lana<3 Skrevet 23. juli 2008 #1 Skrevet 23. juli 2008 Og hvilken oppfølging får dere etterpå? Tok glukosebelastning i dag og når jeg kom tilbake etter 2 timer hadde jeg 9,7 i den fing testen. Legen skulle henvise meg til diabetesklinikken i morgen men hva har deres lege gjort etter dere fikk konstatert sv.diabetes? Hva skjer på diabetes poliklinikken? Nye prøver eller medisin, ultralyd av baby? Vil dette også si at jeg vil bli satt igang på termin dagen? Min lege mente at jeg måtte begynne på insulin sprøyter i slutten slik at babyen ikke skulle bli for stor....
Trulte76 Skrevet 23. juli 2008 #2 Skrevet 23. juli 2008 nr en hadde jeg 8,9 nr2 hadde jeg 9,8 (omtrent likt som deg) nr 3 hadde jeg 9,1 Jeg greide meg uten insulin med alle 3. Er ikke ferdig med dette svangerskapet enda da. Men med nr 2 hadde jeg 9,8 og diasjukepleieren trudde jeg kom til å måtte bruke insulin, men skulle prøve kostregulert først. Noe jeg greide ut svangerskapet. Du vil få time til en diasykepleier evt lege. Der vil du få utdelt blodsukkerapparat. Du får forklart hvor ofte du skal måle. og hvordan å bruke det. Så vil du få time på gynokologisk poliklinikk. Jeg går selv hver uke, da annen hver med JM og lege. Jeg hadde vekstkontroll hver3. uke først og så 2.hver uke. Der måler de veksten på barnet ditt. ctg registrering får du fra uke 34 teller 32 husker ikke. er sånn belte på magen du skal sitte med i ca 20 min. den registrerer bevegelser og hjertelyden. Og hvordan babyen reagerer når den sparker. Du får en knapp der du skal trykke når du kjenner spark. Jeg vil tru du får time hos ernæringsfysiologen også for råd om diabetes kosthold. Hvordan du skal spise, hva du kan spise osv. Fikk jeg med båd 1 og 2, men denne gangen sa jeg at jeg ikke trengte dit. HAr jo vært igjennom dette 2 ganger før. Så får du ikke lov å gå over terminen. evt bare noen få dager i over i værstefall. De kan vurdere igansetting fra uke 38, men er blodsukkeret ditt bra, så får du gå til terminen. Noen flere spørsmål? Som legen sa til meg på sist kontroll, dette kan du bedre enn meg hehe. er jo 3. svangerskapet jeg har dette Kan også si nr en var 3360g og 50cm nr2 var 3790g og 50 cm. Gikk til terminen med begge. Så de trenger ikke nødvendigvis å bli store. denne ligger han til ca 4kg.
C@milla *EMIL* Skrevet 23. juli 2008 #3 Skrevet 23. juli 2008 Ja se på Lille meg, hun kan dette ) Jeg har gjort det samme som henne, men får ikke ctg registreringen...? rart? jaja, går til gyn pol og tar ul hver mnd, nå er jeg i uke 35+5 og får hver uke ser det ut som.. er også til indremedisiner(dia pol på gyn pol...) mye forkortelser dette.. hehe, klarer meg visst også uten insulin, og kostregulerer. En kan risikere å måtte få insulin mot slutten, da blodsukkeret ofte stiger mer jo nærmere fødsel en kommer. Jeg fikk Ikke ta glukosebelastningen da jeg hadde for høyt blodsukker i utg.punktet. Var da på sykehuset og ble sendt videre til dia.pol. Jeg må måle blodsukkeret 4 dager i uken(mot lille meg sine 2 dager..) De gjør det nok litt ulikt etter hvor en er osv. Jeg er også høyrisiko fra før av, så kan komme av dette også) Min lå an til å bli en liten flodhest(!) rundt uke 20-26, men er nå tilbake på normalen igjen med bare +3%, så trenger nok ikke bli en super sukkerbaby likevel.. svigerinna min sin var 2998 da han kom ut,og hun også hadde sv,dia.. så behøver ikke.. Hvor langt var du på vei mon...
123snart4"høygravid" Skrevet 23. juli 2008 #4 Skrevet 23. juli 2008 Jeg kan skrive under på det som Lille meg skriver her:-) Opplever likevel at legene har ulik praksis når det gjelder oppfølging av svangerskapsdiabetes. Når det gjelder glukosebelastningen er den bare en indikasjon, det viktigste er hvordan blodsukkeret ditt blir ETTER at du har lagt om til diabeteskost. Hvis du gjør hyppige målinger på deg selv i starten, lærer du fort hva du kan spise eller ikke. Selv har jeg svangarskapsdiabetes for 4. gang, og har hatt belastning på over11, men aldri behøvd insulin. Barna har blitt mellom 3100 og 3900. Lykke til!!!!
lana<3 Skrevet 23. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 23. juli 2008 Heia dere:) Jeg er i uke 32 på i morgen og dette er min andre. Jeg hadde problemer med blodsukkeret i svangerskap nr 1 også, men de var så problematiske de på kontoret at det ble aldri tatt glukosebelastning og jeg fikk svangerskapsforgiftning på slutten og så ut som en tønne. Jeg ble satt igang 11 dager på overtid pga av babyen hadde det ikke bra, hun var 49 cm og 3000 gram. Men blir man satt igang på termin hvis alt er nesten normalt eller venter de da? Kan man få diabetesen til å "forsvinne" hvis man er ekstremt flink med kostholdet? Føler nå at denne gangen har jeg fått en lege som er flink og hører på meg. Det var han som ville at jeg skulle ta glukosetesten siden jeg har mye diabetis i familien og han har også hjulpet meg mye i begynnelsen av svangerskapet. Sist svangerskap hadde jeg fullt utslag på sukker men da bare sendte legen meg ut for et stikk i fingen og da det slo ut at jeg hadde for mye sukker i blodet fikk jeg bare beskjed om å kutte ut sukker. Svangerskapsdiabetis er ikke noe som blir tatt så alvorlig her i rogaland, venninna mi fikk også svangerskapsdiabetis men de la først merke til det for hun ble så syk. Hun hadde også masse diabetis i familien men ble ikke spurt om hun komme inn på glukosebelastning i det hele tatt . Leste nå nettopp at rogaland er det fylket med minst gravide med svangerskapsdiabetis men også fylket som har flest gravide.....får håpe jeg får et skikkelig opplegg nå da i morgen og ikke bare tull slik som sist gang. Har noen av dere slitt med blodsukkeret etter svangerskapet også?
Trulte76 Skrevet 23. juli 2008 #6 Skrevet 23. juli 2008 Er jo utrolig dårlig oppfølging av gravide der da. Svangerskapdiabetes er jo igrunn et risikosvangerskap, derfor god oppfølging. Blodsukkeret blir som regel helt bra igjenn etter svangerskapet, og du kan spise som du vil Får håpe du blir godt følgt opp denne gangen da Her blir man satt igang rundt terminen uansett om alt ser bra ut
C@milla *EMIL* Skrevet 23. juli 2008 #7 Skrevet 23. juli 2008 Er du fra sørsida i Rogaland? Er fra Nord her.. Måtte selv mase meg til glukosetest, da de på sykehuset(Haugesund) ikke mente jeg trengte det.. jeg hadde ikke sukker i urinen, og de syntes ikke jeg var overvektig nok til å måtte ta test(vog da 99 kilo..) og babyen hadde da hatt to avviksmeldinger på vekst- fikk beskjed etter testen at de hadde sent meg videre etter 3.avviksmelding uansett.. men burde vel gjort det uansett siden jeg maste sånn! Min fastlege som målte blodsukker og innvilget test.. Det er risikosvangerskap dette også.. De er rare. Veldig variabelt fra sted til sted hva regler som gjelder. Hører fra de inne på 90+ forumet, at de fleste ble sent til test bare fordi bmi en var over 27 før svangerskapet startet.. da hadde nok jeg blitt oppdaget tidligere enn jeg ble ja..
monica får juliprinsesse Skrevet 23. juli 2008 #8 Skrevet 23. juli 2008 hadde 8 da jeg tok dn glukosebelastnigstesten fikk bare time på KK for å få utlevert blodsukker app. å fikk beskjed om å måle 3 dager i uka....ikke noe mere...ingen UL eller noe ekstra oppfølging... å på di svangerskapspapirene som man alltid skal ha med seg så står det bare kostregulert svangerskaps dia
C@milla *EMIL* Skrevet 23. juli 2008 #9 Skrevet 23. juli 2008 ooo... det var litt rart...! Ikke Ernæringsfysiolog eller diabetespoliklinikk eller noe som helst? ikke ekstra kontroller heller???
Scorpiogi Skrevet 23. juli 2008 #10 Skrevet 23. juli 2008 Jeg hadde 9.3 etter glukosebelastning, fikk ingenting, annet en beskjed om å spise diabetes-kost. Ikke noe apparat, kontroller eller ekstra oppfølging....
Trulte76 Skrevet 24. juli 2008 #12 Skrevet 24. juli 2008 grensen for å bli henvist på sykehuset og blir oppfulgt der er 9,0 Så synes det er rart de som har fått 9,0 og oppover ikke blir fulgt opp. Jammen glad jeg bor der jeg bor. For å følge diakost så skulle man ha vært til ernæringsfysiologen også for rettledning. Jeg hadde ikke visst hvordan jeg skulle ha spsit uten det. Som f.eks frukt mellom måltidene er ikke bra, det visste ikke jeg. Tenkte jo frukt var sundt. Og 2 timer etter mat er blodsukkeret høyest, så spiser man noe etter 2 timer så har man ikke fått ned blodsukkeret fra sist måltid og det vil stige enda høyere. Sukkerfire drops og tyggis inneholder også karbohydrater. Sikkert ikke alle som vet det heller. Søtningstoffer som slutter på ol i navnet er med karbohydrater. Fiber er veldig viktig å spise for det gjør at blodsukkeret stiger sakte og ikke blir så høyt. Så synes det er virkelig rart dere bare blir sendt hjem med blodsukker apparat og ingenting mere enn det. Jeg fikk jo samme gode oppfølginga da jeg gikk med mitt første barn også. Da hadde jeg 8,9. Var jo akkurat i grensa da for oppfølging.
adelia*termin 18/10* Skrevet 24. juli 2008 #13 Skrevet 24. juli 2008 Jeg tok belastningen på kk haukeland.. Fikk resultat på 9,7.. Fikk med meg måleapparat og ny time en uke etterpå på sykehuset for ul og time til indremedisiner... Indremedisineren så på målingene jeg hadde gjort og de så jo fine ut så fikk beskjed om at jeg ikke trengte noe ekstra oppfølging videre.. Så på tur inn til ul damen.. Hun satte å fortalte meg alle komplikasjonene som ksan komme av dette.. Tok ul, alt så fint ut... Fikk beskjed om at jeg trengte ikke noe mer oppølging av sykehuset.. Jeg var drit redd når jeg gikk derfra. Jeg føler meg ikke trygg på at de ikke skal sjekke meg igjen før fødsel Ernæringsfysoilogen jeg var til var nokså bortkastet. Lærte mer av å lese tråden her jeg....
C@milla *EMIL* Skrevet 24. juli 2008 #14 Skrevet 24. juli 2008 Ja rart det der.. at de er så ulike fra sted til sted. Hadde ikke så mye nytte av ernæringsfy. jeg heller, men det kommer av at jeg er utdannet kokk og kan da mye om ulike ting fra før, samtidig som jeg har vært der tidligere i forbindelse med andre ting.. så dette var 2.gangen min hos hu dama.. men greit å få spørre om det er noe en lurer på. Lille meg:dette med -ol søtstoffet visste jeg ikke.. søstera mi holder på å maser om ei med diabetes som sier at det er karbohyd. i søtstoff, men det har jeg verken sett noe sted eller hørt, så jeg har ikke brydd meg :o/ Lærte jeg noe idag også!
123snart4"høygravid" Skrevet 24. juli 2008 #15 Skrevet 24. juli 2008 Det lureste tipset mitt (etter fire svangerskap med dette he he) er å tenke på hva du spiser FØRST i et måltid. Husk på at de som har insulinbasert diabetes og får føling, trenger bare en sukkerbit i munnen og blodsukkeret stiger raskt. Hvis du med andre ord starter måltidet med fiber, tåler du bedre f.eks frukt og bær (eller en liten sjokoladebit) etterpå. Ferdigpizza og kinamat gir høyt blodsukker, men min erfaring er at hvis jeg spiser et grovt knekkebrød så tåler jeg dette uten å få blodsukker over 8, som jo er målet. Blodsukkeret er alltid høyest 1/2-1 time etter et måltid, MEN skal være under 8 to timer etter at måltidet er avsluttet. Da har kroppen klart jobben for å si det sånn:-) Fastende blodsukker om morgenen skal være under 6. Klarer du dette er du godt kontrollert. Sjekk derfor alltid blodsukkeret etter et måltid hvis du er usikker på hvordan kroppen din takler det du har spist. Og en ting til: det er ikke farlig om du av og til får for høye verdier. Det er gjennomsnittet som er viktig, altså langtidssukkeret. Det får du målt hos legen din. Det vanskeligste er å holde ut alle fristelser på veien.....men vi klarer dette!! Og, vi tar det igjen etterpå he he....
C@milla *EMIL* Skrevet 24. juli 2008 #16 Skrevet 24. juli 2008 Ja dette med langtidsblodsukkeret er jo merkelig, går til regelmessige kontroller på sykehus, først pga høyrisiko, og nå i tillegg også kontroller hos indremedisiner pga diabetes.. men de har aldri målt blodsukkeret mitt/langtidsblodsukkeret mitt.. så det er litt merkelig. Sjekker bare hva jeg har skrevet opp i boka mi før/etter hvert måltid.. Ps.. de sier nå 1 1/2 til 2 timer etter skal du måle.. ikke 1/2 til 1..
123snart4"høygravid" Skrevet 24. juli 2008 #17 Skrevet 24. juli 2008 Ja, mente bare at blodsukkeret ikke er høyest etter 2 timer,men skal være på vei nedover og at det er derfor vi kan se best hvordak kroppen vår har taklet det vi har spist:-) PS: jeg opplevde ved siste fødsel å få eplejuce og skive med syltetøy rett før pressriene.... Selv var jeg ikke med mine fulle fem (hvem er vel det da? he he...) MEN det resulterte jo i at barnet ble født med høyt bls, fikk kraftig fall og var nede i 2,1...og måtte ligge til observasjon første døgn. Fødselen ble faktisk satt i gan den dagen pga svangerskapsdiabetes, så det er jo ganske utrolig at de ga meg så sukkerholdig mat....
Trulte76 Skrevet 24. juli 2008 #18 Skrevet 24. juli 2008 de har alltid gitt meg saft de. Vanlig saft under fødselen, og da jeg sa jeg ikke kunne drikke det, fikk jeg beskjed om at jeg trengte energien. Så jeg drakk jo jeg da. Trudde 2 timer etter mat var høyest jeg. Da lærte jeg noe nytt. 9,7 etter sukkerbelastning så er man på grensa til å måtte bruke insulin. Fikk jeg vite sist svangerskap da jeg hadde 9,8. Men skulle prøve kostregulert først, og det greide jeg. Så synes det er sykt hun ikke får oppfølging ja. Hva ligger blodsukkermålingene dine på 2 timer etter mat, du som ikke hadde oppfølging. Husker ikke nicket ditt akkurat nå
Trulte76 Skrevet 24. juli 2008 #19 Skrevet 24. juli 2008 Jeg var på kontroll idag også, da sa diasjukepleieren noe positivt:) Det har brukt å vise seg når man begynner å nærme seg terminen så blir blodsukkeret lavere. Og de som måtte ha brukt insulin i somme tilfeller slipper å bruke det på slutte:)
123snart4"høygravid" Skrevet 24. juli 2008 #20 Skrevet 24. juli 2008 Så bra, det har jeg ikke hørt om! Syns faktisk at blodsukkeret ikke er så høyt for tiden, tåler godt å "skeie ut" litt... men det er kanskje ønsketenkning at jeg nærmer meg fødsel nå.-) Ja, jeg fikk nok saft jeg også for å få energi, var ganske sliten husker jeg.... Trodde likevel at det værste var høyt bls rett før barnet kommer, da vil jo babyen få et kraftig fall uansett?? Skal huske på å spise underveis denne gangen:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå