Gå til innhold

Søvn og amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er hjemme igjen nå med min nyfødte datter som er 3 dager idag. Lurer på om det er noen erfarne mødre som kunne hjelpe meg litt!?

Hun sover enormt mye, minst 20 timer og gjerne hele natten. Jeg har derfor vanskeligheter med å amme henne. Hun kan sutte på puppen, men har bare fått ammet skikkelig 4 ganger siden hun ble født. Jeg er redd for at hun får altfor lite mat. Derfor kjøpte jeg idag MME og fylte en flaske og hun spiste hele flaska! Hun gråter endel om kvelden og natta, promper og raper mye, så jeg har trodd hun har hatt vondt i magen og derfor ikke vil amme. Tror dere hun bare sutter på puppen fordi det ikke har kommet skikkelig igang enda? Jeg har litt råmelk, det ser jeg, men det er ikke sikkert det er nok for henne. Jeg skal tilby henne pupp så ofte jeg kan, men føler at jeg må gi henne mme for at hun i det hele tatt skal få i seg noe. Vil ikke ha en sulten baby!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. I og med dere fikk reise hjem fra sykehuset regner jeg med at hun ikke har gått ned så altfor mye siden fødselen? Da er i så fall alt i orden med henne og hun får den næringen hun trenger. Vi fikk som tips å kle av, evt. skifte bleie, på en sovende baby får å vekke henne til måltidene, ca. hver 3. time. Det fungerte ganske godt en periode. Nå er hun 3 uker og våkner stort sett av seg selv når hun er tørst/sulten. Disse små vil gjerne ammes litt oftere nå når det er så varmt, det er jo den eneste måten de får i seg væske på.

Men det kan jo hende hun får i seg masse melk på den lille suttingen ogsås, husk at magesekken hennes er ganske liten, og både raping og gulping er helt vanlig til de er ganske store. Jeg ville kuttet ut mme foreløpig og heller sett hvordan det var om en ukes tid. De aller fleste babyer er urolige på kvelden, mor har mindre melk og de vil mates oftere, pluss at de har en masse inntrykk som skal bearbeides.

Det er dritskummelt de første dagene, men om et par dager er dere godt kjent og alt går mye lettere - også det å være våken med en lys våken, nysgjerrig og fornøyd baby et par timer midt på natten...

Skrevet

Den første uka hjemme med nyfødt er skummel. Særlig som førstegangsfødende. Jeg ville prøvd å pumpe meg for å se om det kan øke produksjonen. I tillegg har jeg fått anbefalt amme-ta og vørterøl. Det skal visst sette i gang produksjonen. Lykke til.

Skrevet

skal prøve med litt pumping nå snart - håper det hjelper! :)

noen andre med råd, så bare skriv - tas imot med stoor takk! skummelt å være mamma..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...