Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I natt voknet jeg av at jeg hadde utrolig vondt i den ene puppen, og at jeg frøs. På soverommet vårt var det sikkert 30 grader, så det var ikke tempraturen det sto på....

Noen gode råd om hvordan dette skal gå over, eller må jeg oppsøke lege?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har hatt det akkurat som deg. Det jeg gjorde var å alltid la babyen begynne å spise av den vonde puppen. Og sørget for å pumpe den hver 2.time (mellom snuppa's måltider hadde spist, hu spiser hver 4.time)

Sørg også får å pumpe den helt tom før du legger deg for natta.

Dette funka fint for meg. Feberen ble borte etter et halvt døgn. Men hvis du ikke merker bedring innen 24 timer (dvs fortsatt feber) så skal du kontakte lege!

Skrevet

lille-mille har gitt deg gode råd, men du må også tømme brystet om natten, hver 3.time - slitsomt, men definitivt verdt det.

Du kan lese om det på www.ammehjelpen.no under tette melkeganger.

Viktig å oppsøke lege hvis det ikke bedrer seg.

Du bør selvsagt også ta det mest mulig med ro og prøve å få litt avlastning hvis mulig.

Selv ventet jeg litt for lenge med å oppsøke lege + at når jeg kom til lege fikk jeg feil antibiotika og legen forstod ikke at en hard kul i brystet var brystabcess.

Skrevet

håndmelk den vonde puppen etter amming (det er alltid noe igjen, særlig etter pumping)

ellers er det som de andre her skriver, viktig at du får tømt puppen annenhver time.

bruk gjerne ullinnlegg.

jeg sverger til et homeopatmiddel som heter belladonna, tar tre perlekapsler under tunge tre ganger for dagenm når jeg kjenner en liten sntydning til betennelse! det funker! fåes på apotek!

du trenger ikke legehjelp, men blir feberen høy, og den ikke går over, og hvis du blir rødflammet på puppen, da drar du!

god bedring!

Skrevet

Her var det allerede kommet mange gode råd. Jeg kommer gjerne med flere, forebyggende råd også.

Som nevnt over her, Ullinnlegg!! Det er utrolig viktig å ikke fryse på puppene, heller ikke utsette dem for trekk. Man er enormt følsom når man ammer!

Bruk ullinnleggene innerst, papirinnleggene blir kalde når de er våte, og det er ikke bra.

Men skift ulla ofte, du får kjøpt billige innlegg på Sparkjøp.

Når du har betennelse er det lurt å koke dem og, for å drepe alle bakterier.

Legg Ullinnleggene i en kjele med kaldt vann. Kok opp og la koke i vann i fem minutt, ta så av plata og la det kjøle seg ned av seg selv.

Ikke rør rundt, det er det og raske tempendringer som gjør at ulla krymper/tover seg.

Pass også på at BHen er sotr nok. Om det er for liten vil den klemme på steder på puppen, som lett kan føre til at melkegangene tetter seg til, og igjen kan føre til brystbetennelse.

Og har du feber i mere enn 24 timer, dra til lege med en gang.

Bb er ikk noe man ser an eller spøker med, komplikasjonene som kan oppstå er såppas alvorlige at dette tar man seriøst!

Og bb er enormt smertefullt, og feberen kan bli veldig høy!

Men det går raskt over om man får rette antibiotikaen om det har blitt bakteriellt.

Er det helt i starten kan man klare å kvitte seg med det på egen hånd med de rådene de andre har nevnt over, varm dusj eller et varmt bad gjør at utdrivingen går lettere.

Det finnes også en nesespray på resept som gjør utdrivingen lettere.

Legg deg gjerne i sengen og la barnet suge på den vonde puppen så lenge det vil.

God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...