Gå til innhold

Noen som sliter med kvalme?

Anbefalte innlegg

Dette var rett og slett helt forferdelig. Er kvalm fra jeg våkner om morgenen til jeg går og legger meg. Har ferie og har tilbrakt de siste ukene på sofaen:( Føles som om jeg har omgangssyken, men uten oppkast. Hadde det ikke slik i forrige svangerskap, og lurer på om det er noen som har det på samme måte...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138315693-noen-som-sliter-med-kvalme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja!!! Jeg er 9 uker nå, og har vært kvalm mer eller mindre døgnet rundt de siste 4-5 ukene. Holder på å gå på veggen :-/

Men jeg var og fikk akupunktur mot dette, og det hjalp litt i hvert fall. Også er det faktisk "best" (litt mindre kvalm, men blir jo så sliten og trøtt...) de dagene jeg er på jobb og er i aktivitet hele dagen.

Prøv akupunktur el homeopat, det er absolutt verdt et forsøk! :)

Å greit å vite at jeg ikke er den eneste. Ikke det at jeg unner noen kvalme altså.... for det er helt grusomt. Tusen takk for svar! Nåler i kroppen får jeg litt angst av. Får ta meg en tur til doktoren i første omgang og få noe kvalmedempende. Hvis ikke det hjelper får de nålene bare stå til!

Annonse

Forrige svangerskap var jeg mye kvalm med oppkast helt fram til uke 20. Da prøvde jeg akupunktur, og jeg mener det hjalp noe. Denne gangen er det foreløpig bedre, men jeg er kvalm innimellom. Det som hjelper nå, er faktisk å spise mat. Det frister ikke alltid, men jeg prøver å finne det som frister mest, og med maten forsvinner kvalmen. Sånn var det ikke sist, men nå funker det, så det er kanskje verdt å prøve? Spis lite, men ofte, gjerne annenhver time. Sjokomelk er også fint, og farris. For noen hjelper grønne epler, ingefærte, B-vitamin. Hvis du får i deg lite mat, spis mat som gir god næring. Gjerne lag grønnsakssuppe fra bunnen av, med hønsebuljong.

det e godt å hør att det e fler som e dårlig, for det e æ å, tegangs! med nr 1 va æ einast lit småkvalm når æ sto opp, men no e det heile dagan, og må legg på soffan...og energi veit itj æ ka e længer!!! bli jo så lei innimellom, kjedli å bruk ferin sin på soffan å:( æ har prøvd vitaminer, ingefærtabl og sånn "reisesykeband", men ingen ting hjælpe!!!

Først må jeg bare få si at jeg føler virkelig med deg!!! Jeg vet alt om svangerskapskvalme. I mitt første svangerskap kastet jeg opp daglig fra morgen til kveld i 9 måneder. Heldigvis er det ikke for alle likt, de fleste slipper unna med de tre første månedene. Denne gang er jeg i mitt 2. svangerskap, 14 år etter, og jeg har ikke antydning til kvalme. Så forskjellig kan det visst være endatil hos samme person :) Ha noen tørre kjeks og litt vann på nattbordet og start med det, det kan gi en bedre start på dagen. Lykke til videre :)

Hei, dere andre som er kvalme! Kanskje slemt å si, men hyggelig å høre at det er flere av oss! Er 9+2 i dag og har vært kvalm i 3 uker nå.. Har heldigvis ferie, så har tilbrakt ukene utstrekt på sofaen, virker som om utstrekt magesekk er det som skal til for ikke å bli verre ihvertfall. Men, det jeg egentlig lurer på, dere som ikke har ferie, jobber dere som vanlig? Greier ikke å se for meg at jeg skal på jobb igjen neste uke, sitte bøyd over PC' hele dagen, og grøss og gru, sitte på buss i bortimot et time for å komme meg til jobben..

Hvordan løser dere andre det? Får man sykemelding på kvalmegrunnlag? Er jo ikke sånn at jeg er døden nær HELE tiden, men hvorvidt jeg har en god eller dårlig dag vet jeg sjelden før litt utpå dagen..

I dag føler jeg meg endelig litt bedre...hurra! Har faktisk prøvd det meste her, utenom b vitaminer. Det kan jeg prøve. Er ikke fare for at jeg ikke får i meg næring, fordi jeg kaster ikke opp. Det er bare så irriterende å våkne hver morgen å kjenne kvalmen komme sigende, selv om jeg inntar frokost på sengen. Sånn skikkelig omgangssyke- kvalme som gjør deg så innmari slapp.

Er litt bekymret i forhold til den jobben jeg har, for hvis det fortsetter slik, så kan jeg ikke arbeide. Men en sykemelding oppå det hele har jeg ikke tid til heller, fordi jeg har for mye å gjøre. Så nå krysser jeg alle fingrene for at jeg blir bedre innen denne uken, slik at jeg kommer meg tilbake i arbeid.

Takker atter en gang for alle tips som kommer inn! Unner ingen kvalme, for det er forferdelig!

