Gå til innhold

har det ikke gått litt lang tid nå?(litt langt) ang. med. abort...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

for ei uke siden fikk jeg beskjed om at jeg har hatt en ma. fikk valget mellom utskrapning og med. abort. de anbefalte meg den siste, siden dette var mest skånsomt for livmor osv. jeg valgte til slutt dette, det føltes mest riktig. torsdag satte jeg denne pillen, men lite skjedde før midt på dagen fredag. da begynnte jeg å blø og det kom en del ut (skal ikke gå i detaljer)

etter dette trodde jeg egentlig at jeg var ferdig, men på søndagen fikk jeg veldig vondt igjen, nesten som rier, som kom i tak. dette fortsatte til mandag morgen, da kom faktisk embryoet ut! dette var jeg absolutt ikke forberedt på, å synes det var helt grusomt. men trodde hvertfall at jeg var ferdig da. men neeida, i går fikk jeg igjen rie liknende smerter og mens jeg hentet datteren min i barnehagen kjennte jeg at det kom noe. skyndte meg hjem, og jammen var det ikke morkaka. i dag har det kommet fler store klumper, og det har snart gått en uke.. jeg synes bare at det har gått så lang tid!! hadde jeg visst dette hadde jeg uten tvil valgt utskrapning. ikke bare har jeg gått rundt å faktisk hatt rier i snart en uke, jeg har også måttet oppleve å se vannavgang, fostersekk, foster og morkake komme ut!! det føles jo omtrent som jeg har født her. om jeg noen gang skulle være så uheldig å miste igjen skal jeg hvertfall ikke gå igjennom dette her en gang til. så jeg bare lurer på om dette er normalt!!???

Fortsetter under...

Hei, trist å høre at du mistet.... Jeg vet ikke hva som er normalt for medisinsk abort så jeg svarer bare så godt jeg kan:) Jeg hadde utskrapning og fikk beskjed om at jeg måtte regne med å blø i 1-3 uker i etterkant, så jeg tror nok at det er ganske vanlig å blø en del... Fordelen med utskrapning er at en slipper fødsel-følelsen, men dessverrre tar det visste lenger tid for livmoren å komme seg på rett spor igjen...

tusen takk for svar:)

det var litt derfor jeg valgte medisinsk abort, fordi da var det visst mindre vanlig med komplikasjoner og infeksjoner, pluss at livmoren kommer seg fortere etterpå. de sa at det verste ville være over innen 3 dager, og at det ville være blødninger som ville være litt sterkere en mensen og kansje litt klumpete. ingen som nevnte noe om at vannet ville gå, eller at jeg ville se den lille og morkaken. da hadde jeg aldri valgt dette.. det har vært en voldsom påkjenning, både for meg og for samboeren min..

ringte til sykehuset jeg, og de sa at så lenge jeg ikke hadde feber eller konstant vondt så måtte bare kroppen få ordne opp selv. skal på kontroll på fredag, håper alt er i orden til da så jeg slipper utskraping i tilegg til alt dette..

Huff, det var en forferdelig opplevelse for deg. Kanskje du burde sende et brev til sykehuset og fortelle hvordan du følte deg? Det kan hjelpe på å bearbeide følelsene i hvert fall... Dessuten vil de kanskje endre retningslinjene sine.. Lykke til på fredag..

takk:) både legen og sykepleieren jeg hadde da jeg var der var veldig hyggelige og forståelses fulle. så jeg kommer nok til å fortelle henne hvordan jeg har opplevd dette, er hun samme jeg skal til da. de bør kansje inforere litt er om hva du kan vente deg, men det er vel nettopp det at da vil kansje flere velge utskrapning, det hadde jeg hvertfall gjort.

Hei! Jeg har nettopp hatt en med.abort. Jeg tog pillen på torsdag, og kjente litt rier, men det kom ikke mer blod ut, så jeg blødde hele helgen med litt klumper, og nå på tirsdag fikk jeg rier og ut kom en stor klump. Jeg aner ikke hva det var, tror d var morkaka. Kom litt små klumper ellers altså, men ikke tydelige store klumper. Så jeg holdt jo nesten på en uke! Jeg hadde ikke så veldig vondt, men vondt nok!

I dag var jeg til etterkontroll, og der så alt kjempeflott ut, så da er det bare å hoppe i høyet igjen!!

Hvor langt var du på vei? Jeg var i uke 10, men embryoet var ikke kommet lenger enn uke 6-7...

Annonse

jeg var 9+5 da de oppdaget at embryoet var dødt, og det var rundt 8 uker gammelt. håper alt er i orden på etterkontrollen min i morgen også, vet ikke hva mer som kan komme ut nå egentlig. har kommet flere store klumper nå etter morkaka kom ut også, så det er vel rester av den eller no. begynner jo nesten å lure på om det er hele livmora som kommer ut jeg, så mye rart som har kommet til nå! vil bare bli ferdig å begynne å prøve på ny igjen:)

Det går nok bra på etterkontrollen din. Jeg syntes også det var ekstremt med klumper og stæsj som kom ut, og trodde det aldri skulle ta slutt. Satser på at alt er bra, så prøver vi på neste:)!!! Håper det klaffer fort for oss. Det klaffet i 1pp sist, så..håper det samme denne gang. Brukte dere lang tid på å bli gravide?

vi ble gravide på 3pp, men det var første pp jeg brukte el tester, så håper det klaffer fort igjen her og:)har bestillt el tester nå!hehe...

skal dere prøve igjen nå med en gang etter du er ferdig å blø eller venter dere til neste mens å prøver etter det? ble rådet til å vente til mensen hadde kommet en gang, men ser det er flere her inne som sier det ikke er nødvendig.. vurderer å bare begynne på med en gang egentlig!!

Da jeg mistet hadde jeg ikke noe valg,det måtte bli utskraping,jeg var da 9+4,trodde jeg var 12. Er glad for at det ble utskraping.Vi prøvde med en gang men ikke så intenst og jeg ble gravid etter 1 mens,bare 6 uker etter utskraping. Jeg hadde en trøblete start med hematom i livmoren men om det hadde noe med utskrapingen å gjøre vet jeg ikke.Lykke til!

Jeg var inne til med.ab i mars, tok hele greia på sykehuset. alt kom (mente de) og etter tolv timer ble jeg sendt hjem. i heisen på vei ned til bilen "fosset" det blod ut, men ble sendt hjem, dette var normalt mente de. (jeg mener, de bleiene jeg fikk, de var for hamstere, sånn følte jeg det da!) kom hjem, blødde godt i en uke, til slutt segnet jeg om i dusjen etter å ha mistet halvannen liter blod på to timer. med luftambulansen inn på sykehuset igjen etter at samboern min hadde hylt og skreket til sykehuset og etter enda en ul viste det seg at det satt igjen en god del inne i meg. Litt skrekkhistorie det der, men be nå for guds skyld legen gjøre seg ordentlig ferdig med deg før vedkomne sender deg hjem igjen! tok en utskrapning og helt smertefri og fin dagen etter. (vel og merke svimmel som en full elefant pga blodtap.) ble gravid igjen etter to mens, den kom tilbake etter 4uker. Ikke alltid med.ab. er bedre enn utskrapning! Hilsen en som ikke er i tvil om hva hun skal velge neste gang hvis det går galt!

Annonse

Hadde en opplevelse som lignet litt på din... de sa jeg kom til å blø litt mer enn en vanlig mens... men altså, jeg har aldri svimt av pga stort blodtap under en vanlig mens.... Hele opplevelsen av en MA ble sterkt forverret av blod og klumper utover hele leiligheten... offf

De sier at det går veldig bra for de aller fleste, men skulle jeg ha en MA igjen, så kommer jeg til å be pent om en utskrapning...

Hi her, ville bare si at jeg har vært på sykehuset nå, og alt så fint ut:) l

itt blod igjen i livmora, men det har kommet ut av seg selv. har fremdeles litt mens smerter av og til, men har nesten stoppet å blø nå. så da er det bare å prøve igjen!!!

håper jeg slipper å gå igjennom dette igjen. men de sier vel at det er liten sjanse for at dette skjer to ganger på rad med mindre det er noe galt med meg?? håper på å bli fort gravid hvertfall, og lykke til dere andre også!!

klem fra meg:)

Godt aa hoere at alt er bra med deg !!! Medisinsk abort hores ikke kjekt ut maa jeg si. Jeg hadde ogsaa en MA oppdaget 9+5, de mente embryoet var ca 7 uker. Jeg fikk aldri noe sporsmal om med.abort, ble sendt paa utskraping dagen etter. Maatte vente litt paa tur pa sykehuset, men var en kjapp og smertefri opplevelse (fysisk vel og merke, det psykiske er jo en annen story...) bloedde pittelitt i 1,5 dogn, siden ingenting. Ingen plager i etterkant. Alt ser fint ut naa, og er klar for nytt forsok - jeg ventet en mens. Hadde MA en i juni, fikk mensen etter droye 5 uker.

Lurer litt paa hva som avgjor om en faar tilbud om med. abort eller utskraping. Jeg er VELDIG glad for at jeg ikke fikk noe valg, kan "anbefale" utskraping..ha-ha (maa jo ha litt galgenhumor !) , men krysser fingrer for at ingen av oss maa gjennom dette en gang til.

Masse lykke til videre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...