Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

Vet det er mange følelser ute og går her, men jeg tenkte jeg skulle dele med dere det jeg lærte mens jeg studerte Environmental Science. Der hadde vi et fag som gikk ut på å studere et helt produkts livssyklus, fra produksjon, distribusjon til butikk, til forbruker og hele veien til "graven". Det ble satt opp kalkulasjoner hvor produktet fikk "poeng" alt etter energiforbruk under produksjon, kjemikalier, materialforbruk, distribusjon (fly eller båt etc), hvor enkelt det var å få tak i produktet (kjøre langt/kjøre kort) etc.... Et av hovedeksemplene her var tøy vs engangsbleier. Han som var professoren vår gikk gjennom i detalj alle ledd i produksjon i ulike typer bleier, og gav poeng hele veien. Tro det eller ei. konklusjonen var at de fikk omtrent like mange poeng. Det var så lite forskjell at det var umulig å kåre noe "vinner", det kunne vippe begge veier! Som professor Billett sa: det viktigste er å velge det man selv ønsker og selv synest er praktisk og føles riktig. Det har iallefall fått meg til å tenke og ikke være så "skråsikker" hver gang denne diskusjonen kommer opp. Man skal ikke glemme at dagens store verdens produsenter (f.eks pampers) er sterkt presset mht for eksempel energi og kjemikaliebruk og bra er det. Velger man tøy så må man være sikker på at det blir vasket riktig (mht energiforbruk), tørket på riktig sted, bruker riktig vaskemiddel mht miljø og velge riktig materiale som er produsert på en bærekraftg måte. Bruker man papir så må man være ekstra nøye på avfallshåndteringen forøvrig, hvor kan det reduseres? Og uansett virker det som barn reagerer ulikt på de ulike produktene. Hver kropp er forskjellig. Jeg kjenner barn som får utslett av tøy andre som får det av pampers. Mye tenke på for å velge "riktig", men det viktigste er at man føler man velger en løsning man selv kan fungere med og ikke påføre andre eller seg selv unødvendig dårlig samvittighet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Interessant innlegg. Fint å kunne diskutere dette, føler det er vanskelig å få tak i korrekt informasjon!

De fleste som bruker tøybleier gjør det ut av miljø- tanker tror jeg. Så de fleste bruker nok miljømerket vaskemiddel i riktig mengde osv. Selv bruker jeg tøybleier rett og slett fordi det blir mindre søppel til syvende og sist. Så jeg tror jeg sparer miljøet for noe...

Rent praktisk i hverdagen merker jeg ikke så stor forskjell fra før (papir) og nå (tøy). Forskjellen er så liten at jeg skjønner ikke argumentet om at papir skal være lettvint.... Særlig når man skal bort, sier folk som ikke har prøvd. Men hva da? Når man er borte kaster man jo ikke papirbleia på bakken og går? Jeg har ofte måttet fraktet med meg bleier hjem for å kaste de. Det tar like lang tid å skifte. vaskemaskinen går av seg selv.... bare å trykke på knappen.

Skrevet

Eg har sett endel undersøkelser ang dette og har også sett noen som sier at det blir like miljøvennlig med tøy som papir....problemet med disse er at de ofte mangler endel info, spesielt når det gjelder tøybleier. F.eks så mener mange at man må skifte oftere med tøy enn med papir. Feil. Og så må man tenke på at tøybleier ofte er laget av økologisk bomull eller hamp/bambus, altså miljøvennlige materialer. Man trenger ikke nødvendigvis vaske flere vask i uka heller, vi vasker like mange maskiner som før, men med mindre vaskemiddel og uten tøymykner (altså vasker vi mer miljøvennlig nå enn når vi brukte papir!). Uannsett så er det kansje snakk om 1 maskin ekstra i uka, om man må vaske ekstra. Med tøy holder det med 24 bleier til hele bleieperioden, til alle barna, og man kan selge de igjen etterpå.

For meg virker det utrolig at noen fremdeles tror at papirbleier er mer miljøvennlig enn riktig bruk av tøybleier. Det blir som å si at det er mer miljøvennlig å bruke engangsklær i plast og papir enn klær laget av tøy. Er det noen som mener det? Det er veldig sjeldent (aldri) at bruk og kast er mer miljøvennlig enn gjennbruk!

Skrevet

Enig. Og når brettebleienes tid er over her i huset, kommer de til å få nytt liv som vaskefiller. Så jeg kommer til å ha nytte av de i mange år framover.... Og dermed reduseres forbruket ytterligere.

Skrevet

For de som er interessert i å lese om bleier og miljø, og da ikke bare tøybleier, men også plastbleier, så anbefales denne rapporten fra Sverige: http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/rapport_hadlamiljovanligt_blojorochmiljo.pdf

Det er testet 6 typer plastbleier, 2 av disse er svanemerket (bla. Änglamark som COOP selger), og en type tøybleier, imse imse, (produksjon/transport etc er ikke sammenlignbart med engangs, og spiller ikke så stor rolle siden det ikke dreier seg flere tusen bleier i løpet av en bleieperiode).

Den er lang, men svært interessant på mange måter, bla. det faktum at de fleste bleieprodusentene får råvarene sine fra andre kontinenter: feks får Libero fyllmassen (cellulosen) fra USA (46% av bleien), mens Pampers ville ikke fortelle... Det er jo nok et steg på stigen over økt miljøbelastning som de fleste nok ikke regner med.

Hvordan folk kan konkludere med at 40-50 bleier (som jeg tror vi kommer til å ende opp med, først formsydde, deretter lommebleier) i løpet av en bleieperiode, bleier som kan brukes igjen til nummer 2 og 3 (eller selges), kan ha like stor miljøbelastning som 5000 engangsbleier (15.000 om de brukes igjen til 2 barn til) får jeg bare ikke til å stemme. For den miljøbelastningen som produksjon av de ulike stoffene, transport av disse til fabrikk, produksjon av engangsbleiene, transport ut til butikker og deponering kan umulig gå opp i opp med produksjon (i hovedsak bomull (gjerne økologisk), hamp, bambus), transport ut til butikk/kunde og vasking av tøybleiene. Vi snakker om produksjon av under 1% av mengden engangsbleier! (og bruker man brettiser og ullbukser gjennom hele perioden så kommer man jo enda bedre ut). Med tøybleier så har man faktisk selv en mulighet til å ta egne valg på hvor miljøvennlig det skal gjøres: bruker man mindre og mer miljøvennlig vaskemiddel, setter på full maskin og lufttørker så kan man påvirke miljøbelastningen.

Skrevet

Eline, fikk "incorrect link" jeg....

Skrevet

BiM som kutter linkene rett og slett, det blir lagt til et mellomrom ved linjebrudd og da dukker det opp en %20 inni linken - hadlamiljov%20anligt - ta bort %20 og du får rett link.

http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/rapport_hadlamiljovanligt_blojorochmiljo.pdf'>http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/rapport_hadlamiljovanligt_blojorochmiljo.pdf

Alternativt: gå inn på: http://www.naturskyddsforeningen.se

Skriv "blöjor" i søkefeltet oppe til høyre, rapporten dukker da opp som andre treff i listen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...