Gå til innhold

hva får man hjelp til på sykehuset?

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen barn enda, men vil selvfølgelig ha en gang.

og det er jeg lurer på er ;

Er det noen på sykehuset som forteller deg hvor ofte ungen skal bades , eller noe sånt ?

Hvis de gjør det, hva har de fortalt dere ?

trenger ikke å høre alt og HVORDAN man gjør ting, men hva fortalte de ?

Fortsetter under...

Du blir vist badestell på sykehuset og får prøve selv med veiledning. De kommer med tips om badestellet, men det er jo ingen fasitsvar så det blir sagt litt forskjellig.'

Vi ble ble anbefalt å bade babyen minst en gang i uke, kanskje annenhver dag. Eller hver dag om vi ønsket det, men ikke med såpe hver dag.

Jeg tror det kommer helt ann på hvilket sykehus du føder ved. Vi var på Ullevål, og den "hjelpen" vi fikk til bading var en dvd vi kunne se på alene på "stua". Ellers var det ingen som viste oss hvordan vi skulle skifte bleie, etc. Du må be om hjelp/spørre om det du lurer på. Skriv gjerne ned en liste med ting du lurer på slik at du er forberedt når du kommer på sykehuset.

• 1 måned senere...

Kommer vel helt an på hvor mye man spør selv. Vi var på ABC på Ullevål. Grep tak i første jordmor som stakk hodet inn på rommet morgenen etter fødsel og ba om kurs i bleieskift, bading og amming. Hun forklarte og viste til vi ikke hadde flere spørsmål. Babyer kommer jo ikke med bruksanvisning, så litt opplæring må til.

• 5 uker senere...

Første mann her i gården også. Vi spurte om barnepleier kunne hjelpe oss å vise stell og bad. Hun skulle "bare", før hun kom... Til slutt dro jeg gubben inn på badet å viste han hvordan han skulle skifte bleie, synes ikke noe om at ungen skulle måtte vente så lenge, og ikke hadde vi lyst til å sitte på rommet hele dagen heller. Når det dagen etter var ei som skulle vise oss hvordan man skulle bade var det vistnok for kaldt i rommet så hun ville ikke, "men slik holder du baby'n, og dette taket slipper du ikke uansett hva som skjer..." Hun konkluderte med at vi uansett ikke trengte å bade før navelstumpen datt av, så var like greit å utsette det hele.

-Vi gadd ikke å mase mer, så det ble med den opplæringa...

• 5 måneder senere...

Ingen som løper etter deg og forteller, du må spørre og mase selv! (På SUS iallefall).

De viste meg bleieskift på barsel, og det var tydeligvis det. Før rett før vi skulle hjem, da en snill hjelpepleier i forbifarten spurte "ja, dere har fått opplæring i bading og stell regner jeg med", men nei det hadde vi ikke. Så da viste hun oss bading med badegrepet, oljer og salver etc. Anbefalte bading 2-3 ganger i uka, ikke hver dag.

Veldig takknemlig for henne, hun reddet dagen :)

• 4 måneder senere...

Annonse

Fødte på A-hus og vi fikk absolutt ingen info om barnestell. Alt vi gjør av stell har vi funnet ut på egenhånd, og fisket etter råd fra andre som har barn. Men, man kommer langt med å bruke sin egen sunne fornuft!

Jeg fødte på KK i Bergen begge gangene og hadde to vidt forskjellige opplevelser.

Med førstemann ble jeg vist alt, jeg slapp å spørre også.

Med nr. 2 var ble jeg ikke vist noe, kan hende det var fordi jeg ikke var i form, eller fordi de visste jeg hadde barn fra før.

• 3 uker senere...

Vi fikk nærmest ingen opplæring (SI Lillehammer). Nå skal det sies at det var veldig fullt på barsel, men kunne ønsket meg mer oppfølging. Vi fikk svar når vi spurte, men kvaliteten på svarene og hjelpen varierte veldig med hvem vi spurte.

Anbefaler å skrive ned alt du lurer på og spørre og grave alt du kan! Du får som regel hjelp når du ber om det.

Jeg fødte på nye ahus, og fikk heller ingen info om stell og bading.

Når babyen skulle skiftes på, og de var der, gikk de bare og gjorde det selv uten å spørre eller høre om jeg ville "se og lære".

Bading har jeg lest meg til, og vi bader et par ganger i uken.

men gjør som de over her sier; skriv ned alt du lurer på, og huk tak i første pleier på barsel.

Lykke til,

• 4 uker senere...

Åjda.. Ser det er stor forskjell på å føde i store byer og "på landet".. Ang. bading så viste dei korleis vi skulle gjere det første gangen, så fikk eg prøve neste gang med barnepleier tilstede i tilfelle eg skulle ha spørsmål. Sånn var det med bleieskfit, amming, påkledning osv. også. Har visst vert heldig :-)

• 4 uker senere...

Jeg fødte på KK i Bergen, og jeg fikk hjelp til det meste.

De kom og byttet bleie, viste og forklarte til mannen mens jeg lå i senga og så på (jeg var litt eeh, blodfattig). Og etter et par dager kom de og spurte om de skulle vise hvordan man badet babyen. Da var jeg litt mer oppegående og deltok litt mer, men turte ikke å holde babyen i vannet selv enda, så det gjorde pleieren, hehe. Og viste hvordan man tørket rundt navlestumpen og slik etterpå. De var veldig filnke. Men jeg var på barsel i over 5 dager da, så da rakk jeg å få med meg litt mer hjelp enn de som bare er der i to dager.

• 3 måneder senere...

jeg fødte på Ahus og fikk ingen hjelp.. så ingen jeg kunn spørre heller.. så dro bare hjem ka jeg skull gjøre der når jeg heller kunne være hjemme med kjæresten min og kose oss med den nye babyen. hadde aldri bada en baby men lærte det fort selv mått jo bare hopp i d... man kan jo også spørre famillie ell venner som har barn dem har nok mange fine råd man kan bruke...

• 11 måneder senere...

Annonse

Jeg har født to ganger på a-hus og har fått den hjelpen jeg har trengt begge gangene. Den første gangen var i 2007 og det var en fantastisk dame på jobb alle dagene jeg var der, ikke hele tiden, men hun hadde kveldsvakt den dagen jeg kom på barsel og dagvakt de to neste, så hun hjalp oss masse. Hun hjalp mannen min å skifte bleie den første dagen og meg dagen etter når jeg orket å stå på beina, hun var fantastisk til å hjelpe til med ammingen, både kom hun og spurte om jeg trengte hjelp og hun kom når jeg trakk i snora. Det kan man forresten aldri gjøre for mye hvis man har spørsmål, ikke noe vits å klage over at man ikke har fått hjelp hvis man ikke har bedt om det heller.

Hun hjalp oss også å bade han første gang og var veldig opptatt av at pappaen også skulle være med på ting.

Den andre gangen var i 2010. Da trengte jeg ikke hjelp til bleieskift og amming, for det klarte jeg selv, men alle som var på jobb var flinke til å komme og presentere seg og spørre om de kunne hjelpe til med noe og ba meg si fra hvis de kunne hjelpe meg med noe. De sa også at jeg burde bade han fordi han hadde bla rester av blod i håret (han ble født med masse hår) og sa at de kunne hjelpe meg med det hvis jeg ønsket det. Når han var våken nok til å kunne bade kom de når jeg ba om hjelp og var med under hele badingen selvom jeg egentlig badet han selv. Hun som hjalp meg fulgte også med på om jeg tørket godt nok osv for å være sikker på at jeg husket hvordan det var med nyfødte og ikke bare eldre.

Begge oppholdene på barsel var veldig fine, med unntak av at jeg første gang lå på 4mannsrom og andre gangen 2mannsrom, jeg fikk hjelp til at jeg trengte hjelp til. Men som jeg sa litt lengre opp også, ikke vær redd for å be om hjelp! De som jobber på barsel er ikke tankelesere og noen syns de får for mye hjelp, andre for lite og den beste måten å få det som man vil på, er å si fra. (jeg skjønner når jeg ser når innlegget er fra at HI har født for lengst, men det kan jo være andre som lurer på det samme)

• 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...

Fødte på Fredrikstad, og fikk innføring i bading og masse hjelp til amming. Ellers svarte de på alt vi lurte på når vi spurte. Dra i snora - be om hjelp - det er jobben deres og gjør den villig om man lurer. Kjempefornøyd!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...