åddis Skrevet 23. juli 2008 #1 Del Skrevet 23. juli 2008 Hei er dte noen av dere desember mødrer som sliter med bekken løsning? Jeg fikk det i uke 11 og det blir bare værre...? Hva gjør dere evt med det? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138295329-desember-mamma-med-bekken-l%C3%B8sning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 23. juli 2008 #2 Del Skrevet 23. juli 2008 jepp. fikk det før testen ble positiv. men jeg har hatt kronisk bekkenleddsyndrom siden forrige mann ble født for snart 10 år siden så det var forventet at det kom til å bli værre. jeg går til en kiropraktor som driver med noe som heter "total body modification". så han kan faktisk behandle selve bekkenløsningen. helt bra blir det ikke, men mye bedre. ellers er jeg 100% sykemeldt, har vært det siden før mensen uteble. varmer opp og tøyer ut stiv muskelatur, og prøver å gå en liten tur i ulendt terreng hver dag. men alt med måte og i mitt eget tempo. vurderer nå å kjøpe sklilaken til å ha i senga. ellers vurderer jeg nøye hva jeg egentlig trenger å gjøre. og hva som kan gjøres annerledes slik at en bruker mindre krefter på å gjøre det. rett og slett prioriterer hva jeg vill bruke bekkenet mitt på. for en rekker ikke over alt på en dag uansett. jeg står ikke hvis jeg kan sitte, og jeg sitter ikke hvis jeg kan ligge. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138295329-desember-mamma-med-bekken-l%C3%B8sning/#findComment-138300311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilletrollet Skrevet 24. juli 2008 #3 Del Skrevet 24. juli 2008 Jeg fikk bekkenløsning i uke 7. Jobbet en stund full tid, men ble etterhvert 50% sykemeldt. Legen min har ikke tru på fysioterapi så jeg har ikke fått henvisning til det, men jeg har selv bestilt time hos en som driver med manuell terapi. Må jo betale alt selv da, men hvis det hjelper så er det jaggu verdt det. Ble 100% sykemeldt fra uke 18. Bruker krykker når jeg skal ut å gå, men inne klarer jeg meg fortsatt greit. Sitter mye i ro og surfer rundt på nettet. Har kjøpt meg scrap booking utstyr og tenkte jeg skulle lære meg det. Og så er det mange ting som kan gjøres selv om man sitter i ro. Strikke, ordne i gamle bilder, redigere film på pc'en , lese gode bøker (eller fag for de som ønsker det), følge med i alle dårlige serier på TV, kjøpe seg en laptop slik at man kan ligge i senga og surfe på nettet eller fra godstolen. Sjekka på nettet i går og man får en helt grei laptop til ca 3500 kr og siden jeg skal holde meg i ro i 5 mnd til, så blir jeg å invistere i en sånn. Vær flink å lytt til hva kroppen sier. Være nøye med å gå inn og ut av bilen med samla bein, samme gjelder for senga. Jeg må sitte i en stol å kle på meg, klarer ikke å løfte ene foten opp for å få på meg buksa, gå turer hvis du klarer. Det gjorde jeg i mitt forrige svangerskap. Ble ikke lange turene på slutten, men litt er bedre enn ingen ting. Bruk krykker når du går hvid det er vondt for å avlaste bekkenet. Sykemeld deg hvis du er i jobb. Jo flinkere du er til å ta det med ro nu, jo mindre senplager vil du sannsynligvis få. Jeg kjenner to stykker der ho ene var plaget i 5 år etterpå og fortsatt er det og ho andre i 8 år før ho var helt bra igjen, så min skrekk er egentlig hva som skjer etterpå siden det er så mye verre nu enn sist. Lykke til videre og tenkt positive tanker Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138295329-desember-mamma-med-bekken-l%C3%B8sning/#findComment-138301792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ÅNA Skrevet 24. juli 2008 #4 Del Skrevet 24. juli 2008 Har heldigvis ikkje fått bekkenløsning, men er fysioterapeut sjølv og har ein del greie på kva ein bør/ikkje bør. Fysioterapi kan hjelpa mange, men du bør gå til ein fysioterapeut/manuellterapeut som kan ein del om problemet. Oversikt over dette kan du finna på www.fysio.no Til høgre på sida velger du Søk etter spesialist - velg "SpesRehab.fordyp i obstetrisk og gynekologisk fysi", velg så ditt fylke. Då får du opp liste over kven som verkeleg kan dette. Skulle lista vera tom, kontakt fysioterapeut i kommunen din, så kan kanskje denne veileda deg til ein/ei som kan det. Ein del blir også betre/bra med akupunktur - men pass på at det er nokon som er medlem i NAFO (Norsk Akupunkturforening) - då får du nokon med lang og god utdanning (min. 3 år). Bekkenbelte, silkelaken (til å snu lettare i seng), "snupute" til bil, m.m. er nokon gode hjelpemiddel som kan vera verdt å prøva. Kontakt gjerne ergoterapeut/fysioterapeut i kommunen din og forhør deg om dei kan hjelpa deg ut frå dine individuelle problem/behov. Når det gjeld f.eks. trapper kan det for nokre hjelpa å gå baklengs ned trappene...samla bein inn/ut av bil og slikt, varier mellom aktivitet og kvile - legg deg gjerne litt nedpå i løpet av dagen dersom du erfarer at det hjelper. Få tak i øvelser som du kan gjera sjølv, men som er tilpassa deg (snakk helst med fysioterapeut/manuellterapeut). Her er landsoversikt over spesialistar innan bekkenplager (som er medlem i Norsk fysioterapeutforbund): http://www.fysio.no/ORGANISASJON/Faggrupper/Kvinnehelse/Spesialister-og-behandlere-i-kvinnehelse/Bekkensmerter For enkelte blir bekkenløsningsplagene betre når ein kjem litt lenger ut i graviditeten, det er nokså individuelt. Ikkje gje opp! Lykke til og god bedring. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138295329-desember-mamma-med-bekken-l%C3%B8sning/#findComment-138304539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
annie85 Skrevet 24. juli 2008 #5 Del Skrevet 24. juli 2008 oppdaget bekkenløsning for 2 uker siden, fikk beskjed om at det var alt for tidlig å få det, altså var det litt usannsynlig at det var det, da var jeg i uke 16, blir litt forvirret, da noen sir de får det enda tidligere Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138295329-desember-mamma-med-bekken-l%C3%B8sning/#findComment-138304600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 24. juli 2008 #6 Del Skrevet 24. juli 2008 kan prøve å forklare hvilken øvelse det er jeg gjør som har effekt på selve bekkenløsninga. hvis dere forstår hva jeg mener så kan den jo være til hjelp for dere også. jeg ligger på rygg på gulvet på en treningsmatte med knærne opp. altså fotsålene dratt halvveis opp. mannen min holder hendene mellom knærne mine, men han holder dem ikke helt i ro, han beveger litt på dem slik at han skaper en ustabilitet. liksom håndflate mot håndflate, mens han holder fingrene sammen hele tiden, men han åpner og lukker selve håndflaten for å skape ustabilitet for meg. dette kan han gjøre i et middels tempo. åpne - lukke 2 ganger på 1 sekund kansje. dette tilpasser du etterhvert hva du føler er rett. jeg prøver da å klemme knærne sammen slik at han ikke får beveget hendene. når man er dårlig kjennes det ut som man ikke klarer å klemme i mot i det hele tatt, og det gjør vondt i lysken. men prøv, for dette stimulerer noe slik at det blir bedre noen timer etterpå. slik holder dere på i vel 30 sek. etterpå holder han en hånd på utsiden av hvert kne. da holder du knærne noe fra hverandre, helst nesten halvveis til gulvet, men om du ikke klarer så mye er det ok, ta det du klarer. er det bare 15 cm åpning så begynn med det. her skal du presse knærne fra hverandre mens han holder i mot. også her skal han gynge litt med hendene slik at han skaper en ustabilitet for deg som du skal presse mot. viktig at han ikke slipper motpresset helt, da det blir å gjøre vondt for deg, men at han bare reduserer og øker motpresset. dette gjør dere også i vel 30 sek. til slutt gjentar dere den der han holder i mellom knærne i 30 sek til. du vil nå kjenne at du har såvidt litte granne mere kraft til å presse imot hendene hans. det er viktig at det gjøres i den rekkefølgen jeg skriver, og at en tar først på innsiden og så på utsiden, og deretter på innsiden. de første gangene er det vanlig å bli støl rundt alle tre bekkenleddene + i hofteleddene. men dette går over. gjør denne øvelsen hver dag til du føler deg mere stabil, deretter kan det holde med annenhver dag. det er denne øvelsen kiropraktoren har lært meg å gjøre hjemme slik at jeg slipper komme til han hver gang jeg blir ustabil og slarkete igjen. og øvelsen gjør vondt der man er ustabil, men bare gå forsiktig fram så skal du se at det bli bedre. om du ikke klarer å ta i, så bare prøv å bevege knærne mot hendene uten å presse særlig. bedre blir det etter bare noen få ganger hvis du gir det litt tid. før jeg begynte med dette klarte jeg ikke svingen fra stua til kjøkkenet en gang fordi jeg var totalt ustabil. jeg kunne knekke ihop midt på gulvet fordi føttene ikke bar meg. jeg har prøvd alt for bekkenet, fra krykker og hvile, til akupunktur, fotsoneterapi, psykomotorisk trening, fysioterapaut, homeøpati, masaisko, naprapat, osteopat.. ja you name it. men denne kiropraktoren som kunne akkurat dette var det som hjalp. bare spør hvis noe i forklaringen min var uklar. vil gjerne dere skal forstå slik at dette kan hjelpe dere også. men som sagt den hjelper bare mot selve løsningen, ikke mot låsninger og muskelspenninger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138295329-desember-mamma-med-bekken-l%C3%B8sning/#findComment-138305480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 24. juli 2008 #7 Del Skrevet 24. juli 2008 PS: jeg ville blitt glad for å høre om dere også har effekt av dette. håper det hjelper dere like mye som det har hjulpet meg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138295329-desember-mamma-med-bekken-l%C3%B8sning/#findComment-138305511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
åddis Skrevet 2. august 2008 Forfatter #8 Del Skrevet 2. august 2008 Tusen takk for gode tilbakemeldingar. Eg skal undersøke litt av det du /dåkke anbefalar. Eg har heldivis blitt satt i kontakt med ein erfaren fysio terapaut ganske tidlig, og er i gang med trening. Er det nokon som kjenner til svømme trening for gravide med bekkenløsning? Eg trenar litt svømming på eigenhånd ettersom mange anbefaler det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138295329-desember-mamma-med-bekken-l%C3%B8sning/#findComment-138361701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå