camosilla Skrevet 23. juli 2008 #1 Skrevet 23. juli 2008 Har kjøpt ny stol - be safe izi combi, og montert den bakovervendt. Et lite problem er at når mini sovner faller hodet hans frammover. Har nå prøvd å få et pledd under framparten på stolen, hjalp kanskje litt... har ikke prøvd han i stolen etter det. Enda da er det liggestillingen vi bruker. Noen andre med samme problem, som har noen gode ideer?
Mrs. Bouquet Skrevet 23. juli 2008 #2 Skrevet 23. juli 2008 Pga. sikkerheten må du ikke fikle monteringa eller ha noe under stolen for å bedre hellinga. Er det ikke indikator på stolen som viser om den har riktig helling? Men at hodet faller framover på barna når de sovner er helt normalt, gjør absolutt ingenting, kjøp en pute (slik som likgner på nakkepute) og fest under haka så faller ikke hodet så myue framover.
Tøvsjura *1 stor og 1 liten* Skrevet 24. juli 2008 #3 Skrevet 24. juli 2008 Liggestillinga skal ikke brukes i bilen! Og ikke legg ned under stolen i bilen, da fikler du med sikkerheten til barnet. Er ikke på tide å kjøoe ny stol hvis du er her inne på 1-2 år da? Vi bytta ut babysetet når han var rundt 9-10 mnd
Tøvsjura *1 stor og 1 liten* Skrevet 24. juli 2008 #4 Skrevet 24. juli 2008 Hehe, beklager, så nå det var combi, litt trøtt på morran
Leandermamma Skrevet 24. juli 2008 #5 Skrevet 24. juli 2008 Vi har samme sete, og samme problem. Har tenkt å legge en plankebit der som bilens sete skrår nedover, slik at lillemann sin bilstol står mer rett. Dette er ikke å fikle med sikkerheten. Sete monteres på nøyaktig samme vis, men vil stå mer bent i bilsete. Kommer jo veldig an på vilken bil man har hvor skrått sete er, så en liten planke eller pute for å rette det ut, skader nok ikke. Er man veldig i tvil, så er det bare til å ta seg en tur til en babybutikk eller bilutstyrsbutikk for å høre med dem om det er godkjent.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2008 #6 Skrevet 24. juli 2008 De som selger setene har ikke peiling! Ta heller kontakt med Trygg trafikk.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2008 #7 Skrevet 24. juli 2008 Vi hadde samme problem og har bygd opp setet litt slik at hodet ikke henger å dingler når han sover. Han våknet alltid etter kort tid og gråt, sovnet, våknet osv. Nå har han hodet til siden og sover over lenger tid - uten å gråte. Det er da ikke å fikle med sikkerheten, som en sier over her: biler er forskjellige.
Leandermamma Skrevet 24. juli 2008 #8 Skrevet 24. juli 2008 Hva har dere bygget opp med? Kanskje du har en bedre løsning enn plankeideen min :-)
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2008 #9 Skrevet 24. juli 2008 Å tilføre elementer som enn plankebit eller legge et teppe under bilstolen er fikle med sikkerheten. Send en mail til leverandøren/produsenten og hør om det er ok før dere gjør noe som helst. Syns det er dårlig gjort overfor barnet deres å bare annta. Er det noen krise om barnets hodet henger når det sover?
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2008 #10 Skrevet 24. juli 2008 Jeg har sjekket med HTS. Det ER å fikle med sikkerheten om du bygger opp med planker etc under setet, det vil for det første ikke stå like støtt som det skal for det andre (og kanskje det viktigste) ved en evt kollisjon vil det som ligger under setet mest sannsynlig flytte på seg, og dermed virke som en prosjektil i bilen. Trygg trafikk mener det samme. Det at de henger med hodet kan man enten forhindre ved å bruke en type nakkepute som man snur gale veien, eller man kan forstå at det ikke er skadelig for ungen å sitte sånn....
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2008 #11 Skrevet 24. juli 2008 Har samme problemet. Baksetet vårt skrår så mye at jeg synes nesten hun henger fremover i selen når vi kjører... Dette kan da umulig være verken sunt eller behagelig. Jeg la et pledd under foran. Og føler at det sitter veldig bra, for stolen står veldig stødig og synes måten de monteres på er så god at alt står rimelig bom fast. Men jeg skal nå likevel ta meg en tur innom biltilsynet med bilen og få dem til å se på dette sammen med meg...
Gjest Skrevet 24. juli 2008 #12 Skrevet 24. juli 2008 leandermamma; jo.. det er å fikle med sikkerheten.. man skal ikke bygge opp med NOE under sete.. men hver og en gjør som de vil.. =) Vi har også det problemet med at hodet detter fremover.. men men =)
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2008 #13 Skrevet 24. juli 2008 Ja, vi har bygd opp i frampart med en sammenbrettet fillerye, slik at setet har litt mer helling. Han satt seriøst i 90 graders vinkel før, og det unner jeg ingen gjøre. Prøv selv å å sette framsetene i 90 graders vinkel - IKKE behagelig. Det selges faktisk gummimatter til å ha under bilstolene, for å beskytte skinnseter o.l.. Vi har tenkt å kjøpe dette, og ha fillerya under dette. Men god ide å dra innom biltilsynet og høre, for sikkerhets skyld!
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2008 #14 Skrevet 24. juli 2008 Forhandlere av desse stolene har ofte kileputer til salgs for dette problemet. Biler har forskjellig helning på setene, og dette kan det gjøres noe med uten at det går utover sikkerheten. Men tror ikke plankebit o.l. er å anbefale...
camosilla Skrevet 24. juli 2008 Forfatter #15 Skrevet 24. juli 2008 Nå har det seg sånn at min sønn er bare 6 mnd. Spurte her inne for jeg regnet med mange her har seter i denne aldersgruppen. Babyer skal IKKE henge med hodet frammover. Leste det på nettet - mener det var på trygg trafikk. Foresten noen som sier du får kjøpt noe på babybutikk som er til å bygge opp setet med som heter SIT.RITE
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 25. juli 2008 #16 Skrevet 25. juli 2008 Har samme problem med lillemor i sitt Britax sete, hodet detter frem og hun våkner. Jeg er litt redd for å tukle med hvordan det skal være, men har begynt å rulle et lite pledd ved hodet hennes så hun støttes til siden i stedet. Jeg tør ikke å endre måten setet sitter på, men nå har vi Isofix så det er jo begrensa hvor mye man får endra likevel.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 25. juli 2008 #17 Skrevet 25. juli 2008 Man skal IKKE bygge opp sete med noe som helst!!! Selvom stolen sitter stødig når dere kjenner, så står det faktisk FEIL! Og det kan gå veldig galt om dere er uheldige å kræsjer! Kjøp heller en slik nakkepute!!
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2008 #18 Skrevet 25. juli 2008 nakkepute er ingen gd løsning for oss, fordi baksetet heller så mye at selv i liggeposisjon bikker setet forover. Men hvis det finnes noe man kan kjøpe som er ment for å bygge opp bilstolene, så må jo de være en god løsning heller...
DoubleTrouble Skrevet 26. juli 2008 #19 Skrevet 26. juli 2008 Hei! Vi har disse stolene til våre tvillinger på 1 år. Samme problem her å at hodet faller forover når de sover i bilstolene. Vi bygde under setene med et fleecepledd og det ble litt bedre, men vi skal kjøpe to slike nakkeputer til barn. De anbefales for at hodet ikke skal falle forover.
Mrs. Bouquet Skrevet 29. juli 2008 #20 Skrevet 29. juli 2008 Ja da har jeg spørt og fått svar av Trygg Trafikk om denne saken, så slipper vi å diskutere om det er rett eller galt å gjøre dette: Jeg skrev: Det er stadig diskusjon om det er ok å bygge opp bakovervendte bilstoler med plankebiter, pledd o.l. for å unngå atbarnet sitter så bratt at det dingler med hodet når det sovner. Er det at hodet til abyen henger framover når det sover noe Trygg Trafikk fraråder? Noen har opplevd å få klarsignal til å ha noe under stolen fra de som selger bilstoler så lenge den ellers er montert korrekt, mens andre har lest advarsel mot det i bruksanvisningen til bilstolen. Hva er riktig? Går det utover sikkerheten å ha noe under til å løfte den bakovervendte bilstolen litt opp framkant i biler som er bratt i setet? Hva med en slik pølse som kalles Sit rite som er beregnet for formålet? http://www.amazon.com/Sit-Rite-Infant-Seat-Positioner/dp/B00081MHIY Selges visst på barnetustyrbutikker i Sverige. Svaret: Hei, Nei, vi fraråder sterkt alle endringer og ”lure” hjemmelagde løsninger på barnesikringsutstyr. Man endrer forutsetningen de er kollisjonstestet under, og risikerer at sikkerheten blir dårligere i en evt kollisjon, f eks vil sett kunne skli og bli kastet løs lettere. Det er umulig å forestille seg hvor sterke krefter som er i sving i f eks en kraftig frontkollisjon. Jeg kjenner ikke til Sit Rite – og vil spørre de produsentene vi har kontakt med om dette. Vil evt anbefale deg å sjekke det produsent/importør av den barnestolen dere bruker om det er noe de anbefaler. Den bør i så fall være kollisjonstestet og godkjent brukt sammen med akkurat det setet. Med vennlig hilsen Kristin Øyen Kommunikasjonssjef Trygg Trafikk | Tollbugata 32 | PB 2610 St. Hanshaugen 0131 Oslo | tlf 22 40 40 40 | mob 95 88 75 88 [email protected] | www.tryggtrafikk.no
DoubleTrouble Skrevet 29. juli 2008 #21 Skrevet 29. juli 2008 Greit nok dette, men kollisjonstestene er neppe utført på alle tenkelige bilmodeller med alle de forskjellige baksetene som finnes. Jeg kan ikke skjønne annet enn at ved en sidekollisjon når barnet sitter med hodet hengende framover, så må barnets nakke bli utsatt for en kraftig og ugunstig belastning. Om barnet sitter med hodet i normal stilling (med hodet hvilende mot stolens øvre del), så må det være best beskyttet på grunn av utformingen på setet. I og med at baksetet har forskjellig utforming fra bilmodell til bilmodell, så vil nok denne stolen noen ganger bli plassert slik at barnet sitter normalt, og ikke henger med hodet hvis det sovner. Slik er det dessverre ikke i vår bil, hvor baksetet heller en del nedover i bakkant. Om man bygger opp under barnestolen i bakkant, mot bakseteryggen, og gjør dette skikkelig så vil denne type stol stå like stødig som ved "normal montering". Løsningen med stropper ned mot festene for framsetene og støttefoten, gjør at den står veldig stødig, forutsatt at man har fulgt monteringsanvisningen nøyaktig. Jeg vil tro at bilstolprodusentene ikke vil si at det er greit å montere stolen annerledes enn det som er beskrevet i bruksanvisningen, i og med at de ikke kan gå god for hvordan hver enkelt kan finne på å gjøre dette. Det er jo mange Reodor Felgen-typer rundt om kring som ser lettvinte løsninger som kanskje ikke er så veldig gjennomtenkte. Hva som kan være en god løsning (trolig bedre enn å bruke pledd og lignende) vet jeg foreløpig ikke, men vi skal se litt på dette etter hvert. Nakkepute for småfolkene skal det uansett bli før neste kjøretur!
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2008 #22 Skrevet 30. juli 2008 Jeg synes det er flott at du har mer greie på bilstolmontering enn Trygg Trafikk. Kan ikke skjønne at du etter et sånn svar fra dem fortsatt argumenterer for at det er helt sikkert med div hjemmeløsninger. Alle hjemmeløsninger vil være av Reodor Felgen-typen. Det står jo i svaret at selv det å legge en planke eller et pledd under er en farlig løsning. Selvfølgelig kommer det an på setet i bilen også, men da må man vurdere det når man kjøper nytt sete og jeg ville heller vurdert ny bil, enn å risikere at bilsetet løsnet under en kollisjon fordi jeg ikke hadde trodd på et svar Trygg Trafikk kommer med.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2008 #23 Skrevet 31. juli 2008 Vi har samme sete og hadde samme problem, så vi ringte HTS og spurte om råd. De sa dette var et vanlig problem i enkelte biler, og at man kunne hjelpe på problemet ved å montere setet som vanlig, men montere bakfoten og stramme beltene mot forsetet først, og deretter stramme bøylen mot bakseteryggen. Da vil barnesetet komme litt høyere opp på baksetet og få en noe bedre vinkel. Vi gjorde dette og bruker i tillegg full liggestilling på setet, og da får setet en passende vinkel. De første ukene hun satt der datt hodet litt forover når hun sov, men det tok ikke lang tid før det ikke var et problem lenger. Det hjelper også å passe på at hun sitter ordentlig bakoverlent og rett i ryggen når vi strammet beltene, da holder hodet seg alltid oppe. HTS sa på telefonen at man ALDRI må bygge opp setet med noe løst liggende under setet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå