maya21 Skrevet 23. juli 2008 #1 Skrevet 23. juli 2008 Hei. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal skrive, men prøver meg her og håper på svar. November 2005 fikk jeg beskjed om at jeg har PCO. Eneste legen sa til meg var "du har PCO, og kommer aldri til å få barn" Aldri? var det eneste som sto i hodet mitt.. jeg gråt og gråt og fikk ikke med meg noe mer av det legen sa ! Tiden gikk, og jeg ble jo aldri gravid.. Det jeg og kjæresten min vil mest er å få en liten baby sammen ! Januar 2008 flyttet vi til hjemmestedet mitt, kjøpte oss leilighet og hadde det ganske bra sammen. Over 2 år hadde gått, og enda hadde jeg ikke blitt gravid! Så vi bestemte oss for å dra til legen (endelig hadde jeg fått ny lege, siden vi flyttet!") og be om hjelp! time fikk vi og dro dit.. Pratet lenge med legen, og han ville sette meg på medesiner, pergotime. Men jeg måtte komme tilbake neste uke, og få dem da. Før jeg dro måtte jeg ta endel blod prøver, og graviditets test. Alle som skulle begynne på de medesinene, måtte ta en test først. Jeg og mamma satt ute i venterommet da ei ba meg komme inn.. "den er positiv" sier hu.. hææ?? det kan den ikke være sier jeg! og fikk helt sjokk.. jeg ba om å se testen, og jo da ! den var så positiv som den kunne være! JEG VAR GRAVID ! ! ! jeg var heelt i hundre, ENDELIG!!! Ukene gikk og vi var kjempe lykkelig ! Bursdag hadde jeg også, og alle som kom hadde kjøpt masse baby klær og ting ! Så har ett helt skap fult alt.. 12 uker og 4 dager på vei var jeg.. da mistet vi :// Og alt raste sammen igjen.. vi som hadde gledet oss så mye ! og nå er alt bare på bånn igjen.. Ikke får jeg begynne på medisiner før januar neste år !! pga jeg hadde klart å bli gravid på egen hånd, så ville dem ikke gi meg det. Er det noen her med PCO som har blitt gravid uten medisiner? Og hvor lang tid etter en spontan abort kan man bli gravid igjen ? Blir veldig glad for alle svar ! Har fått veeldig lite info av legene, og blir veldig frustrert.
Siddisen Skrevet 23. juli 2008 #2 Skrevet 23. juli 2008 Jeg har PCOS og er gravid i 37.uke. Har også en sønn på snart 5 fra før. Jeg har aldri gått på noen medisiner for å bli gravid, og synes det høres helt utrolig ut at legen din sa du aldri kom til å få barn!! Jeg ble fortalt at det kunne være vanskeligere for meg enn andre å bli gravid, men at sjansene forbedret seg ved vekttap og røykeslutt. Jeg hadde en spontanabort i høst, men ble gravid igjen på første forsøk, så ikke gi opp! Lykke til
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 24. juli 2008 #3 Skrevet 24. juli 2008 Hei maya! I motsetning til deg fikk jeg ikke min PCOS diagnose før jeg var ca 35 år. Som 20-30 åring syns jeg det bare var greit å ha sjelden mens, og tenkte ikke på å bli gravid. Så traff jeg min mann i 1995, og våren 1996 var jeg gravid. Endte i MA ca uke 14, men fosteret hadde vært dødt lenge før uke 14. To måneder etterpå ble jeg gravid igjen, og i 1997 kom vår førstefødte til verden. Så skulle det gå nesten 5 år før jeg ble gravid igjen, men dette endte med ny MA i uke 11. Kontaktet gynekolog for utredning om mulig habituell abort. I stedet ble det PCOS diagnose og fjerning av 10 cm stor cyste og 1 eggleder. Brant overflate av eggstokkene. Kort tid etter ble jeg spontant gravid (med bare 1 eggleder), og fikk barn nr 2 i 2003, bare et par måneder før min 38 års dag. Som 41-åring prøvde vi prøverørsbehandling, og ved første forsøk ble vi gravid og fikk tredjemann i 2007. Da var jeg 42 år gammel. Du har tiden foran deg, og selv om ulempen med PCO/PCOS er sjelden eggløsning så kan dette oftes behandles medikamentelt. Hvis du er veldig utålmodig etter å bli mamma kan du gjennomgå assistert befruktning som er billig i det offentlige helsesystemet. Vi med PCO-diagnose har oftest veldig lett for å bli gravide vha assistert befruktning, og da får vi også gjerne hormonstøtte som hjelper oss å holde på graviditeten.
maya21 Skrevet 24. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. juli 2008 tusen takk for svar ! blir utrolig lettet når jeg hører det dere skriver =) Jeg har regelmessig mens, på samme dato hver eneste mnd. Så derefor får jeg heller ikke begynne på medesiner. men jeg blir frustrert av legene ! Nettopp hatt eggløsning denne uka, så da får vi bare krysse fingrene
maya21 Skrevet 6. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. august 2008 Dere hadde rett !!! Og vet dere hva ? JEG ER GRAVID !! Er 5 uker på vei, så nå får vi krysse fingre og tær på at alt går bra =)
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 6. august 2008 #6 Skrevet 6. august 2008 Gratulerer Maya, og ønsker deg masse lykke til med graviditet og fødsel, dette var flott!!! klm
maya21 Skrevet 24. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 24. august 2008 Var på UL forgje uke, og... VI SKAL HA TVILLINGER !!!! Jeg kan nesten ikke tro det.. er fortsatt ganske sjokka, og litt redd... Men dette skal vi klare =) Nå håper jeg virkelig at det går bra denne gangen : )
MammaMCE Skrevet 24. august 2008 #8 Skrevet 24. august 2008 Hei Forstår så godt din frustrasjon! Jeg fikk påvist pcos etter at jeg fikk førstemann. Fikk så flere runder med hormoner for å bli gravid med nummer to,dette lyktes etter 8 måneder. Da fikk jeg beskjed om at jeg fortsatt hadde pcos og ikke fikk flere barn uten hormoner. Var fornøyd med to skjønne gutter, men 18 måneder etter at nummer to var født var jeg gravid igjen:-) Nydelig jente født i 2000 så stå på og ikke gi opp, og husk og ta vare på hverandre:-)Jeg prøver nå på nummer 4;-)
MammaMCE Skrevet 24. august 2008 #9 Skrevet 24. august 2008 Leste resen nå:-)))) Lykke til! Så spennende!
Deyn Skrevet 27. august 2008 #10 Skrevet 27. august 2008 Herregud, for en sinnssykt ufølsom lege du hadde! Hadde det vært meg, hadde jeg gjort alt i min makt for å få ham sparket. Eller i hvert fall en liten smekk på fingrene. Ønsker deg lykke til med de små spirene! Slike solskinnshistorier varmer hjertet og gir håp til oss andre.
Lillevenn33 Skrevet 27. august 2008 #11 Skrevet 27. august 2008 Gratulerer så mye! Du burde sendt UL-bildet av tvillingene til legen som påstod at du aldri kom til å få barn!! For en tosk (unnskyld meg!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå