anette&tutta mari :) Skrevet 26. juli 2008 #1 Skrevet 26. juli 2008 Hei. Er hjemme igjen nå med min nyfødte datter som er 3 dager idag. Lurer på om det er noen erfarne mødre som kunne hjelpe meg litt!? Hun sover enormt mye, minst 20 timer og gjerne hele natten. Jeg har derfor vanskeligheter med å amme henne. Hun kan sutte på puppen, men har bare fått ammet skikkelig 4 ganger siden hun ble født. Jeg er redd for at hun får altfor lite mat. Derfor kjøpte jeg idag MME og fylte en flaske og hun spiste hele flaska! Hun gråter endel om kvelden og natta, promper og raper mye, så jeg har trodd hun har hatt vondt i magen og derfor ikke vil amme. Tror dere hun bare sutter på puppen fordi det ikke har kommet skikkelig igang enda? Jeg har litt råmelk, det ser jeg, men det er ikke sikkert det er nok for henne. Jeg skal tilby henne pupp så ofte jeg kan, men føler at jeg må gi henne mme for at hun i det hele tatt skal få i seg noe. Vil ikke ha en sulten baby!
Bianca83 Skrevet 26. juli 2008 #2 Skrevet 26. juli 2008 hei. du vet det tar mellom 3-5 dager tror jeg til melka kommer skikkelig. i mellomtiden er det nok det de får av den lille råmelka. Så jeg ville absolutt ikke begynt med mme enda. de sover veldig mye den første tiden, men legg henne til brystet ca hver 3 time for det ( ikke på natta da) slik at det blir nok stimulering av melkeproduskjonen din også. Det tror jeg er det beste rådet jeg kan gi :-) Men kanskje noen som har andre råd å komme med.
Gjest mphs Skrevet 26. juli 2008 #3 Skrevet 26. juli 2008 Jeg har ikke fått melk før dag 4 begge gangene, det er vanlig det også. Jeg ville vekket henne hver 3. time for amming også på natten nå i begynelsen slik at du får i gang melkeproduksjonen. Om du syns det er vanskelig å få henne våken starter du med ett stell før du ammer. Om du har tenkt å amme er det ikke lurt å gi mme da får du ikke opp melkeproduksjonen din. Er hun blir sjekket for gulsott? Jenta mi hadde det nå og jeg måtte vekke henne for mat den første uken. Og ammet da minst hver 3.time og ofte oftere. Om du vil amme men syns det er vanskelig kan du ta kontakt med ammehjelpen eller helsesøster.
Bebés'ilvousplâit Skrevet 26. juli 2008 #4 Skrevet 26. juli 2008 Jeg tror absolutt det er en mulighet for at melkeproduksjonen din ikke er kommet skikkelig i gang enda, siden jenta bare er 3 dager gammel, og særlig om hun spiser så sjelden. Babyer kan godt die selv om de sover, så jeg ville lagt henne til ofte (hver 2. -3. time) selv om hun sov for å få igang produksjonen ordentlig. Hvis det fortsetter slik vil hun jo på sikt få for lite mat fordi tilbud og etterspørsel følger hverandre. Mitt råd er: Tilby henne pupp ofte og glem mme. Så drar du på helsestasjonen om noen dager (når hun er uke gammel?) for å veie henne. Har hun da hatt bra vektoppgang siden fødselen kan du regne med at hun får nok mat. Sjekk i mellomtiden om hun har minst 5 våte bleier i løpet av et døgn - det er også en god indikator. Så til sist: Slapp av og tro på deg selv! Du vil få nok melk til henne etter hvert. Hold ut! Hilsen en medsøster som har vært der du er selv da jeg fikk min førstefødte
Rorrimamma Skrevet 26. juli 2008 #5 Skrevet 26. juli 2008 Rart det der med at stress og sånn kan stoppe melkeproduksjonen. Nå som jeg leser det som du skrev til sist fikk jeg melkespreng, hehe...
Gjest Skrevet 26. juli 2008 #6 Skrevet 26. juli 2008 Min lille spiste nesten ikke overhode de første tre dagene - hun sov nesten hele tiden, og var kvalm pga at hun hadde svelget mye fostervann, så hun kastet opp slim og vann ustanselig. I tillegg fikk ikke jeg noe særlig melk før tredje-fjerde dagen. Så fra fødsel til vi reiste hjem (da var hun tre dager) gikk hun ned fra 3285 g til 3015 g. Men så kom melka, og et par dager senere "våkna" hun, så åtte dager etter hjemkomst var hun plutselig 3340 g, og siden har det bare gått oppover Hun spiste mye i søvne i starten, men det har hun og gitt seg mer og mer med etterhvert (hun er fire uker i dag). Massér henne i håndflata hvis hun sovner og slutter å suge, det funker i alle fall fint med min Og legg henne til ofte selv om det ikke er mye melk å ta av enda. Husk at det er helt normalt at de går ned i vekt i starten - de har litt å gå på mens de venter på melka Lykke til med nurket!
anette&tutta mari :) Skrevet 26. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 26. juli 2008 takk for masse fine tips! jeg skal slutte med mme nå - skjønner at det bare er dumt å begynne med det - jeg skal ikke gi opp det virker som om hun ikke liker puppen min. hun kan være våken og smatte på fingre og suge skikkelig hardt, men idet jeg da kommer med puppen så blir det skriking.. kanskje hun ikke "liker" puppen min? har en veldig liten brystknopp som er ganske flat, kan ha noe med det å gjøre? jeg er i allefall mindre stresset nå fordi hun har fått i seg ganske mye mme gjennom flaske idag. skal prøve å pumpe meg for å stimulere melkeproduksjonen og så tar jeg det derfra
Gjest mphs Skrevet 26. juli 2008 #8 Skrevet 26. juli 2008 Jeg trodde første gangen at det kunne bli ett problem med ammingen siden jeg har ganske små brystvorter, men det gikk. Om du har veldig flate brystvorter finnes det noe på apoteket som heter niplette(tror jeg det var) som skal få brystvortene til å stå mer ut(har ikke prøvd det selv). Jeg er sikker på at det ikke er for at hun ikke liker puppen din. Kanskje hun bare er ekstra sovebaby. Du må bare legge henne til ofte. Det er nok lurt å pumpe i tilegg. Det gjorde jeg også mye første gangen. Denne gangen går det så mye bedre så da orker jeg ikke pumpe. Lykke til. Det går nok bra skal du se:o)
anette&tutta mari :) Skrevet 26. juli 2008 Forfatter #9 Skrevet 26. juli 2008 oppdatering: etter middag, masse saft og en varm dusj så tok jeg fatt på brystpumpa. og der flommet melken! fylte en hel flaske:) tutta er fortsatt mett etter en flaske mme (som jeg ikke skal bruke mer ) - men skal prøve å mate henne om 2 timer. en fantastisk følelse. vi får se om hun fortsatt ikke vil ha puppen, men uansett så kan jeg nå tilby henne morsmelk - om det så må være fra flaske!
Axus' girlfriend Skrevet 26. juli 2008 #11 Skrevet 26. juli 2008 enda ett tips: sykepleier på st.olavs fortalte meg at jeg skulle massere under fotbladet til Oda om hun sluttet å sutte, det skulle stimulere sugerefleksen. ellers er jeg veldig enig i det de andre sier. og kjempe bra at det kom masse når du pumpet. du kan eventuelt dra på ammehjelpen.no og få tips om ulike diestillinger. kanskje hun får bedre tak da? lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå