Bridy og lille øks med umbrako Skrevet 24. juli 2008 #1 Skrevet 24. juli 2008 HVordan oppdager man det? HVor lenge kan man leve med det?
kriztie Skrevet 24. juli 2008 #2 Skrevet 24. juli 2008 Smerter midt inne i brystkassen. Smertene er vanligvis klemmende, trykkende eller snørende, og stråler ofte ut til venstre arm. De kan også stråle ut til høyre arm, halsen, kjeven, den øverste delen av magen eller ryggen. Hvor lenge du kan "leve" med det er jo vanskelig å si noe om. Du oppsøker jo lege hvis du får noen av disse symptomene. Å gjør du ikke det kan du risikere å få hjerneslag...
Snart mor til 2 gutter Skrevet 24. juli 2008 #3 Skrevet 24. juli 2008 Hvordan det føles er jo avhengig av hvor det er. Hos meg startet det med ubehag i lysken - hadde ikke smerter, men kjente at det var noe der liksom. Det var på ettermiddagen/kvelden. Gikk ikke til legen før neste ettermiddag. Da var foten stor som en tømmerstokk og rød og blå. Hadde fortsatt ikke store smerter men det var et ubehag, og det var jo klart verre enn tidligere. Skjønte da hva det var. Viste seg at det var en 40 cm blodpropp fra over kneet og opp til magen. Dette skjedde i etterkant av fødselen der det ble akutt keisersnitt, og skyldtes nok en familiær svakhet. Fare for liv oppstår dersom blodproppen begynner å røre på seg og beveger seg til hjertet, lungene eller hjernen. Hos meg var de bekymret for dette da de behandlet blodproppen, fordi den var i den store vena der blodet går til hjertet. Er blodproppen i en åre som går fra hjertet er faren ikke like stor. Hos meg var blodproppen så alvorlig at dersom jeg hadde fått vanlig behandling med tabletter, så kunne skaden blitt så stor at foten måtte tas bort. Fikk derfor blodfortynnende rett inn i vena, dette gjorde behandlinga ekstra farlig så tett inntil keisersnittet. Har du mistanke om blodpropp - ta kontakt med lege med en gang. Ikke vent slik jeg gjorde - det gjorde nok ikke saken bedre for å si det slik.
krish Skrevet 24. juli 2008 #4 Skrevet 24. juli 2008 Det kan være individuelt hvordan man oppdager det, kommer også an på hvor proppen sitter. DVT- dyp venetrombose- sitter som oftest i beina. De vanligste symptomene er smerte, varme, hevelse, rødhet. Faren med DVT er at biter kan løsne og gå til lungene. Da merker du tungpust og ubehag av varierende grad. Jeg hadde selv lungeemboli - altså blodpropp i lungene- for 5 uker siden. Er gravid i uke 35 nå. Jeg ble akutt dårlig over natten med store pusteproblemer. Hadde sterke smerter diffust i brystet og hadde broblemer med å puste inn dypt nok. Det ble blålys til sykehuset på oss. Etter mange undersøkelser kom jeg på at jeg har gått med svake smerter i lårmuskelen en liten stund, dager kanskje uker. Har bare kjentes ut som en forstrekt muskel. MEn dette viste seg å være blodpropp i hovedvenen i lysken. Så altså ingen andre vanlige symptomer...... Jeg er sykepleier og jobber mye med observasjoner av blodpropp og jeg haddealdri trodd at dette kunne være det..... Så er du usikker, løp til legen! Håper alt er bra med deg!
pusekatta-fødeklar Skrevet 24. juli 2008 #5 Skrevet 24. juli 2008 Krish! har svak smerte bakpå låret, kjennes ut som du beskriver det. litt sentrert på en plass....kan det være blodpropp?
Gjest Skrevet 24. juli 2008 #6 Skrevet 24. juli 2008 jeg har en stråling ut i lårene, særlig på venstre fot. Men hadde også dette i forrige svangerskap. Fikk da vite av min fysio at det sikkert var pga bekkenet. Kan det være symptomer på blodpropp?
Snart mor til 2 gutter Skrevet 25. juli 2008 #7 Skrevet 25. juli 2008 Alle som har ubehag/smerter i lyske/lår som de ikke helt forstår bør sjekke det opp med legen sin. Det er bedre å gå en gang for mye enn en gang for lite. Det trenger ikke være sterke smerter selv om det er blodpropp. Ubehag er nok - det kan være en propp.
Gjest Skrevet 25. juli 2008 #8 Skrevet 25. juli 2008 hører nå til på 2.tri, men svarer her alikevel. jeg var til utredning i dag med ultralyd av blodårene til beina, men de fant heldigvis ikke noe. har siste 10 dagene lagt på meg seks kg, og i går kveld hovnet leggene plutselig opp, og da den høyre mye mere enn den andre. den høyre leggen føles i tillegg nummen på en måte, og jeg har svak kribling i den. har i tillegg hatt hovne og vonde lymfekjertler i lysken på høyre side i noen dager nå. gikk og la meg, men ble tungpustet når jeg la meg ned, samt at jeg begynte å hoste mye, stygg lyd og det kom opp noe tyntflytende gugg. var bedre etter noen gode tisseturer i løpet av natta. men var da allikevel til utredning i dag. men jeg er fortsatt engstelig tross at de ikke fant noe. røntgen legen undersøkte først feil fot. han trodde den venstre var den høyre. så han trodde jeg var litt tverr som også ville ha undersøkt den høyre som da ble hans venstre. det var heller ikke akkurat betryggende da. noen som har vært borti liknende? kan det være bare at jeg har mye veske i kroppen som gir dette ubahaget? sitter nå her med støttestrømper på og føler meg minst 20 år eldre plutselig.
krish Skrevet 25. juli 2008 #9 Skrevet 25. juli 2008 Jeg logget meg visst av litt tidlig i går..... Har du vært hos lege Bridy? Kunne ikke sagt noe annet i går enn at hvis du var usikker burde du fått deg en sjekk. Umulig å si om det er propp eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå