Anonym bruker Skrevet 24. juli 2008 #1 Del Skrevet 24. juli 2008 Vi vurderer å flytte til USA for et par år. Hva skjer med tanke på statsborgerskap etc. om man får barn der? Noe annet vi burde vite om? Mannen min vil ha health insurance gjenneom jobben. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138304236-hva-skjer-n%C3%A5r-man-f%C3%A5r-barn-i-usa/
hjertebank m/gutt07&jente09 Skrevet 4. oktober 2008 #2 Del Skrevet 4. oktober 2008 Når barnet er født får det automatisk amerikansk statsborgerskap, og dere må søke selv om norsk fødselsnummer og pass via nærmeste ambassade eller generalkonsulat. Eneste grunn for å få norsk personnummer for barn født og bosatt i utlandet er å søke om pass, så man må både søke om pass og skrive en skriftlig søknad om personnummer samtidig. Info og søknadsskjemaer kan dere få fra nærmeste ambassade og generalkonsul etter at barnet er født. sjekk www.norway.org Det er litt mer papirarbeid å føde i utlandet, men når det gjelder sykehus og fødsel er det helt topp. Jeg er gravid med nr 2 og skulle ønske jeg kunne føde i USA igjen, men nå har jeg jo flyttet hjem igjen så da får det blir fødsel på norsk jord i stedet. Det viktigste når man skal føde i utlandet er selvsagt en god helseforsikring, så man ikke trenger å betale selv. Jeg var dekket via NAV utland og måtte betale alt selv, for deretter å få pengene tilbake fra NAV. Og det koster en del for en fødsel og to netter på sykehus i USA..... Når det gjelder barnetrygd vet jeg ikke om dere da evt har krav på, må i så fall være medlem av folketrygden for å få det. Du kan jo evt ringe NAV utland for mer info! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138304236-hva-skjer-n%C3%A5r-man-f%C3%A5r-barn-i-usa/#findComment-138835213
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå