Gå til innhold

Jeg hater tilstoppede melkeganger!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta er 3 uker i morgen og vi har endelig fått ammingen på stell, men jeg sliter med tette melkeganger. Det er tydelig at hun får nok melk, legger på seg, sovner ved puppen osv. Men hun kommer også med fortvilte hyl ved puppen fordi hun må suge så hardt :( Stakkar liten.

Har prøvd håndmelking i dusjen - funka et par dager (men hvor ofte rekker man å dusje med en liten sulten baby?) Legger nå på varme omslag mens hun dier fra det brystet, det hjelper litt, men ikke nok. Har pumpet, med varme omslag på, men da jeg skulle prøve i sted kom det ingenting - da hadde hun nettopp diet seg i søvn fra det brystet, så kanskje det var tomt? Har også skiftet på litt ammestillinger, og nå er jeg jo ikke sår lenger og har ganske god kontroll på at hun dier riktig. Da burde det vel funke, vel??

Nå er min kjære en tur på apotek/helsekost for å kjøpe lecitin og mer hormonnesespray - håper det hjelper?!! Det er så kos å amme, men det blir jo så mye ekstsra styr når det blir sånn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ofte tette melkeganger. Tror Lecitin hjalp noe.

Det står en del på www.ammehjelpen.no

Jeg hadde ofte en hvit prikk på brystvorten som er tegn på at fettet i melka skiller seg inne i brystet slik at melkefettet tetter melkegangene.

Men følg godt med, det kan også være starten på en brystbetennelse i steden. Man kan få brystbetennelse uten å ha feber, har selv hatt det.

Skrevet

Lecitin var visst reseptbelagt iflg. apoteket? Det samme med hormonnesespray så får vel holde meg til aktiv amming og pumping frem til mandag og ringe legen da... Æsj. Hadde håpet å kunne fikse dette selv...

Skrevet

Hun har blitt mye flinkere til å suge de siste dagene - kan vi begynne med smokk da? Da får i alle fall puppene litt avlastning, men burde vi vente til alt er på stell?

Skrevet

Lecitin er ikke reseptbelagt, men det er mange apotek som ikke har det.

Du får derimot tak i det i de aller fleste helsekostbutikker.

Det med smokk vet jeg ikke.

Skrevet

har du prøvd å klemme ut det som blir til overs i vasken da? det er godt å dusje når det blir sånn, men har ikke så mye tid til det nei. jeg pleier å klemme ut over vasken ihvertfall. må rulle litt på brystvorta først, sånn at melka kan renne ut. så maserer jeg de ut. det beste er om du får til å stryke over de tette melkegangen mens babyen suger. stryk forsiktig i retningen mot brystvorta.babyen er vel ganske liten enda, så skal se det blir bedre snart! bare pass på at du får melka de ut så det ikke blir betent. lykke til ihvertfall!

Skrevet

Her dusjer vi hver dag, og mannen er offshore.

Legger bare jenta på stelleunderlag og håndduk på gulvet på badet foran dusjen. Hun blir rolig av bråket fra dusjen. Kler også av henne så hun får lufta kroppen og rompa si litt, to fluer i en smekk:)

Du som snakker om hvit prikk? hva mener du? en hvit dråpe melk eller hvit hud på bystvorten?

Skrevet

Hvit prikk på brystvorten kan være melkefett som blokkerer en av "åpningene".

På www. ammehjelpen står det følgende:

"Hvit prikk på brystknoppen/melkeblemme

Gjentatte tilfeller av tilstoppede melkeganger og/eller tette melkeutførselsganger (hvit prikk på brystknoppen) kan skyldes at melkefett avleires i melkegangene og dermed tetter disse. Man tror dette skjer fordi noe av fettet utskilles fra melken mens den fortsatt er i brystet.

Noen ganger kan det sees som gulhvite slintrer i melken hvis man for eksempel pumper eller håndmelker seg. Den hvite prikken i melkeutførselsgangen er også en slik ”propp” av koagulert melk. Når man får løst den opp ser man noen ganger at det kommer slike slintrer ut fra nettopp den melkeutførselsgangen som var tilstoppet.

Dette kan hos noen forebygges med å ta et kosttilskudd som heter Lecitin. Lecitin er en fettforbindelse som fungerer som emulgator, det vil si den får fett og vann til å binde seg til hver andre. Teorien er da at lecitinet har den effekten at den emulgerer melken, det vil si hindre den i å skille seg og da dannes ikke disse fettslintrene i melken.

Lecitin finnes i mye av den maten vi spiser, både naturlig forekommende og tilsatt for å emulgere for eksempel salatdressinger. Lecitin kan kjøpes på helsekostbutikker og er helt ufarlig å bruke under amming.

Doseringen er 4 kapsler á 1200 mg i døgnet (2 kapsler om morgenen og 2 om kvelden). Hvis det har effekt kan dosen, etter to uker uten tilstopninger, settes ned til 3 kapsler om dagen. Hvis det fortsatt ikke er tilstopninger kan dosen ytterligere reduseres.

Dersom du har fått en slik prikk, kan du forsøke å ta soyaolje eller annen matolje, på et papirammeinnlegg/ kompress/ tøystykke og la det ligge på brystknoppen i ca en time. Ha gjerne på litt varme omslag. Forsøk så å trykke rundt prikken. (som du trykker på en kvise) Om ikke det virker, kan du ta en steril sprøytespiss eller en avbrent nål og forsøke å dra den over brystknoppen (med langsiden og ikke spissen mot brystknoppen). Løsner den ikke da, kan du ytterst forsiktig forsøke å pirke litt med spissen av nålen på det hvite. Dette er siste utvei. Vær forsiktig. Forsøk å klemme igjen. Husk at sår på brystknoppen igjen kan skape inngangsport for bakterier"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...