Gå til innhold

Sykemelding

Mango78

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt og lest at en blir tilbudt sykemelding i uke 20 når en går gravid med tvillinger. Gjelder det alle? Kan ikke se for meg at legen min ønsker å sykemelde meg når jeg skal på neste kontroll. Er i kjempeform og føler ikke behov for det!

Hvor lenge er det vanlig at en jobber fullt? Var innstilt på å jobbe helt til slutt,men det er kanskje litt vel optimistisk?? Eller?

Noen som vet?

Fortsetter under...

Fra uke 27/28 tror eg det er mest vanlig at de fleste blir sykmeldt.

Selv ble eg sykmeldt 50% fra uke 20, men det var fordi eg ba om det da eg var konstant trött og sliten. Hadde ikke overskudd når eg kom fra jobb, og etter hvert gikk det utover jobben også. Greidde ikke yte maksimalt... Jobber i barnehage, så må være "beredt" hele tiden... :)

Men legen min sa at fra uke 28 så mente hun at da burde ikke tvillinggravide jobbe lenger. Tror det kan variere fra sted til sted, samtidig som at en må ta hensyn til mors helse og tilstand :)

Noen har behov for sykemelding för, andre kan gå lengre...

På skjemaet fra Rikshospitalet står det fom uke 22 skal man sykemeldes. Men det er jo ingen som tvinger deg inn i det.

Selv ble jeg sykemeldt veldig tidlig pga høyt blodtrykk og protein i urin.

Så har jeg jo 3 barn fra før - så jeg var sliten og kroppen sa ifra.

Jobbe helt fram tror jeg blir vanskelig her jeg sitter med mage på 125 cm og knapt sover om natten. Ved min forrige graviditet (03) så jobbet jeg samme dagen som jeg fikk.

Man sier vel at man sykemelder tvilling-gravide mellom uke 20 og 25. Også hører man om de som er sykemeldte hele svangerskapet og de som jobber f eks noen prosent helt frem til uke noen og tretti.

På Ullevål fikk jeg beskjed om at maks uke 22 - og da ble jeg fullt sykemeldt. Mange mener at selv om man føler seg i kjempeform skal man likevel bli 100% sykemeldt for å unngå for tidlig fødsel. Det er mye som venter både med tanke på svangerskapet, fødsel og tiden med tvillingene. Så benytt tiden godt og plei deg selv litt også :)

Jeg fikk ikke noe tilbud om sykemelding ved uke 20.. Er nå i uke 25 og har nyligt gått ned til 60% stilling fordi jeg ba om det. Har et yrke der jeg står og går hele dagen og dette kjenner jeg er tungt på rygg etter som det nå er noen kilo ekstra der..Men for all del,dersom du er i fin form så er det ingenting som er bedre enn å jobbe,ingenting å trakte etter å sitte hjemme! Jeg skal jobbe ut uke 28 og går der etter ut i full sykemelding etter råd fra lege/jordmor pga fare for fortidlig fødsel som de er litt ekstra påpasslige på når det er to som deler mageplassen:)

Eg heller fekk ikkje tilbud om sjukemelding i veke 20, trur det er få som får det viss alt av prøver og sånt er normale.

Eg BA om 50% sjukmelding, da eg var heilt utslitt. Hadde null overskudd... Og legen forstod meg heldigvis :)

Og når det gjelder "rutiner" for når det er vanlig å sjukemelde tvillingravide, så er det ingen fasitsvar trur eg. Berre sjå på svara i denne tråden :)

I bunn og grunn så er det din og barna sin tilstand, og legen sine meininger/oppfatninger som gjelder trur eg... :)

Annonse

Jeg fikk beskjed allerede på første ul i uke 9, at jeg kom til å bli sykmeldt i uke 20. Det var vanlig rutine på dette sykehuset. Tenkte at tida kom til å bli forferdelig lang, men.....der tok jeg feil;) Syns tida har gått kjempefort, og det er ingen tvil om at man virkelig trenger denne tida og slappe av på.Har vært så trøtt og sliten hele tida, og etterhvert rekker man jo heller ikke så mye mer enn å flyge på kontroller!

Merker STOR forskjell på å gå gravid med to iforhold til en jeg da!!!!

Så prøv å nyt all den fritid du kan få.....Du har en dyrebar last, som kommer til å ta mye av kreftene dine framover. Og det viktigste for ungene er at du har det bra!

Lykke til videre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...