Gå til innhold

For lite melk på kvelden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 11 dager. Tirsdag og onsdag kveld var hun urolig og gråt i 4-5 timer på natta, før hun endelig sovnet, helt utslitt. Og det var vi også!

Min mor foreslo at jeg kanskje hadde for lite melk, for det hadde hun slitt med på kvelden. Og da jeg tenkte etter, merket jeg jo at brystene ikke så ut til å fylles noe særlig utover kvelden.

Så i går kveld ammet jeg til hun slapp taket, og så tilbød vi henne mme etterpå. Hun virket skeptisk først, men så spiste hun i vei, og sovnet like etterpå, mett og fornøyd. Det samme gjorde vi i kveld, og nå sover hun også søtt.

Men hva er det som gjør at melkeproduksjonen er lavere på kvelden?

Flere som opplever det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde også lite melk på kveldene, og vi begynte også å gi mme. funket som bare det. han ble en helt annen baby! jeg sluttet gradvis å amme, helt stopp da han var 3 mnd. jeg hadde generelt for lite melk, han var stor da han ble født, og jeg hadde ikke nok til å mette han.

hva som er grunnen til at det er mindre på kvelden aner jeg ikke..prøvde å pumpe og pumpe på kveldene, men ble ikke mer!

Skrevet

jepp..sånn var det her også!

jeg synes du bør vente litt med mme, siden datteren din er såpass ung, kan det også være et økedøgn eller mange økedøgn på rad!

produksjonen er ikke tilpassa ennå, det tar ofte et par mnd før dere er helt samkjørte.

men det er jo ditt valg, vi begynte med en flaske mme på kvelden ved 3 mnd, den flaska får hun fortsatt (8 mnd) og vi synes det er greit med den flaska, som har blitt en del av leggerutinen.

jeg tok litt akupunktur for å få opp produksjonen, det hjalp meg, men jeg var ikke flink nok til å opprettholde produksjonen selv, hadde bla en periode på kvelden, noen timer før leggetid, hvor snuppa bare ville ha flaske, dette varte et par uker, og dermed forsvant litt av effekten fra nålene..

Skrevet

forresten, nå pumper jeg hver kveld, for at melka ikke skal reduseres med tanke på den flaska vi gir. dersom du begynner fast med flaske, er det lurt å pumpe litt! det begynt ejeg med da søvnmønstret var etablert, så jeg ikke risikerte at hun våkna og ville ha mat rett etter at jeg hadde pumpa meg!

Skrevet

Jeg ammer først, for jeg vil jo gjerne at produksjonen skal øke. Men så slipper hun taket når hun har tømt puppen, og er fortsatt ikke fornøyd. Og da gir vi henne litt mme. Ikke snakk om noen hel flaske. Og det er bare på den siste ammingen. Ammet i 11 tida i går kveld, og så fikk hun litt mme etterpå. Hun sovnet like etterpå, og sov helt til kl 6...

Skrevet

Dette er helt vanlig og vi har også urolig baby på kvelden, men jeg lar henne få ha puppen så lenge og mye hun vil, da går det ganske bra - selv om hun blir litt fortvilet innimellom når det kommer for lite. Men jeg velger å bruke dette til å stimulere produksjonen hos meg. I går hadde jeg pumpet ut litt på morgenen for å gi på kvelden hvis det ble krise, men da vi hadde fått varmet opp flasken sovnet hun - rundt kl. 23, og sov til fire i natt :) Så hun hadde totalt sett fått nok melk i alle fall.

Jeg merker også at det ikke fyller seg så mye opp om kvelden, jenta vår er 3 uker, men etter hvert spiser de jo sjeldnere og da burde jo alt være i orden.

Skrevet

Jeg har en baby på 10 dager, har hatt det akkurat som du de siste 3 kveldene. Har pumpet om morgenen og gitt han det på kvelden når jeg har gått tom, men virker ikke som han har blitt ordentlig mett allikevel. Tenkte kanskje grunnen til at der er lite på kvelden er siden jeg har pumpet om morgenen/formiddagen? Vet ikke...

Men venter liksom bare på at det skal komme mer, for jeg hadde rikelig de første dagene og også hele det første året på min forrige sønn.

Men kanskje ikke så dumt å gi han MME på kvelden etter jeg har gått tom slik at han blir h e l t mett. Vet ikke..... Hmmm.... Kanskje han vil sove bedre da, sover ikke lenger enn 3-4 timer strekk nå...

Skrevet

Les linken Calypso07 la ut over her.

Der står det forklart hvorfor det virker som man har mindre melk på kvelden.

Slik er det for de aller fleste.

Skrevet

Som mange sier her så er det normalt at det er mindre melk på kvelden, og at det kan være nok allikevel fordi den er mye fetere. Jeg hadde litt for lite melk i begynnelsen, og måtte gi tillegg, ikke bare på kvelden, men også etter hvert måltid. Men, jeg ga aldri opp med å amme, og etterhvert drakk hun mindre og mindre tillegg etter puppen, for så å ikke ville ha noe mer, bortsett fra om kvelden. Siden da har jeg fullammet. Ja, fullammet, for det hun får på flaske på kvelden har jeg pumpet kvelden før. Da hun begynte å sove gjennom hele natta begynte jeg nemlig å få uutholdelig melkespreng på morgenen (og våknet av dette før tulla våknet), for det ble rett og slett for lenge mellom måltidene (19:30 - ca kl 7). Da begynte jeg å pumpe rett før jeg legger meg, og da pumper jeg mellom 100 og 150 ml, alt avhengig av når jeg legger meg.

Det tar jeg nå vare på, og tulla får det på kvelden etter kveldspuppen. Hun drikker ikke alltid alt, og noen ganger virker det selv litt lite, men hun sover allikevel natta igjennom, uavhengig av hvor mye hun har fått i tillegg. Hun er nå nesten 6 måneder og følger vektkurven sin helt fint :-)

Skrevet

prøv mme på kvelden.Jeg fikk plutselig nesten melkestopp da mini var ca 2.5mnd og fikk resept på nesespray og anfpran av legen på helsestasjonen + at jeg kjøpte meg ammete på apoteket. Funket som bare det.Ammet ca hver 1.5-2time og håndpumpet meg et par min etter hvert måtid i en ukes tid (fikk melka Gir alikevel mme i tillegg på kvelden for å være sikker på at han blir god og mett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...