Gå til innhold

tom fostersekk-mistet tvilling-den andre lever

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg er idag 6+1 og har idag vært på UL pga liten blødning for 1,5 uke siden og litt brunlig utflod etter dette. Det viste seg at det var en tom fostersekk på samme størrelse som den andre fostersekken med det levende fosteret i. En kunne veldig tydelig se dette og også "sporet" etter hvor blodet kom ifra (litt vanskelig å forklare, må se UL-bildet).

Siden jeg alltid har ønsket meg tvillinger ble jeg selvølgelig litt lei meg, så jeg fikk ikke stilt de spørsmålene jeg i etterkant sitter med.

Gyn sa at jeg skulle ta det med ro pga at der var mer blod som skulle ut av livmoren (han så dette), og når dette blodet evt kom, så var det fare for at det kunne "dra" med seg den fostersekken med det levende fosteret i. Noen som vet noe om dette?

Er det ikke slik at når en har hatt en SA så skal en som regel ha en utskrapning dersom en ikke tømmer seg helt selv? Men, en kan jo ikke ta utskrapning av dette når der er ett levende foster igjen. Er da sjansen stor for at dette også ender i en SA? Gyn sa "både-og", så jeg vil gjerne høre fra noen som har denne erfaringen...

Hvorfor er det egentlig viktig å ta det med ro, ikke springe til fjells ol sa han til meg? Dersom det ikke er liv laga, så er det lite vi kan gjøre fra eller til eller? Dette er vel det de kaller en truende abort så det var derfor jeg fikk beskjed om å holde meg rolig.

Jeg har forøvrig 3 friske barn fra før og ikke hatt SA tidligere.

Setter stor pris på å høre fra andre om det samme!

Klem fra meg som h

Fortsetter under...

Sendte ut før jeg fikk skrevet helt ferdig...

Dersom plomme/fostersekken ikke tømmer seg mer og blir liggende, hva skjer da med denne når den andre fostersekken og fosteret vokser? Vil denne være truende underveis i svangerskapet? Eller har den ingen betydning?

Kanskje litt kompliserte spørsmål..

Klem fra meg som håper (skulle det være...:))

Hei, det var leit å høre at du mistet den ene tvillingen din. Jeg kan dessverre ikke svare på spørsmålene dine, men ville bare si at jeg kjenner ei som opplevde det samme som deg og som fødte et frisk barn etter å ha mistet den ene tvillingen. Hvis du ikke får svar på de tingene du lurer på her inne kan du kanskje ringe sykehuset og be om å få snakke med en jordmor/ lege?

Jeg håper virkelig det kommer til å gå bra med deg og den lille!

Klem fra meg

Jeg har dessverre ikke noe svar å gi deg, men jeg har et spørsmål... Er det tvillinger i familien din? Jeg sitter her med tårer i øynene nå for jeg hadde en liten blødning for 1,5 uke siden (ca uke 6). Blødde bare friskt i noen timer og så litt brunt i en dag. Var helt sikker på at det var en SA og sørget pga det. Men, symptomene mine er såååå tydelige enda og faktisk mye sterkere. Har ikke fått gått til UL pga ferie, men skal 4 august.

Grunnen til at jeg får tårer i øynene er at jeg får håp av å lese innlegget ditt. Forbanner meg selv for det, for orker ikke en til skuffelse. Dette er min 3 SA på 6 mnd og jeg er maks sliten. Det hadde bare vært så nydelig om det var en til i magen min som lagte alt dette rotet i kroppen min.

Beklager at jeg ikke kunne svare. Håper at det går bra med deg!

Ja, jeg har lest om dette med vanishing twin. For et par dager siden hadde jeg utflod som var som slimklumper, akkurat slik som når en mister slimproppen før fødsel. Men, ikke noe antydning til blod. Husker du om du hadde dette? For jeg tenkte kanskje det kunne være plommesekken som kom ut.. Men, vet ikke om det er slik det fungerer.

Jeg har hatt store problemer etter fødslene tidligere med flere utskrapninger fordi livmor ikke har tømt seg skikkelig. Etter sist fødsel hadde jeg to utskrapninger, og faktisk en utskrapning 1.5 år etterpå fordi der var mye rester etter fødselen.

Men, jeg skal ringe en jordmor/lege for å prøve å få svar på alle spørsmålene jeg har.

Men, du fødte et barn etter denne hendelsen?

Annonse

Sender masse lykkeønskninger til deg!!

Ja, jeg har bestemor som var tvilling, ellers er det ikke så mange, men oldefar var tvilling og et søskenbarn som har..

Ellers så hadde jeg kraftige graviditets-symptomer før jeg mistet, og jeg bare visste at det var tvillinger. Symptomene mine avtok kraftig dagen etter blødningen, men tok seg opp igjen, men ikke så sterke. Bare et par kvalmebyger pr dag, ingen mensmurring som tidligere (har alltid hatt disse i tidligere svangerskap også), litt vondt i korsrygging, og av og til noen stikkinger. Men, for bare å være litt over 6 uker på vei har jeg en svær mage. Så dette er vanskelig å skjule og er ganske "hemmende" nå på sommeren. Så jeg gleder meg tmil å få kunne fortelle dette, dersom det ikke går gale.

Håper virkelig for deg at du lykkes denne gangen. Har lest veldig mange plasser at en mister symptomer etter SA, så du kan jo håpe på at der fortsatt er "noen". Jeg skulle ønske du kunne få komme deg raskere til UL. Har du noen privat-klinikker i nærheten som du kan dra til? Slik at du slipper å tenke så lenge? For det er skikkelig vondt og slitsomt, det vet jeg...

Har du mange tvillinger i familien?

Klemmmm

Takk for gode tilbakemeldinger, det er slikt som varmer. Ja, det var leit at jeg mistet. Har ønsket meg tvillinger siden jeg var liten pike...

Ja, jeg tror jeg skal få ringe til noen som kan svare på dette, for det er litt "slitsomt" og liksom gå å vente på noe...og usikkerheten rundt dette.

Takk igjen

Klem fra TS

Takk for omtanken!:)

Nei- vi har ingen tvillinger i familien som jeg vet om. Har tenkt mye siden i går kveld og må bare prøve å glemme alt i 1 uke til. Brystene er ikke så ømme i dag, så symptomene begynner kanskje å forsvinne. Det er sikkert ikke rart at kroppen min er i ulage mtp hormoner og alt etter 3 kjappe SA.:)

Går det bra med deg? Bør ikke du få UL snart igjen? For å se om det var plommesekken som kom ut mener jeg...

Lykke til! Håper at det går bra med den lille i magen din.

Fo info så hadde jeg hcg på 149 000 2 uker etter det jeg trodde var en SA. Målte nå på tirsdag. Jeg er visst gravid allikevel, men tror det ikke helt før jeg får se det på mandag. Tiden går så tregt!!!!:)

Det var ihvertfall en forklaring på hvorfor jeg har vært så ut av det i kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...