Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det unormalt å begynne i barnehage når man er 8-9 måneder ?

Hvor gammel var deres barn da de begynte ?

Og forresten ; når må man begynne å søke om barnehageplass ?

Liksom, hvor lenge før barnet skal begynne må man søke ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste har jo perm lenger enn 8-9 mnd. Mitt inntrykk her i Oslo er at de fleste begynner ved nærmeste hoveopptak etter fyllte 1 år. Her må vi søke med en gang barna får personnummer fordi det går etter ansinitet. Søker da til neste opptak. Mine har begynt ved 15 mnd og 13 mnd, begge i august.

Skrevet

Nora begynner 2 dager i uka når hun er 9 måneder. Har tidskonto og strekker dermed permisjonen helt til hun er 18 måneder. Hadde 9 måneders permisjon i utgangspunktet.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Du må sjekke med kommunen du bor i for det kan variere hvordan du søker. Kommunen vi bodde i da vi søkte barnehageplass hadde fellesopptak med søknadsfrist 1.mars, og da søkte man om plass fra august samme år.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Unormalt og unormalt. Det kommer jo an på hvor lang permisjon du skal ha det. Og om du får barnehageplass.

Mine barn var alle rundt ett år da de begynte, unntatt den yngste som begynte tidligere fordi pappaen tok ut tidskonto.

De fleste kommuner har et hovedopptak for barnehager. Søknadsfristen er vanligvis i februar/mars. Utenom dette varierer det veldig fra kommune til kommune om du kan søke og om du i det hele tatt har sjanse på å få plass. Her hvor jeg bor hadde du fått plass på dagen, men du måtte da ha tatt "den barnehagen du fikk", dvs du kunne ikke velge barnehage.

Du kan ringe kommunen og spørre. Be om å få snakke med barnehageansvarlig. Eller du kan ringe direkte til hver enkelt barnehage og spørre etter plass.

Skrevet

De fleste barnehager vil nok at barnet skal være så nærme ett år som mulig, men jeg kjenner til barn som har begynt ved 9 mnds alder. Datteren min begynte da hun var 10 mnd, mens sønnen min var 13 mnd. Nr tre kommer til å begynne rundt 10-11 mnds alder, antagelig. Vi søker før 1. mars, med oppstart i august, også betaler vi for plassen, men kommer ikke til å bruke den før september/oktober en gang. Da vet vi at vi har plass, og det får heller koste penger.

Ved 8-9 mnd, tror jeg jeg ville hatt deltidsplass, om mulig. Jeg synes i hvert fall det er veldig ungt å gå hele dager hele uka. Så jeg ville enten hatt barnet kortere dager hver dag, eller annenhver dag.

Vi gjorde det med datteren vår. Hun hadde 50% plass et par måneder, men vi så at det gikk så bra at vi spurte om å utvide til 100%.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...