Anonym bruker Skrevet 25. juli 2008 #1 Skrevet 25. juli 2008 Hei! Jeg venter en gutt i begynnelsen av oktober. Fikk tidlig vite at han har klumpfot på begge bena, av ganske sterk grad. Trenger å få tips og råd av noen som er i samme situasjon. Jeg tenker spesielt på praktisk tilrettelegging, som eks; bilstol eller sikkerhetsnett? Bading? O.l.? Lurer også på hvordan den første tiden blir i forhold til gråt, smerte, smertelindring osv. Og hvordan har dere tilrettelagt det i forhold til søsken? Har da en jente som er 16 måneder. Er dere noe dere har erfart som jeg burde tenke på? På forhånd takk!
nanna76 mor til tre Skrevet 25. juli 2008 #2 Skrevet 25. juli 2008 hei jeg har en gutt på snart 15 mnd født m klumpfot på begge bein du kan sende meg en privat mel så kan du få msn adrmin så kan vi snakke sammen der
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2008 #3 Skrevet 28. juli 2008 Hei dere to. Jeg har et smp... tok dere folat under graviditeten? Leste nettopp på nett at folat skal motvirke utvikling av klumpfot.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2008 #4 Skrevet 29. juli 2008 Jenta mi ble født med "falsk" klumpfot, dvs at hun ikke trengte mer enn gips i 6 uker, så var hun friskmeldt. Ortopeden som behandlet minsta sa at han hadde vært i Bangladesh og operert unger der for det samme. Dvs unger på 4-5-6 år som gikk på anklene. De kunne gå på et vis (utrolig nok), men med en enkel operasjon, så ble de helt friske. Så da ble jeg overbevist om at dette iallefall ikke var en krise!! Jeg ante jo ikke hvor lenge hun måtte behandles, så uansett ville det jo gå bra. Du kan forresten se indikasjon på om det er falsk eller ekte klumpfot ved å se på rynkene rett over hælen. Er det mange rynker, så er det som regel falsk, og er det bare en eller ingen, så er det ekte. Utrolig hva man lærer:) Nå virker ikke du som at du er spesielt hysterisk, men man blir jo litt satt ut uansett når det feiler ungene noe. Derfor min lille historie! Lykke til med fødselen når den tid kommer!!
siljaB Skrevet 29. juli 2008 #5 Skrevet 29. juli 2008 Den var ny for meg! Har tvillinger med klumpfot på begge beina. Det jeg hører er at de ikke helt kan forklare det, annet enn at det til en viss grad er arvelig. Det trenger ikke ligge i de nærmeste rekkene, men hvis en gutt er født med det, er sjansen større at hans sønn skal få det enn om han får ei jente. At folat forebygger ryggmargsbrokk har jeg hørt, men ikke klumpfot. Jeg tok folat, men fikk som sagt to jenter med klumpfot på begge beina...
nanna76 mor til tre Skrevet 29. juli 2008 #6 Skrevet 29. juli 2008 jeg har aldri lest el hørt at folat skal motvirke det..her er det ikke noen i fam som har det heller..og det er ingen fare å få et barn med klumpfot..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå