tryllepike * lykkespirer* Skrevet 25. juli 2008 #1 Del Skrevet 25. juli 2008 Er 12. uker ferdig i dag. Var på ul på onsdag og var da 11+5. Det jeg lurer på er: - er tvillingene små når han målte dem til 5 cm da jeg var 11+5? - De deler morkake. Er det noen andre som har opplevd dette? Kan være sjanse for twin to twin syndrom der en får mer av næringen og blodet. Noen som har opplevd dette? - Jeg har kynnere om natten. Hadde du også det? Er veldig taknemligfor svar for det er ikke lett å finne info om dette!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138310310-garvid-med-eneggede-tvillinger-med-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-andre-med-eneggede/
junimamma:o) Skrevet 27. juli 2008 #2 Del Skrevet 27. juli 2008 Heisann! Når det gjelder størrelse i uke 11 + 5 har jeg ikke peiling, for jeg visste ikke at jeg ventet tvillinger før på ordinær ultralyd i uke 19. Så det var jo en hyggelig overraskelse ) Men det er veldig vanlig at eneggede tvillinger deler morkake, det gjorde også mine. Det er vel sånn at jo senere egget deler seg i to, jo mer har tvillingene felles. De som deler seg veldig tildlig, kan få hver sin morkake. Mine hadde også felles ytre fosterhinne, men hver sin indre fosterhinne. Dette er også veldig vanlig, og forekommer hos flertallet av eneggede tvillinger, så vidt jeg har forstått. Så er det jo sånn at når de har felles morkake, er det alltid en sjanse for TTTS, dvs at den ene får mer og den andre mindre av næring og blod. Jeg var til kontroller ganske ofte på slutten nettopp med tanke på dette, ettersom den ene tvillingen var litt større enn den andre. Og da de ble født var det tydelig at den ene hadde fått litt mer blod enn den andre, for jeg fikk en blek og slapp tvilling og en som var mye mer rød i fargen. Men det var ikke mer enn 200g forskjell på dem, og det meste forløp ganske udramatisk. Min bleke tvilling fikk en blodoverføring dagen etter fødselen og har siden vært i fin form. Og jeg har i dag to tilsynelatende friske og vakre jenter på snart 2 1/2 måned ) Det blir som regel mer dramatisk dersom TTTS oppstår tidligere i svangerskapet, men dette skjer heldigvis bare med et mindretall, og også da kan det godt gå bra med begge tvillingene. Så jeg synes ikke du skal bekymre deg for det allerede! De aller fleste eneggede tvillinger går det kjempefint med ) Når det gjelder kynnere, hadde jeg masse av dem i siste halvdel av svangerskapet, også om natten. Men ikke så tidlig som uke 12. Men jeg tror ikke det betyr at det er uvanlig. Lykke til med tvillingene dine! Det er veldig hyggelig å være tvillingmamma ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138310310-garvid-med-eneggede-tvillinger-med-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-andre-med-eneggede/#findComment-138317970
ylva84 Skrevet 28. juli 2008 #3 Del Skrevet 28. juli 2008 Hei!Gratulerer så mye,fantastisk er det ikke? Tror ikke at tvillingene dine er spesielt små.. Da jeg var 15 uker så var de ca 12 cm.. de vokser fort skal jeg si deg! Jeg er nå i uke 25 og mine er litt mindre enn den skalaen man følger på en enlingskala,og det er jo nettopp fordi de deler alt gjennom 1morkake. Jeg fikk beskjed om at det var en viss fare for TTS siden de deler morkake og har derfor blitt fulgt opp med UL hver 14dag.Veldi betryggende! Hvet du om de deler indre og ytre fostersekk? Mine deler ytre men har da hver sin indre,og de har fordelt næringen fint seg imellom,litt str forskjell er det i vekten,men ikke noe av betyding.. skal godt gjørest å få helt lik fordeling av alt. Når det gjelder kynnere så har jeg blitt fortalt av lege og jordmor at det er veldi vanligt å få tidlig og hyppige kynnere iforhold til om man går med 1 barn,men det er ikke noe fasit svar.. Jeg har selv nesten ikke hatt noen kynnere.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138310310-garvid-med-eneggede-tvillinger-med-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-andre-med-eneggede/#findComment-138326398
Moniken, mamma til 3 Skrevet 29. juli 2008 #4 Del Skrevet 29. juli 2008 Hei og grattis med tvillinger i magen. Jeg har bare et lite spørsmål: hvordan vet du at de er eneggede? Legen min sa at selv om de deler morkake så kan de være toeggede og at man ikke kan vite sikkert før etter de er født. Er det feil, tro? Hva har legen din sagt? Lykke til videre Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138310310-garvid-med-eneggede-tvillinger-med-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-andre-med-eneggede/#findComment-138330511
tryllepike * lykkespirer* Skrevet 29. juli 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 29. juli 2008 TUSEN TAKK FOR FLOTTE SVAR!!!! Jeg har vært hos en spesialist på majorstua. Han sa de tydelig var eneggede. De deler alt, men har en suuuuuuper tynn skillevegg. For at de skal være to eggede må de ha en skillevegg på minst så så mange mm..husker ikke helt hvor mye. Men skillevegg var vist bra for at slipper de å vikle seg inn i hverandres navlestrenger! Spennende dette her og litt skummelt. Ikke bare bare å være gravid gitt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138310310-garvid-med-eneggede-tvillinger-med-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-andre-med-eneggede/#findComment-138330853
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå