Gå til innhold

hva kan man ikke spise\drikke når man er gravid?

Anbefalte innlegg

Tenkte det var ok med en tråd om hva man ikke bør spise\drikke når man er gravid.

Kan ikke huske noe særlig fra de tidligere svangerskapene jeg, var noe med store fjellørret som inneholdt beqerell. blåmugg ost. hvordan er det med spekemat? noen som vet det?

Fortsetter under...

Tror det er pga det høye bakterieinnholdet, spekemat er jo på en måte rått kjøtt.. Har hørt noe om den berømte listeriabakterien i i forhold til spekemat. Ellers har jeg også hørt "myke" oster (som feks blåmuggost) og annen mat som ikke er pasteurisert. Og alkohol er vel greit å styre unna..;)

Spekemat kan spises om den har fryst 48 (?) timer eller evt stekt i ovnen, f.eks på pizza.

Rå laks til f.eks til sushi kan spises, men sørg for at det ferskest mulig. Vakum pålegg kan også spises men også ferskest mulig :)

Oster som brie, gorgonzola kan man å spise, men ferskest mulig!

forrsten har synnenøve finden kommet med en parmesanost som er pasterusert, åssen skrives det igjen ??

Annonse

Litt usikker på det med sushi Snusmusa, legen min sa spesifikt at sushi ikke var å anbefale..

Er ikke vanlig parmesanost pasteurisert? Oida, det har jeg spist flere ganger.. jaja, sånn kan det gå, man klarer vel ikke å unngå alt uansett:)

Mulig vanlig parmesan er det-usikker ;)

Men sushie er visst lov nå, men ikke all sushie. Men laks er visst ok om du er nøye og spiser den feskest mulig.. Vet flere som spiser det og som har sjekket at sushie nå er "friskmeldt" for oss gravide... Men greit å være forsiktig, det er jo rått...

Jeg spørte legen min om spekemat ved siste graviditet. Hun sa at det gikk greit om en ikke spiste store mengder av det. Kan fint ha det som pålegg på skive. Den gang var jeg helt hektet på fenalår og spekeskinke og spiste masse av det. Det gikk jo helt fint. Ellers så spiste jeg det jeg hadde lyst på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...