Collet :) Skrevet 23. juli 2008 #1 Skrevet 23. juli 2008 Hei dere! Jeg har sett litt på innlegg her om vekt og høyde på 3-åringer. Datteren min ble 3 år i mai og er ganske nøyaktig 100 cm. høy og veier 17 kg. Hun er litt lubben å se på (men så herlig da!!) og det har hun vært siden hun ble født. Ikke spesielt stor ved fødselen, helt normal, men hun var veldig bedagelig som baby og veide 10 kg. når hun var 6 mnd! Og da hadde hun kun blitt ammet, og begynt på litt grøt når hun var 5-6 mnd. Hun fortsatte i sitt bedagelige tempe og var rundt og god og gikk ikke før hun var 20 mnd. Siden da har hun jo vært aktiv som unger flest og spiser sunt og godt, og får kun godteri på lørdag (selv. med noen is-unntak nå i sommer da men!). Jeg burde ikke vært bekymret fordi hun ikke har fått av seg alt babyfettet enda? Eller...?? Er dette noe som skal "renne av de" år de begynner å gå? Hun har god matlyst og spiser godt, i motsetning til mange av sine jevnaldrende som jeg sammenligner med. Hva mener dere, er hun helt normalt, dette er ikke noe jeg burde bekymre meg over vel?
blond Skrevet 23. juli 2008 #2 Skrevet 23. juli 2008 Nå ble jeg nysgjerrig på hva min tre-åring veier, hmm... skal sjekke det i morgen. Synes ikke hun høres særlig lubben ut, men vet ikke. Det finnes et nettsted som viser høyde-vekt tabeller, men jeg husker ikke adressen. Mulig at det var på shdir.
moota m storebror&lillebror Skrevet 24. juli 2008 #3 Skrevet 24. juli 2008 Synes heller ikke at det høres ut som om hun er lubben. Jeg var på kontroll med storesøster når hun var 2 år og 8 mnd. Da var hun ikke mer enn 92 cm, og hun var 14,3 kg. Men lillebror var akkurat passert 10 kg da han var ca 7 mnd og folk kommenterer ofte at han har matvett eller at han er godt i hold. Jeg kunne ikke brydd meg mindre! De er så fine begge 2. Hvis hs ikke har sagt noe syns jeg ikke du skal bekymre deg. De er barn og vokser.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 25. juli 2008 #4 Skrevet 25. juli 2008 Lillemor blir 3 år i november, hun veier ca 12 kg. Hun er ca 92 cm lang. Liten som sammenligning da.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 25. juli 2008 #5 Skrevet 25. juli 2008 Syntes det hørtes helt normalt ut.. Og jeg har lært meg en ting, og det er egentlig og ikke sammenligne mine barn sammen med andre. Mine er veldig lave, eldstemann er veldig veldig spebygd i tilegg, men ser sunn og frisk ut, men er ikke ett gram med fett på kroppen hans. Sliter hver gang han blir syk for da kommer han så fort nedføre.. Men han spiser veldig godt så er bare slik han er. Nr to er det litt mer på, men heller ikke noen stor jente.. Er veldig lav for sin alder. Er 93cm og veier 14kg. Er 3 år og 8 mnd. Alle tror jo hun er ett år yngre enn det hun er for de sammenligner henne med sine egne barn. Men jeg føler de må se på andre ting enn høyde og vekt.. Folk er så opphengt i dette. Og det er litt synd, særlig med all slik fokusering med slanking som det er idag.. Mener absolutt ikke dette som noen kritikk. Jeg har lett for å sammenligne mine jeg også, tror det henger sammen med at alle vi mødre vil at barna våre skal ha det bra og være "perfekte". Ikke misforstå perfekte.. Dette ble litt langt, men håper at dere forstår hva jeg mente..
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 26. juli 2008 #6 Skrevet 26. juli 2008 Hun er 14,5 kg da, veide henne nå nettop. Men alikevel ikke store jenta.
Nætte;mortil2 Skrevet 28. juli 2008 #7 Skrevet 28. juli 2008 Har en gutt som ble tre i februar, han er ca 106 cm høy og 18 kg. Veldig aktiv gutt.. Da vi var hos helsesøster så spurte hun etter vekta, da jeg sa det så kom stjernekommentaren:å en tykk gutt da!!! Hallo?? Jeg sa jeg godt kunne kle av han så hun fikk se, ikk et gram fett på den kroppen! Poenget mitt er at alle er så forskjellige at det å si at noen er slik eller sånn bare ved å høre på vekta er umulig.. Som du sier så beveger jenta di seg og er aktiv, og det er jo det viktigste!! Hun kan godt vokse plutselig og da trenge det litt lubne du sier hun har.. Noe annet er det når barna når skolealder og er såpass runde at magen henger over buksene.. Da bør man ta tak i det.. Forøvrig enig med kokkelimonke her om streben etter det perfekte.. En slik jakt og barn hører ikke sammen.. Barna våre er perfekte uansett! =)
bente69;) Skrevet 7. august 2008 #8 Skrevet 7. august 2008 Snuppa de er omtrent som hun vi har. Hun var 80 cm og 11,5 ved 1 år, 90 cm og 14,5 ved 2 år, 100 cm og 17,5 ved 3 år. Nå var hun 4 i juni, hun var da 20 kg og 110 cm lang. I flg helsestasjonen her er det vanlig at de legger på seg ca 3 kg pr år fra 1 års alder. VI har ikke hvert på 4 års kontroll enda, men tar det forgitt at jeg får beskjed om at hun er for tung. Det har vi hørt fra hun ble født 4250 gr og 53 cm. Er sååå lei at de peser ang snuppas vekt, hun følger sin kurve helt perfekt!! Så jeg hadde ikke gidda å bekymret meg nevneverdig ang snuppa de sin vekt, så lenge du vet at kostholdet er bra. Jeg syns forøverig det er bedre med en kg for mye, enn en forlite på de små. Å ja, snuppa de er normal, hun ligger fint innenfor normalen iflg vekt/høyde skjemaene:)))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå