Gå til innhold

Rekker jeg å få fødselssripend? Termin i Mars

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :) Håper noen kan hjelpe meg, for jeg blir ikke klok på lånekassen sine sider, og det er jo Umulig å ringe dit..

Jeg er ca 8 uker gravid nå, og har kommet inn på sykepleier-linja i august. Jeg har krav på overgangsstødnad og utdanningsstødnad fram til barnet blir født, fordi jeg er alenemor, og flytter ikke sammen med kjæresten min før i januar. Men her kommer spørsmålene mine! :)

Jeg har vell krav på fødselsstipend når jeg studerer nesten 8 måneder før termin?

Og MÅ jeg ta opp fullt lån og stipend de månedene jeg studerer for å få fødselssripend? (egentlig trenger jeg jo ikke det, siden jeg har OS, men med en gang barnet blir født mister jeg all støtte fra NAV)

Blir veldig takknemlig for svar! :)

Fortsetter under...

Ja du rekker å opparbeide deg rett på fødselsstipend (kriteriet er at du har studert og fått støtte fra lånekassen de siste 6mnd før termin). For at du i permisjonstiden skal ha krav på maks støtte (fullt lån+stipend), har jeg forstått det slik at du bør ta opp fullt lån og stipend nå. Trenger du det egentlig ikke er det jo bare å sette det inn på en sparekonto, det renter seg jo ikke før du er ferdig med studiene uansett. Dvs at du tjener renter av de penger på konto, og kan betale det rett tilbake etterpå.

Lykke til med studier og baby, sykepleien er kjempegøy!

• 2 uker senere...

Du trenger ikke å ta opp fullt lån og stipend for å få fødselsstipend. For å få fødselsstipend må du i 6 mnd før fødselen ha hatt RETT til full støtte. Du trenger altså ikke å benytte deg av muligheten, det er nok at du oppfyller kravene på papiret.

Jeg vil tro at du har krav på fødselsstipend hvis du studerer 100%, men jeg kan ikke reglene om attføring og slikt. Hvis du ikke studerer fulltid bør du plukke fag slik at du får full studiebelastning. Det stilles ikke krav om at du består alle fagene, dette påvirker bare omgjørelse av lån til stipend.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...