Ja dette var et godt spørsmål! Forferdelig å få ferien sin ødelagt pga den hersens kvalmen. Jeg har vært kvalm fra åtte om morgenen til åtte-ni om kvelden. Hele dagen går, uten at man får gjort noe. Jeg jobber som ped leder i bhg, og kan ikke forstå hvordan jeg skal klare å holde ut der med kvalme. Tror man kan bli sykemeldt for en periode dersom man har kvalme. Har man en slik forferdelig kvalme, kan det vel være akkurat det samme hvilke jobb man har. Man klarer rett og slett ikke jobbe da!

hei dere! Jeg slet veldig med kvalme i begynnelsen, er heldigvis bedre nå, ingefær og cola hjalp meg :)

Men dette med sykemelding: jeg går hjemme med minsten og far jobber. Legen min er ganske streng på sykemelding, men hun spurte meg om vi ville at jeg skulle få en sykemelding slik at far kunne overta min permisjon så jeg vil tru att det er i orden at dere får sykemelding pga kvalmen..

Lykke til! Spis ofte og lite, drikk kokt vann med masse fersk ingefær i og ordentlig cola :)

Annonse

Jeg har akkurat begynt i ny jobb, så jeg tør ikke annet enn å klamre meg fast og presse meg av gårde på jobben for øyeblikket.... Kommer meg sånn nogenlunde gjennom dagene med å drikke veldig mye - alt mulig uten kullsyre, spise jevnt og alltid ha en eller annen pastill (sponser dent mye for tiden) tilgjengelig. Det hjelper noe.. Men så er jeg altså helt kaputt når jeg kommer hjem og da.

Klarte visst å bli gravid sånn omtrent 3 ukers tid før jeg begynte i den nye jobben... jadda, er virkelig god på dette med timing gitt....

Noen som vet hvilke rettigheter jeg har egentlig, sånn i forhold til sykemelding, fødselspenger osv? Blir jeg fortsatt regnet som yrkesaktiv (det der med 6 av de siste 10 mnd) om jeg blir sykemeldt? Hjelpes, for et kaos. Gleder meg ikke akkurat til å fortelle sjefen min om dette her...

hei! vet ikke så mye men vet ihvertfall at jeg som har gått hjemme med lillegutt nå 1 år og blitt gravid med nr 2 har rett på fødselspenger for det å gå hjemme/ være i permisjon teller somå jobbe- dette selv med ny jobb i ny kommune. Jeg fikk vite at je var gravid dagen etter at jeg fikk ny jobb... Jeg sa fra med en gang hvordan situasjonen er men det må du ikke.- du kan fint vente 3 mnd, det skjønner alle at man gjør siden det finns er risiko for at det ikke går bra...

Ring og snakk med NAv- det er beste tipset egentlig...

Lykke til!

Kvalm her også...mer eller mindre hele dagen. Kaster ikke opp men har null energi. Har foreløpig blitt sykemledt i 14 dager fra jobben, fikk beskjed fra jordmor at det beste jeg kunnen gjøre var å slappe av og IKKE ha dårlig samvittighet for at jeg ike orker noenting. Så er det bare å smøre seg med tålmodighet... Lyke til til alle de andre kvalme...

Hei du lenema82!

Det er sånn jeg også har det. Det er grusomt. Føles også som om blodsukkeret synker sånn innimellom hvis jeg ikke spiser ofte nok. Ikke nok med det, med det tar lang tid før det blir stabilisert. Jeg blir snart gaaaalll.... Nå er det blitt sånn at for hver ting jeg spiser, tåler jeg hverken lukt eller syn av i etterkant. Så nå kan jeg ikke spise baguette, hvitost, spaghetti, osv. Trodde ikke det kunne bli så gale....

Hei du Lille sprell!

Det er vel visse regler som gjelder for sykemelding i en bedrift, dvs at man må være ansatt så og så lenge. Husker jeg fikk sånn nyansatt-infohefte, og det stod noe om det der. Har du fått noe slikt? For jeg er usikker på om de reglene gjelder for alle eller om det er individuelt for hver bedrift. Er ikke gøy å fortelle sjefen sin sånt når man ikke har vært der lenge, men det er sånn som skjer. Jeg gruer meg litt også til å fortelle det fordi jeg ikke har vært ansatt så lenge, men sjefen må jo akseptere det.

Åhhh, det trøster faktisk litt å lese at det er flere!! Jeg har vært kvalm omtrent konstant de siste fire ukene. Kaster ikke opp, men brekker meg noe fryktelig innimellom. Sukk. Mannen min sier jeg bare for prøve å tenke at det er positivt med kvalme og hormoner, det betyr at det bor noe inni meg!! hehe. (Vi trodde egentlig ikke vi kunne bli gravid.) Men, jeg prøver å spise lit hele tiden.. samtidig som jeg prøver å ikke legge på meg. (Har allerede en del kilo for mye.. hehe)

Jeg fikk et tips her inne om lakrispastiller, og det hjelper litt innimellom. (IFA) I morgen starter jeg jobb igjen i barnehage.. spent på om jeg klarer meg igjennom dagen!!

Lykke til dere!

heihei! sånn har jeg også det med maten nå, alt jeg spiser klarer jeg ikke tanken på senere, spessielt middagsmat! fysj, er så lei av å gå kvalm hele tiden. jeg skulle egentlig ha begynt på jobben nå etter ferien, men har ikke en sjangs, så derfor valgte jeg og fortelle sjefen min at jeg var gravid, noe jeg er glad for at jeg gjorde. enklere for henne og skjønne meg også. :) håper bare på å våkne en dag og plutselig være i toppform igjen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...