Anonym bruker Skrevet 25. juli 2008 #1 Skrevet 25. juli 2008 har brukt kvelden til å lete på nett, men finner ikke det jeg er ute etter... har en datter på 6 mnd og en mann som røyker:( jeg sluttet for 2 år siden.da hadde jeg røykt i 8 år, så jeg vet hvor vanskelig det er å slutte. mannen min lovte at han skulle slutte før dattera kom, men har ikke klart det og jeg er så enormt skuffet. han røyker bare ute, men kommer ofte inn og snakker med henne og tar på henne rett etterpå uten å ha vasket hendene og med røykånde. han røyker når han triller henne i vognen og ofte når han er i nærheten av henne ute, sånn at hun blir utsatt for passiv røyking. dettte plager meg veldig og gjør meg bekymret. skulle så gjerne hatt noe fakta å slå i bordet med for å få han til å forstå at røykinga hans ikke er bra for barnet vårt. han skal slutte sier han, men jeg vil ha fortgang på sakene. han forguder datteren sin, så jeg håper han ville sluttet umiddelbart om han skjønte at det får konsekvenser for dattera hans at han røyker. skjønner at denne forespørselen er vanskelig, men kanskje der er noen som vet noe jeg ikke vet...
Han79 Skrevet 2. august 2008 #2 Skrevet 2. august 2008 http://www.shdir.no/tobakk/helse_og_tobakk/passiv_r_yking/ Det er viktig at han ikke sover i samme seng som barnet, da dette øker sjansen for krybbedød. "Undersøkelser fra kulturer der mor deler seng med barnet, me praktisk talt ikke røyker, viser lav forekomst av krybbedød (...) En rekke studier fra vår del av verden, også Norge, viser at røykere ikke må sove i samme seng som spedbarn, Av 11 norske barn som døde mellom 1998 og 2003 mens de sov i fereldresengen, var minst ti stykker barn av røykere. Kanskje ale, for den siste manglet det opplysninger om. En teori om årsaken til dette er at utåndingsluften fra røykere inneholder for mye korbonmonoksid - eller kullos-og andre giftige stoffer som kan svekke pustesenteret barnet har i hjernen." (Gro Nylander, Mamma for første gang, s. 270)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå