mitt-skjønne-trekløver Skrevet 23. juli 2008 #1 Skrevet 23. juli 2008 Mulig jeg er helt treeeeeg, men ser ikke helt den der???? Men varierer sikkert fra unge til unge...
Gjest Skrevet 23. juli 2008 #2 Skrevet 23. juli 2008 Jeg tror ikke de har så veldig utbytte av det. Eller, kanskje? Pia vår på 9mnd klatrer opp etter tv`en når det kommer tegnefilm på! Hun følger gjerne med til det er slutt også om hun får velge selv.
Alba44 Skrevet 23. juli 2008 #3 Skrevet 23. juli 2008 Tror ikke du er sær, nei. Gutten min på 13 mnd har aldri sett dvd.
Candy girrrl Skrevet 23. juli 2008 #4 Skrevet 23. juli 2008 Hvis du tenker på den andre tråden så var det snakk om en biltur. Klart det kan sprite opp turen for en liten pjokk.
mitt-skjønne-trekløver Skrevet 23. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 23. juli 2008 Den fikk meg til å tenke på det ja, men mener ikke å si noe negativt om det altså. Farge-/ og lysflimringene kan jo sikkert være spennende en stund i alle fall...
line_n & sara Skrevet 23. juli 2008 #6 Skrevet 23. juli 2008 til en biltur, tror jeg det er verdt et forsøk, men det er vell ikke vits i å sette på en dvd for å underholde en 1åring hjemme..
Økologisk_knekkebrød Skrevet 23. juli 2008 #7 Skrevet 23. juli 2008 Jeg regner med det er litt forskjell på om det er snakk om en på 12 mnd, eller en på 23 mnd, de er jo begge ettåringer, men ligger ganske langt fra hverandre i utviklingen. Min ettåring, dvs ett år og to mnd, hadde ikke hatt noen glede av å se på DVD.
Thula Skrevet 23. juli 2008 #8 Skrevet 23. juli 2008 Min 2-åring har ikke hatt noen interesse av å se tv så langt, kanskje 2-3 minutter mens storesøstrene ser barnetv, men thats it. I dag har jeg faktisk kjøpt den aller første DVD-en til henne, den aller første Teletubbies-dvden, egentlig mest av nysgjerrighet på om hun kommer til å se på den.
**¤¤** Skrevet 23. juli 2008 #9 Skrevet 23. juli 2008 Jeg fikk Babyeinstein av ei venninne av meg til fødselsgave, men fikk noe særlig utbytte av det før de nesten ble to år.
Gjest Skrevet 23. juli 2008 #10 Skrevet 23. juli 2008 Tenkte det samme da jeg leste tråden, min 15 mnd ville ikke brydd seg noe særlig i bilen heller. Eneste gangen hun bryr seg om tv er hvis det er høy musikk - og her en dag løp hun bort og pekte på en måse på skjermen og skrek PIP-PIP!! Men verdt et forsøk dersom man skal kjøre langt
Gjest fantasiløs Skrevet 23. juli 2008 #11 Skrevet 23. juli 2008 Svaret er helt enkelt på spørsmålet ditt: nemlig at små barn overhodet ikke skal se på noe som helst på TV, da heller ikke DVD.
Gjest fantasiløs Skrevet 23. juli 2008 #12 Skrevet 23. juli 2008 Små barn som ser på TV/DVD el. blir passive. Du har sikkert selv erfart alle de små barna du kan snakke med, men som knapt enser at du i det hele tatt sier noe til dem og bare ignorerer å svare. Slik blir barn av å se på TV/DVD ol - av den enkle grunn: Barn forventer direkte respons på det de selv uttrykker, om det så er et ansiktsutrykk, en håndbevegelse, et smil eller latter (når man snakker om de minste barna). De forventer direkte kommunikasjon med menneskene eller figurene på skjermen, og gjør selv så godt de kan å respondere på det som skjer, men de får ingen respons tilbake på det de selv gjør. Når barnet erfarer dette gjentatte ganger, lærer det. Barn lærer av absolutt alt de ser, hører og erfarer. Det de lærer av TV er at man ikke responderer på det den andre gjør.... Barnet vil derfor selv etterhvert etterape denne adferden i det virkelige liv... og for eksempel knapt ense at man prater direkte med/til dem.... Dette er bare EN av farene med TV/DVD når det gjelder barn under 3 år. Det er ikke anbefalt at barn under 3 år i det hele tatt ser på verken TV eller DVD. TV-programmer og DVD'er er heller ikke laget for denne aldersgruppen. Går du for eksempel inn på hjemmesiden til NRK, vil du kunne lese om hvilken aldersgruppe barneTV er laget og egnet for. Jeg har lagt merke til at stort sett flertallet av foreldre fullstendig ignorerer de varskoene og de advarslene som gies når det gjelder TV-titting og små barn. Det er for meg høyst sjokkerende. Og ikke minst når man som voksen sitter og ser på hva som er av barneprogrammer/DVD'er - de er ikke mye pedagogiske. Ja, mange lærer barn en del ting, men det er mange områder som skal dekkes for at noe virkelig skal være ordentlig pedagogisk. Og, for å gjenta, overhodet ikke egnet for barn under 3 år.
Ksenia & Anjem Skrevet 23. juli 2008 #13 Skrevet 23. juli 2008 Kevin begynte ikke å interessere seg for tv før han var 2.5 år..Da begynte han med barne tv
Yrha Skrevet 23. juli 2008 #14 Skrevet 23. juli 2008 Hjelp, du sier noe der, fantasiløs!! Jeg har opplevd utrolig mye unger som ikke gidder å svare/bare ser tomt ut i lufta når man sier hei eller spør de om noe. Kan ikke huske at barn var sånn for ti eller tyve år siden!! Har alltid trodd at dette har vært pga manglende respekt/oppdragelse (noe det sikkert er i mange tilfeller), men dette med mye TV-titting har du nok rett i!
Yo&La+spire Skrevet 23. juli 2008 #15 Skrevet 23. juli 2008 Dattera mi på 16 mnd er ikke interessert i tv enda, og eg kommer ikke til å pushe noe tv eller dvd på henne heller. Hun kan få se barnetv/dvd når hun selv spør om det, noe som forhåpentligvis er lenge til enda.
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 23. juli 2008 #16 Skrevet 23. juli 2008 I bilen: verdt et forsøk Hjemme i stua: går sikkert å prøve, men ungene her har vært totalt uinteressert i tv-titting i den alderen...
hit og dit Skrevet 23. juli 2008 #17 Skrevet 23. juli 2008 Trur ikkje mallo hadde hatt utbytte av det. Hennas TV tålmodighet har strekker ikkje lenger enn: oiiiiii der er chick chick chick, I am a little chick- reklamen. Danse danse, få masse oppmerksomhet, og tilbake til leikene. Ang DVD i bilen: mulig det er verdt eit forsøk, men farger og bevegende bilder får dei jo når dei kikker ut vinduet også. Det holder sikkert lenge med barnesang-cd. Synes innlegget til fantasiløs var både hysterisk og flott. Det er absolutt vikgtig å vera obs på TV og barn. Ingen vits i å gje dei fårlige vaner fra så ung alder av. Men for at unger skal bli så passive så må det vera tv minst kvar dag. Unger får jp, forhåpentligvis, mykje response fra foreldre utenom. Eg kjenner til tilfeller der unger har blitt slik fantasiløs legger det fram, og der var det i tillegg "sløve" foreldre som ikkje gadda å anerkjenne ungen. Ungen var helst i vegen og kunne gå å se ein film eller leike på rommet sitt, for mor er så sliten.
hit og dit Skrevet 23. juli 2008 #18 Skrevet 23. juli 2008 dåke får stå i skrivefeila mine, det går fort om dagen. Svigerinna mi har forresten DVD i bilen, og ungen er fullstendig avhengig. Det blir bråk av å kun kjøre til butikken, og så virker ikkje fjernkontrollen, og så vræææææl så fekk ein ikkje sjå ferdig. Denne ungen er faktisk bra oppdratt og for det meste lydig. Men ho forstår ikkje forskjellen på å kjøre til byen eller på ferie, kontra korte turer til butikken. Mulig andre unger forstår det.
hit og dit Skrevet 23. juli 2008 #19 Skrevet 23. juli 2008 svigeinna = ei veninne Jezzez, eg er heilt på tur idag.....
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 23. juli 2008 #20 Skrevet 23. juli 2008 snuppa her på netsen 11mnd tror eg hadde syntes det var artig en liten stund i bilen.. hun titter av å til bort på tv om det e tegnefilm og kryper bort å begynner å slå på den.. men å sitte hun foran tv hjemme for å underholde hun funker nok iche..
FanteFrøken *med kul på magen* Skrevet 23. juli 2008 #21 Skrevet 23. juli 2008 Min gutt har hatt fullstendig dilla på tv fra han var ca 3 mnd gammel. Smiler og ler når han ser teletubbiene, ole brumm og andre. Han har alltid hatt klare favoritter og ser ikke hva som helst. Han har i perioder vært veldig grinete og klengete, og med min isjas har det vært deilig å hunne sette han i en vippestol fremfor tv'en... Men tror nok det varierer fra unge til unge ja c",) Jeg var visst helt tussete etter tv selv når jeg var liten, men når jeg ble eldre og kunne leke ute alene så slutta jeg å se. Ser aldri på tv nå heller så jeg er ikke redd for at han skal bli innesitter akkurat.. hehe..
Madeleine & lille Isabelle Skrevet 23. juli 2008 #22 Skrevet 23. juli 2008 Min datter på 17 mndr elsker å se på tv, og hun simpelthen elsker Kaninby på Disney, i hver episode synger kaninene en sang som heter hopp-hopp......og datteren min går og synger " hott-hott" og danser, selv når ikke TV er på...men man må jo selvfølgelig begrense TV tittingen, men at barn blir passive er bare tull, det er mye som kan være lærerikt på TV for de små oxo.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 23. juli 2008 #23 Skrevet 23. juli 2008 gutten min er akkurat 1 år, han hater å kjøre bil, og vi tenkte forrige helg at vi prøver med dvd i bilen. etter 1 år med skrik og mas i bilen så var vi desperate, hehe. vi kjører mye til sverige for å besøke familie, det tar over 4 timer og er et rent helvete! og det funka!!!!!!! han satt sikkert 1 time helt konsentrert å så på teletubies! klappet i hendene, vinka hadet når de vinka osv. smilte og var helt med. jeg var overlykkelig og kunne slappe av littegrann i bilen.
badass_suburban-mom Skrevet 23. juli 2008 #24 Skrevet 23. juli 2008 Her blir det iallfall dvd i bilen! Dersom hu ikke sovner i setet,så er det hylvræling hele tida,om vi kjører kort eller langt.(hvor resultatet er at vi ikke kan dra noe sted som er lengre enn 30 min borte) Så snart hu viser interesse for tv skal en spiller inn i bilen! Mi jente er hyperaktiv,kan ikke sitte still et sekund,er full fart hele tida,og er det ikke det,så er det hyling og forbannelse. Dersom "fantasiløs" har lyst å tilbringe en ferietur i baksetet med dattra mi,så er hu velkommen. Dem sitter jo bare på ræva i bilen uansett,fastlåst,så hvor mye mer passiv kan man egentlig bli???? Synge sanger,se i bok og sånt i bilen med frøken spinnvill er bare å glemme...
Trulte76 Skrevet 23. juli 2008 #25 Skrevet 23. juli 2008 mi eldste likte veldig godt teletubbies hun da:) Gikk på god morgen norge, så hun fikk seg en dvd av de til slutt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå