten bindende
Vannliljå Skrevet 26. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 26. juli 2008 Det er ikke noe som har skjedd, de skulle ha henne mens vi var på ferie pga de skulle parre henne akkurat i det tidsrommet. Så når vi skal høre hvordan det går, slår de plutselig vrange, og vrir på alt og vil beholde jenta selv. Og tilbake står vi som noen spørsmålstegn !
Konsulent surrehue+3 med tut Skrevet 26. juli 2008 #6 Skrevet 26. juli 2008 Hva står det i kontrakten da?Vet at noen oppdrettere beholder tispa gjennom parring, svangerskap og fødsel. Og når valpene er leveringsklare får forverten hunden tilbake igjen.
mor_til_2_84 Skrevet 26. juli 2008 #7 Skrevet 26. juli 2008 Hvilke rettigheter du har, burde jo komme frem i kontrakten deres. Der burde jo det meste stå som du kan lese gjennom før du signerer. Vi hadde foravtale på en katt en gang. Avtalen der var at katten var vår, men at oppdretter skule få bruke katten gratis i avl slik at han ble far til to kull + at han skulle stilles ut en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå