Gå til innhold

dere som har hatt vaginal fdsel og keisersnitt?

Anbefalte innlegg

jeg bare lurer på om hva gjorde vondest?

noen jeg kjenner sier at keisersnitt var verst.

hadde dere like vondt etter keisersnittet som dere hadde med vanlig fødsel når det var på det verste? jeg kan bare ikke tro at man kan ha like intense smerter som rier når man har keisersnitt for da får man jo smertestillende,,

Fortsetter under...

Hei. Jeg har hatt begge deler, først vaginal for 3 år siden med rift grad 3b, og keisersnitt nå for tre uker siden. Jeg foretrekker keisersnitt, men nå hadde jo jeg en skikkelig rift da... hvis jeg hadde hatt en fødsel uten komplikasjoner så tror jeg ikke jeg hadde vært i tvil om å føde vaginalt igjen. Har brukt lang tid på å komme meg etter ks, mye lenger enn etter fødselen. Men under selve snittet kjenner man jo ingenting i motsetning til fødsel... konklusjonen er at det er klare fordeler og ulemper m begge deler.

Jeg har prøvd begge deler. Synes absolutt at fødsel var verst smertemessig!! Det skal litt til å matche de vannvittige ri-smertene, da.. Under ks var det selvsagt full bedøvelse, men det ble litt vondt i etterkant. Men ingenting i nærheten av det verste under fødsel. Det var helt til å overleve, og varte heller ikke så lenge (første døgn var verst). Jeg kunne ligge og slappe av, noe som gjorde at jeg ikke kjente så mye til såret, og jeg fikk dessuten plenty av smertestillende.

Var ute av sykehuset like raskt som ved vanlig fødsel, og var ute og gikk tur få dager etter ks.

• 3 uker senere...

Smerteskala fra 1 - 10, vil si fødselen var 9 kanskje, og etter keisersnitt 5.

Var to dager kortere på sykehuset etter KS enn etter den "normale" fødselen som med igangsetting varte i 4 dager. Kan jo bli utslitt av mindre.

Nå har jeg hatt ett keisersnitt med komplikasjoner og en vanlig fødsel helt uten komplikasjoner. Riene var selvfølgelig vonde, men de fikk jeg epidural for. Keisersnittet var helt forferdelig etterpå, pga av indre blødning. Dette var mye vondere enn riene. Men hadde absolutt foretrekt ett keisersnitt uten komplikasjoner for det tror jeg er mindre vondt enn en vanlig fødsel.

Annonse

Hva som var verst? Må le litt. Kan liksom ikke forestille meg at noen kan synes fødsel er bedre enn keisersnitt (når de har prøvd begge deler).

Fødselen var tortur. Meningsløs. Ondskap.

Ga meg psykiske plager i over ett år etterpå.

Keisersnittet uten komplikasjoner var fantastisk og ga meg muligheten til å nyte tiden etterpå med barnet. Det var jo litt vondt etter operasjonen, men det var ingenting å snakke om. Ikke smerter, hvis du forstår. Nydelig!!

Smertene etter ks'et var ikke like ille som under en vaginal fødsel. Men de varte så mye lenger og dro meg helt ned i kjelleren den 1.5 uken det varte.

Vaginal fødsel var voooondt da det sto på, men når hun var ute var det verste over. Da var det bare for kroppen å komme seg.

Men ødelagt var jeg nesten like lenge etter begge metoder.

• 2 uker senere...

Det kan på en måte ikke sammenlignes, for under en fødsel har du smerter der og da - ja, det er vondt, men det er jammen verdt det spør du meg!!!

Jeg hadde hastesnitt og narkose første gang. Føler meg fortsatt utrolig snytt for en fødsel: Barnet var 3 timer gammelt da jeg så det første gang, jeg har bilder av barnet i kurvøse - men aldri vært med og oppleve det. Helt merkelig. Som mor skal man jo ta seg av barnet sitt og gi nærhet i begynnelsen... stakkars lille. Hadde ingen speiselle plager etterpå, men magen er jo ekkel og rar i mange, mange uker etterpå. Man må være så utrolig forsiktig, ikke løfte noe etc. Tar ukesvis å bli "frisk".

Hadde en helt grei fødsel, ja, vondt der og da, men for en deilig følelse å faktisk føde sitt eget barn!!!! De smertene var bare borte med engang barnet var på magen. Et par timer etterpå var jeg i dusjen og fit for å ta meg av babyen. Sydde ingenting og var frisk og rask fra dag en.

Så dette er utrolig individuelt, men jeg ville aldri tatt ks først pga redsel. Kanskej du får en så fin fødsel uten plager etterpå. Et KS vil alltid gi ukesvis med pålegg om å ta det med ro. Tenk å velge en operasjon ,når man kan slippe...!? Neitakk. Skal vi ha flere barn, skal jeg uten tvil velge å føde vaginalt.

Du kan vel kanksje forestille seg at noen ville velge et PLANLAGT ks (der du er våken hele tiden og får barnet til deg med en gang etter at det er ute, og får ha det hos deg hele tiden) dersom man fra før har opplevd en forferdelig fødsel med skader på både mor og barn? Etter min vaginale fødsel så jeg ikke barnet på 9 timer. Har også kuvøsebilder etc.

Kan du nå forstå hvorfor min REDSEL fikk meg til å foretrekke planlagt ks?

• 3 uker senere...

Jeg kom meg mye fortere etter keisersnittet enn etter den "normale"fødselen. Tror man kan være uheldig begge veier, eg va heldig med snittet. Ingen komplikasjoner etterpå. Ville ha valgt snitt neste gang også, hvis det hadde vært aktuelt.

• 2 uker senere...

Har hatt to tøffe vag.fødsler (tortur) og avsluttet med pl.ks på sistemann (piece of kake) Tror mange syns ks er noe dritt hvis de har hatt greie vag.fødsler før, eller ikke har født før. Men som alternativ til helvete-fødsel var ks en drømmeopplevelse. Jeg dro hjem dagen etter og selv om man har sine begrensninger syns jeg at jeg kom meg fortere enn etter vag.fødsel. ks ruler!

Annonse

enig me gnålekjerringa her :P fødte nr 1 på vanlig vis,men ho stanga som f,riene mine stoppet av naturlig grunn for ho kom seg ikke ut,blei satt på drypp og til slutt lå de 6 stk oppå magen min for å hjelpe,lystgass tok de fra meg oxo på slutten for jeg begynte jo å bli teeeeeeeeeeemmeli rusa haha og epidural fikk de aldri satt,fikk planlagt ks me nr 2,pga første fødsel,viste seg at jeg har smalt bekken og fikk lagt inn stent i svangerskap 2 pga nyrebekkenbet. Var våken under hele KS og fikk minsten rett opp til meg *smask* Lå på sykehuset i 5 dager pga ei sprøyte de satt i magen hver dag for å forhindre blodpropp,men var oppe å gikk dagen etter,såret har grodd helt fint og ingen plager i ettertid så jaaaaaaaaaaaaaaaaaa, ks ruler ;)

Fødsel nr 1 (vaginal): utslitt etter overtid og svangerskapforgiftning sto fødselen på i 24 timer, med en masse komplikasjoner. Barnet kom ut til slutt, men sto fast og fikk lite oksygen. Han veide nesten 5 kg og slet i lang tid etterpå, og vi var innlagt på sykehuset en uke. Så ikke barnet før 9 timer etter fødselen. Jeg revna herfra til evigheten, mista masse blod og måtte legges i narkose og opereres i 2-3 timer etterpå, 50 sting og STORE problemer med det meste i etterkant. Måtte hjepes på do de første par dagene. Ammingen var et h...

Fødsel nr 1 (ks): Møtte opplagt og klar opp til avtalt tid, ble lagt inn og halvannen time senere fikk jeg lillegutt i armene. Hadde ham hos meg hele dagen, en skikkelig fin opplevelse. Amming gikk kjempefint fra første stund. Fikk besøk av storebror samme kveld, var rimelig opplagt. Gikk på do selvkort tid etter, dusjet alene dagen etter, og dro hjem dag 3.

Skule jeg ha hatt flere barn, hadde det garantert blitt ks igjen!

• 2 uker senere...

Har hatt 3 vaginale fødsler og så et haste-ks nå (for 1 uke siden.) Min erfaring er at det har vært greiest med vainal forløsning.. Mitt tilfelle var slik at fødselen begynte med tette rier før det ble besluttet hastesnitt pga morkakeblødning som tok litt av. Dermed fikk jeg jo riesmertene i ihvertfall halve åpningsfasen uansett, samt at jeg nå i en uke har gått og vært mer eller mindre lite mobil og med mye mer smerter i snittsåret og rundt, enn de gangene jeg har hatt vaginal forløsning og måttet sy et par-tre sting i underlivet. Føler meg mye mer redusert nå etter ks,så om jeg hadde kunnet "velge" helt selv ville jeg ha hatt en vag. frløsning til istedenfor ks.. Heller veldig store smerter akkurat under selve fødselen enn jevnt over vondt og ute av stand til å gjøre noe særlig i lang tid etterpå... :)

Jeg er nå gravid med mitt tredje barn. Mitt første ble tatt med keisersnitt pga seteleie og svangerskapsforgiftning, mens nummer to ble født vaginalt. Og nå håper jeg med hele meg at jeg skal få oppleve en ny fødsel. Selv om det ikke er noen fest mens det står på, så var opplevelsen både der og da - og etterpå - helt unik sammenlignet med keisersnittet. I løpet av kort tid var jeg på beina, og kunne ta meg av babyen fra første stund. Etter keisersnittet lå jeg lenge på intensiven, fikk deretter en kraftig infeksjon, og fikk i tillegg trøbbel med ammingen. Det var et blodslit, og jeg var lite mobil pga smerter i flere uker etterpå.

Jeg ville aldri valgt keisersnitt frivillig, men er sjeleglad for at det er et alternativ når det er nødvendig.

Du har hatt en kjipt opplevelse med ks... men det er ikke standard at man ender med infeksjon etter ks. Så med en slik opplevelse er det kanskje ikke rart du foretrekker fødsel.

Jeg har opplevt et ks som gikk etter boka - uten noen komplikasjoner - og var på beina etter få dager. Opplevde IKKE ukesvis med smerter, jeg var oppe dagen etter ks og tok meg av ungen min. Ammingen gikk som en drøm, akkurat som etter min vanlige fødsel noen år tidligere.

Så for min del foretrekker jeg absolutt ks foran vanlig fødsel! Kommer vel bare an på opplevelsen man har hatt... og da sammenligner jeg med en helt vanlig fødsel, jeg ligger heller et par dager ekstra i senga etter forløsning enn å ha DE sinnsyke smertene i timesvis .. grøsse.

Hadde liksom hele fødselen bortsett fra akkurat når han skulle komme ut, når legen endelig hadde fått tøyd 9 cm etter 23 t 45 min da ble det keisersnitt.

Jeg skulle veldig gjerne fått med meg siste delen heller enn å bli lagt plutselig i narkose, og ikke kunne gjøre noe på lenge etter det.

Jeg håper virkelig at jeg ikke må ta ks nestegang!!!

Jeg hadde planlagt KS pga seteleie for 2 år siden, det var en fin opplevelse men jeg følte meg litt hemmet pga såret etterpå. Syntes det var hrlt forferdelig å ikke komme meg opp av sengen de første dagene.

For 2 uker siden fødte jeg mitt andre barn vaginalt, en ganske lang fødsel der jeg hadde rier i mange døgn før det starter på ordentlig.Det var veldig slitsomt når det sto på, men det var fort glemt når hun kom ut. Måtte tilslutt ha hjelp av sugekopp for å få ut frøkna, Jeg ble klipt og fikk derfor ganske mangr sting. Men jeg var i dusjen 3 timer etter fødselen og i veldig fin form. Så jeg er ikke i tvil om at for meg var vaginal fødsel den beste opplevelsen. Men alle fødsler er jo ulike så det er ikke så lett å si hva som er best for andre!

Hei! Jeg har gjennomgått 2 vanlige fødsler uten smertestillende og ett akutt keisersnitt. Det er mye mer smertefullt med fødsel selvfølgelig, For du får jo smertestillende etter keisersnittet for det må du. Smertene blir ganske sterke om du glemmer å ta tablettene de første dagene, men ubehaget etter keisersnittet sitter der lenge. Du har etterrier etter keisersnitt. Det har du også etter vanlig fødsel. Du får ofte luftsmerter som kan gå opp til skuldrene(jeg slapp unna det men hun jeg delte rom med slet veldig med det).Problemer med infeksjon i såret kan oppstå, redusert følsomhet i magen, livmoren bruker ofte lenger tid på å trekke seg sammen. vondt i såret. De første dagene er det ikke så lett å komme seg ut av senga pga såret. Derfor anbefaler jeg virkelig normal fødsel, men nå hadde jeg jo akutt keisersnitt så det kan ikke sammenlignes med planlagt.

• 3 uker senere...

Jeg har hatt to vaginale fødsler (der sistemann veide 4,5 kg) og disse gikk veldig fint. Hadde et flott samarbeid med mannen min og det ble en opplevelse for begge - selv om det er veldig vondt når det står på så er det smerter med en mening.

Nr 3 ble født med planlagt keisersnitt pga tverrleie. Følelsesmessig var dette mye verre enn vaginal fødsel. Du bare ligger der og det er andre som "føder". Det ble rett og slett for mye operasjon for min del.

Jeg foretrekker derfor vaginal fødsel.

Jeg gikk gjennom mer eller mindre en hel fødsel (full åpning, pressing i to timer før det ble haste-ks) før det hele dessverre endte i ks. Jeg hadde en epidural som satt som et skudd, så smertene var ikke så store. Jeg hadde heller ikke så store smerter i såret i etterkant som jeg hadde fryktet, jeg var godt smertestilt.

Poenget mitt her er at man kan faktisk få smertestillende i begge tilfeller! Å drive og sammenligne smerter og diskutere hva som er "verst" blir litt meningsløst for meg. Poenget er at hvis ting forløper normalt, er vaginal fødsel bedre for både mor og barn enn et keisersnitt, selv om det kanskje gjør mer vondt der og da med en vaginal fødsel, det tror jeg nok. Faren for komplikasjoner ER større ved ks. Og ja, jeg vet at det er fullt mulig å revne fra A til Å ved vaginal forløsning - her er det snakk om at GJENNOMSNITTET av kvinner som føder vaginalt kommer seg mye raskere enn GJENNOMSNITTET av kvinner som tar ks. Det ER er en grunn til at leger ikke har ks som førstevalg, jenter. Vær så snill, ikke undervurder ks - det er en stor operasjon. Det er fantastisk at vi har denne muligheten når vaginal forløsning av en eller annen grunn ikke er mulig, men vær så snill, ikke bagatelliser og heng dere opp i smertene der og da, de er ikke poenget...!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...